Hvitprikk kommet kraftigere tilbake

Har kjørt en runde med esha exit. Det var i utgangspunktet bare ancistrusene som hadde prikker, samt et par prikker på et par av tetraene. Etter endt kur så det bra ut, men nå er det fullt utslag igjen på tetraene og har spredd seg til scalarene og noe på coryene også. Har byttet 35 % vann og startet ny esha exit kur. Er dette noen spesielt agressive hvitprikker eller hva kan det være? Hvor lenge kan jeg ev. fortsette med esha exit? Når bør jeg se en bedring?
Det anbefales å kjøre hvitprikk-kuren i et døgn etter at siste hvitprikken er borte for å unngå oppblomstring igjen. Når det er sagt så har jeg selv opplevd at exiten ikke har tatt knekken på hvitprikk hverken ved vanlig dosering eller økt dose. Jeg måtte til med varmekur for å bli kvitt den.

Her i denne tråden så ser du svarene og rådene jeg fikk da jeg strevde som verst.
Huff, dette var skremmende lesing. Da jeg sluttet så jeg ikke noen prikker på noen fisker, men så dukket det som sagt opp på mange "nye fisker" som ikke hadde hatt det i første runde. Har en del corys som det står 21-24 grader på (har kontrollert ved å google også og det står det samme) er derfor skeptisk mot varmekuren. Har også nylig kjørt varmekuren i et annet akvarium hvor jeg mista 7 fisker og ødela omtrent alt av planter, så jeg var vel klar for å prøve noe annet.

Fant du noen gang ut av det med exit og GH? Jeg kjører esha 2000 ved siden av nå, men lurer også om jeg skal skru opp dosen. Har bare kjørt normaldose også nå ved 2. runde.
Jeg hadde gh på 5 så det skulle ikke være det som var problemet her.

Har jeg vært deg så ville sett først om prikkene forsvinner ved normaldosering. Gjør de det så la kuren gå et par dager ekstra etter at siste prikk er borte.

Viser det seg at de ikke forsvinner, og at du får nye prikker under kuren, så ta et vannskift og gå for en kur med dobbel dosering. Hos meg hjalp det ihvertfall ikke om jeg bare økte dosen litt, men har lest om andre som har strevd og greid å bli kvitt prikkene ved dobbel dose.

Det er visserlig risikofylt å øke dosen, men du har enten det valget eller gå for varmekur eller en annen type medisin og det kan være like risikabelt. Sørg ihvertfall for å kjøre godt med sirkulasjon i overflaten enten det er medisin eller varme det behandles med.

Det kan også være greit å finne ut hvorfor fiskene ble syke i utgangspunktet slik at du ikke ender opp med at prikkene kommer tilbake av den grunn. Stress fører ofte til at fisker blir syke. Hos meg var det en finnebitende guppy-yngel og fjerning av alt for mange flyteplanter på en gang som var den utløsende årsak denne siste gangen. Andre grunner kan være dårlig vannkvalitet, lite oksygen i vannet, plagsomme/aktive fisker, ominnreding, bråk rundt akvariet pluss alt annet som kan være stressende for fiskene.
Da kjører jeg kurene ut som de er og ser an. Jeg har nok gh under 4 her, men finner ikke noe informasjon om at dette skal gjelde exit også, bare 2000.

Hos meg var det innkjøp av nye fisker. Ancistrusene jeg kjøpte oppdaget jeg prikker på dagen etter jeg hadde kjøpt dem. Om prikkene kom med fra butikken eller kommer etterpå ved stress av flyttingen vet jeg ikke sikkert. Det blir nok karantene hos meg heretter.
Tilfeldig bekjentskap
© S i m e n
Reklame for plussmedlemskap