Gjellemark

Er denne veldig smittsom slik at hele karet må behandles ? Eller kan de med symptomene tas ut og behandles i ett eget kar ?
Det er smittsomt til tusen. Har du en eller to fisk med symptomer, kan du være sikker på at resten har det samme. Derfor må hele karet behandles.
Grunnen til at symptomene varierer, er antallet parasitter i gjellene. Noen fisk har få, noen har mange. De fiskene som er hardest rammet slik at det blir synlig for deg, har flest mark i gjellene.
Gjellemark
oki, men kan det sees med blotte øye uten å ta opp fisken ? Er det kun på gjellene ?
Skjønte ikke helt spørsmålene i det siste innlegget ditt.
Du skriver at de har gjellemark i første innlegg. Men så spør du om man kan se det...? Hva var det som gjorde at du trodde det var gjellemark til å begynne med?
Gjellemark sitter ikke utenpå gjellene, de sitter inne i gjellene under gjellelokkene. Så selve marken ser man ikke uten videre, nei. De rosa gjellefilamentene inne under gjellelokket på fiskene er rike på blod og oksygen, og det er der marken sitter.

Hurtig pust er et symptom. I hardt rammede tilfeller ser det ut som fisken har løpt maraton, tunge, kraftige åndedrag i kjapt tempo.
Men rask pust kan komme av flere ting, det kan også komme av f.eks. nitritt i vannet.

Hva slags fisk er det snakk om, som du mistenker gjellemark på?

PS!
Jeg forsøkte å bruke søkefunksjonen her nå for å finne relevante innlegg til deg, men det ser ut til å være noe galt med søkefunksjonen for øyeblikket. Får bare feilmeldinger.
Gjellemark
Jeg har "fått" to små diskus som noen var gått lei.
Den ene er frampå å spiser det som blir servert, men den andre holder seg langt bak, er mørk og puster ganske så fort. Ser også at den snur på hodet, og gjellene ser "hovne" og røde ut. Har lest om gjellemark og synes at det passer inn her, men så opptager jeg små prikker på finnene også - mistenker da prikksyken i tillegg. (derfor lurte jeg på om dette kunne sees med blotte øye.)
Hva behandles først ? Eller kan alt behandles samtidg ?
Var så smart å putte disse småtassene oppi hovedkaret, så da må vel hele karet behandles
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap