Fisk med hurtig pust
Postet 18.03.08 kl 22:41
..Hvordan vet du at det er plenty med oksygen...?
...Det er noe som heter "gjelleorm" (Dactylogyrus):
Om det er gjelleparasitter som har infisert fisken din, vil pustefrekvensen øke krafig. Fiskene vil oftest puste med en gjelle, og klemmer gjerne finnene til kroppen. Det er heller ikke uvanlig å se at fisken "vrir" på hodet.
(Hentet fra "Sykdom i akvariet" av Frank Angell)
...Praziquantel er da det som blir anbefalt, og det er en liten tråd om Dacty Mor her som har dette virkemiddelet...
...Det er noe som heter "gjelleorm" (Dactylogyrus):
Om det er gjelleparasitter som har infisert fisken din, vil pustefrekvensen øke krafig. Fiskene vil oftest puste med en gjelle, og klemmer gjerne finnene til kroppen. Det er heller ikke uvanlig å se at fisken "vrir" på hodet.
(Hentet fra "Sykdom i akvariet" av Frank Angell)
...Praziquantel er da det som blir anbefalt, og det er en liten tråd om Dacty Mor her som har dette virkemiddelet...
Postet 18.03.08 kl 22:52
Endret: 18.03.08 kl 22:52
Og hvis det ikke er sykdom, du gir litt lite informasjon, så det er vanskelig å svare deg for noen og hver.
Hvor stort er karet ditt?
Hvilke fisk og hvor mange går i karet?
Har du gjort noen endringer nylig - lagt inn saker, planter, fisker, tilsatt vannet noe, byttet vann, brukt varmtvann fra krana - etc?
Har du målt andre vannverdier enn nitritt? Ammoniakk, nitrat, pH, GH, KH?
Hva slags planter og pynt har du i karet?
Gjelder pusteproblemene for alle fisker, noen få, noen av spesiell art? Begynte det brått for alle fiskene, eller har det øket på sagte men sikkert?
Første jeg ville gjort, hvis jeg var i dine sko, var et vannbytte på 30 %.
Hvor stort er karet ditt?
Hvilke fisk og hvor mange går i karet?
Har du gjort noen endringer nylig - lagt inn saker, planter, fisker, tilsatt vannet noe, byttet vann, brukt varmtvann fra krana - etc?
Har du målt andre vannverdier enn nitritt? Ammoniakk, nitrat, pH, GH, KH?
Hva slags planter og pynt har du i karet?
Gjelder pusteproblemene for alle fisker, noen få, noen av spesiell art? Begynte det brått for alle fiskene, eller har det øket på sagte men sikkert?
Første jeg ville gjort, hvis jeg var i dine sko, var et vannbytte på 30 %.
Postet 18.03.08 kl 22:57
hvis du ser på profilen min så ser du hva type fisk jeg har. det er 330 literen min. jeg har behandlet fiskene for gjellemark for 14 dager siden, og de har ingen symptomer på det nå. Og alle fiskene puster hurtig. jeg har hatt vann bytte på ca 40 % tidligere i dag. Og det var med vann som holdt ca 20 grader. fiskene har pustet hurtig i noen dager.
Postet 18.03.08 kl 23:34
Endret: 18.03.08 kl 23:51
Postet 19.03.08 kl 07:59
Siden du nylig har medisinert mot gjelleparasitter, er det neppe disse som gir symptomene.
Men;
Jeg ser av profilen din, at karet har en temp på 29`C, og ett lite pinglefilter.
Dette er desverre en dårlig kombinasjon, da varmt vann "holder" dårlig på O2.
Jeg er temmelig sikker på at din uttalelse om at vannet inneholder "plenty med oxygen" er feil
Har du testet O2-verdien, om så, med hva, og hvor gammel er testen?
Når det gjelder filtreringen, er filteret absolutt i underkant for ett kar i denne størrelsen, med den belastningen karet har.
Men;
Jeg ser av profilen din, at karet har en temp på 29`C, og ett lite pinglefilter.
Dette er desverre en dårlig kombinasjon, da varmt vann "holder" dårlig på O2.
Jeg er temmelig sikker på at din uttalelse om at vannet inneholder "plenty med oxygen" er feil
Har du testet O2-verdien, om så, med hva, og hvor gammel er testen?
Når det gjelder filtreringen, er filteret absolutt i underkant for ett kar i denne størrelsen, med den belastningen karet har.
Postet 19.03.08 kl 17:05
Det er mye mulig at ikke filteret kke holder mål. har faktisk tenkt på å kjøpe nytt. men det har ikke vært noe problem før. Fiskene har ikke pustet så fort før. Karet har vært oppe å gått i noen månder nå. men jeg ser i mørket nå at panser mallene er oppe i overflata og henter luft. Har satt ned tempraturen til 27 grader nå...
Postet 20.03.08 kl 01:00
Det at pansermallene må opp nattestid, kan helt klart tyde på at det er lav O2-metting i karet.
På dagtid produserer plantene (i alle fall under de riktige forholdene) en del O2, mens de på natta forbruker O2.
I påvente av ett forbedtet filter, kan du øke sirkulasjonen i vannet enten med en luftepumpe, eller ett powerhead (sirkulasjonspumpe).
Forsøk også å sette utblåset på det eksisterende filteret til å lage så mye overflatebevegelse som det bare kan
På dagtid produserer plantene (i alle fall under de riktige forholdene) en del O2, mens de på natta forbruker O2.
I påvente av ett forbedtet filter, kan du øke sirkulasjonen i vannet enten med en luftepumpe, eller ett powerhead (sirkulasjonspumpe).
Forsøk også å sette utblåset på det eksisterende filteret til å lage så mye overflatebevegelse som det bare kan
Postet 21.03.08 kl 12:25
Tore Krogstadhvis du ser på profilen min så ser du hva type fisk jeg har. det er 330 literen min. jeg har behandlet fiskene for gjellemark for 14 dager siden, og de har ingen symptomer på det nå. Og alle fiskene puster hurtig.
Den logikken skjønte ikke jeg Hurtig pust er jo et symptom på gjellemark.
Hvis du har hatt gjellemark, så er det gode sjanser for at dette er et tilbakefall. Det er slett ikke uvanlig at det skjer, og at kuren må gjentas. Jeg ville nok si at det er mere vanlig at kuren MÅ gjentas, enn at den ikke må det...
Jeg ser av profilen din at du har både scalare og diskus i det karet. Dette er to veldig typiske kandidater for gjellemark... det er en sykdom som de ofte har.
Og for å gjøre det hele verre; det finnes mange typer gjellemark, og de behandles ofte ulikt. Ikke alle typene lar seg enkelt knekke av en medisinkur!
Les hva diskuseksperten Kai Hansen skriver om gjellemark her. Han sier f.eks. "Behandling mot gjellemark er veldig vanskelig da vi ikke vet hvilken type vi har problemer med. "
Så med mindre du fikk foretatt en avskraping og undersøkt gjellemarken under mikroskop av eksperter som kunne fortelle deg nøyaktig hvilken art gjellemark det var, så er du langt fra sikker på å være kvitt sykdommen nå, selv om du har medisinert....
Hva behandlet du gjellemarken med? Hva heter medisinen?
PS!
Nå er det synd det er påskeferie, for dette hadde nok Geir Kristiansen kunnet mer om (diskus og diskus-sykdommer)
Postet 21.03.08 kl 14:35
Endret: 21.03.08 kl 14:55