Syk?
har et nyoppstartet akvarium 64liter. hadde i fisk for en uke siden (guppy og platy). vannverdiene er ok, men bæsjen til platyene ser rar ut i dag... den henger som "tråder" på flere cm bak fiskene. fiskene har veldig god matlyst, men virker som de har behov for å hvile oftere i dag enn de forrige dagene... noen som har forslag til hva det kan være og hva jeg kan gjøre?
blir superglad for svar!
blir superglad for svar!
Postet 20.03.08 kl 22:32
byremohar et nyoppstartet akvarium 64liter. hadde i fisk for en uke siden (guppy og platy). vannverdiene er ok, men bæsjen til platyene ser rar ut i dag... den henger som "tråder" på flere cm bak fiskene. fiskene har veldig god matlyst, men virker som de har behov for å hvile oftere i dag enn de forrige dagene... noen som har forslag til hva det kan være og hva jeg kan gjøre? blir superglad for svar!
Når du har et spørsmål, så er det veldig greit hvis du beskriver så nøye som mulig... Hva er "ok vannverdier" ? Spesielt nitrittverdier er interessante.
Hvordan ser du at de har et behov for å hvile oftere idag, enn vanlig? Hvordan oppfører fiskene seg?
Di skriver at du hadde i fisk for en uke siden, men hvor lenge har karet stått tomt og kjørt seg inn FØR du hadde fisk i?
Nitrittsyklusen tar 3-4 uker, så da bør du ikke ha fisk i karet, men kun planter og f.eks eplesnegler... Greit med litt foring også...
Les denne artikkelen om oppstart av akvarium..
Over til problemet ditt: Det at bæsjen henger ut bak som i en tråd, er ikke unormalt... Det skjer fra tid til annen med de fleste fisk i akvariet
Postet 20.03.08 kl 23:13
Endret: 20.03.08 kl 23:21
Karet ditt befinner seg i en kritisk fase. Denne fasen finnes sted rundt 2 uker etter oppstart med fisk. Det er nitrit som viser seg på dette tidspunkt mens filter har ikke rukket å fordøye alt av avføring fra fiskene. Derfor det lønner seg ikke å sette inn mange fisker på en gang. Filter trenger tid for å opparbeide seg. Har du kjørt inn karet skikkelig godt før innsetting av fisk så hjelper det godt med å bytte vann. Hvor mange fisker har du opp i karet? Har du andre ting i tillegg til fiskene?
Postet 20.03.08 kl 23:16
takk for svarene.
når det gjelder vannverdiene, så har jeg tatt "strips" som etter hva jeg forstår tester det som er viktigst. det er blant annet en nitritt test på stripsen, og den viser ok. Etter at jeg hadde skrevet spørsmålet mitt i går byttet jeg ut nesten halvparten av vannet, og fiskene virker mye mer aktive idag Kan det hende at de stripsene ikke måler godt nok og at det er nitritt likevel?
når det gjelder vannverdiene, så har jeg tatt "strips" som etter hva jeg forstår tester det som er viktigst. det er blant annet en nitritt test på stripsen, og den viser ok. Etter at jeg hadde skrevet spørsmålet mitt i går byttet jeg ut nesten halvparten av vannet, og fiskene virker mye mer aktive idag Kan det hende at de stripsene ikke måler godt nok og at det er nitritt likevel?
Postet 21.03.08 kl 11:10
byremotakk for svarene. når det gjelder vannverdiene, så har jeg tatt "strips" som etter hva jeg forstår tester det som er viktigst. det er blant annet en nitritt test på stripsen, og den viser ok. Etter at jeg hadde skrevet spørsmålet mitt i går byttet jeg ut nesten halvparten av vannet, og fiskene virker mye mer aktive idag:-) Kan det hende at de stripsene ikke måler godt nok og at det er nitritt likevel?
Det er mye mulig... Er en kjennsgjerning at strips ikke viser helt som de skal.. De er unøyaktige.
Optimalt sett, bør nitrittverdien være lik null, selv om det i oppstartsfasen gjerne ikke er sånn. Dette fordi nitritt er giftig for fisken...
Det er viktig nå å ikke bytte for mye vann, slik at noen av de bakteriene som er i vannet skal få lov til å etablere seg i filteret...
Anbefaler at du bytter max 20-30% av vannet daglig, frem til det er ca en mnd siden du hadde vann i karet første gang...
Her kan du lese litt om nitritt og nitrat http://www.aquadigital.net/nitrocycle.html
Postet 21.03.08 kl 12:44
Christian80Det er viktig nå å ikke bytte for mye vann, slik at noen av de bakteriene som er i vannet skal få lov til å etablere seg i filteret...
Det er dessverre hva jeg ville kalle et veldig dårlig råd...! Følger hun det rådet ditt, vil jo fisken daue.
Selvsagt må det byttes mye vann nå, fordi fisken faktisk har flyttet inn! Gjøres ikke det, vil jo fisken stryke med.
Så vil man redde fisken i et nyoppsatt akvarium, er det vannbytter og atter vannbytter som gjelder.
Postet 21.03.08 kl 12:58
Endret: 21.03.08 kl 12:59
mona o[QUOTE=Christian80] Det er viktig nå å ikke bytte for mye vann, slik at noen av de bakteriene som er i vannet skal få lov til å etablere seg i filteret...
Det er dessverre hva jeg ville kalle et veldig dårlig råd...! Følger hun det rådet ditt, vil jo fisken daue.
Selvsagt må det byttes mye vann nå, fordi fisken faktisk har flyttet inn! Gjøres ikke det, vil jo fisken stryke med.
Så vil man redde fisken i et nyoppsatt akvarium, er det vannbytter og atter vannbytter som gjelder.
Fisken vil på ingen måte daue av daglige 20-30% vannbytter.... Hvilket grunnlag har du for å si det?
De karene jeg har hatt nitritt i, har dette funket utmerket... Har enda ikke mistet en fisk under innkjøring av filtre...
Holder dessuten på å kjøre inn en reol med atm åtte nye blåfilterhjørner....
Der er ikke noe problem i det heletatt. Har til og med masse yngel i de karene. Fisken ser ut til å kose seg....
Har ikke mistet noe....
Vær så snill og ikke vær så bastant på at sånn du gjør det, er absolutt eneste måten å gjøre ting på...
Når jeg har byttet 50-70% av vannet daglig, så har jeg faktisk MISTET fisk....
Jeg kan ikke mellomlagre vannet, så her går vannet rett fra springen med samme temp som i karet...
Postet 21.03.08 kl 13:27
Endret: 21.03.08 kl 13:28