Parasitter!
Har disse små hvite prikkene på finner og kropp på sverdrager, seilfinnemolly og neontetra samnt noen dverggurami.
Jeg har medisinert med GeneralTonic (TetraMedica) og tatt flere kurer.
1. kur skjedde det INGENTING
2. kur med varme som skrus opp og så ble plutselig alt borte.. så for å være på den sikre siden holdt jeg det gående to dager til.
men så plutselig nå igjen kommer det tilbake, og sverdragene er verst rammet samt mollyen.. Jeg medisinerer as we speek og har skrudd opp varmen igjen også.. hva gjør jeg? vurderer å kaste hele akvariet ut vinduet.
hjeeelp
Postet 21.03.08 kl 12:27
Det første du bør gjøre, er å bestemme deg for hvilken metode du skal bruke. Enten bruker man medisin, eller man kjører varmekur. Ikke begge deler på en gang!
Går du for varmekuren, er et godt tips å skaffe et termometer til, for å være sikker på at temperaturen virkelig ER på nøyaktig 32°C og ikke rett under... det er av største viktighet at temperaturen er korrekt, og ikke nesten korrekt. Ellers dør ikke parasitten ut!
Det neste jeg vil anbefale deg, er å pælme den elendige Tetra medisinen. Det er for dårlige greier. Skaff deg eSHA-exit istedet, om du velger medisin.
Så til sist, sett deg ned og les denne artikkelen NØYE to ganger. Det er viktig at du virkelig LESER, og forstår hva du gjør når du bruker varmekuren. Det er ingen vits å foreta seg noe man ikke fatter grunnen eller virkemåten på. Ellers har det dessverre lett for å bli gjort feil og da virker det selvfølgelig ikke....
Så les nå, og lær
Går du for varmekuren, er et godt tips å skaffe et termometer til, for å være sikker på at temperaturen virkelig ER på nøyaktig 32°C og ikke rett under... det er av største viktighet at temperaturen er korrekt, og ikke nesten korrekt. Ellers dør ikke parasitten ut!
Det neste jeg vil anbefale deg, er å pælme den elendige Tetra medisinen. Det er for dårlige greier. Skaff deg eSHA-exit istedet, om du velger medisin.
Så til sist, sett deg ned og les denne artikkelen NØYE to ganger. Det er viktig at du virkelig LESER, og forstår hva du gjør når du bruker varmekuren. Det er ingen vits å foreta seg noe man ikke fatter grunnen eller virkemåten på. Ellers har det dessverre lett for å bli gjort feil og da virker det selvfølgelig ikke....
Så les nå, og lær
Postet 21.03.08 kl 13:09
Endret: 21.03.08 kl 13:11
Postet 21.03.08 kl 16:50
1. General tonic er ikke effektiv mot hvitprikker. Før du begynner noe annen behandling må du bli kvitt denne medisinen. Bytt minst 70 % av vannet og filtrer gjerne over aktivt kull.
2. Bestem deg for om du skal bruke annen medisin eller kjøre varmekuren. Du må lese informasjon om hver av fiskeartene dine for å sjekke om de ev. vil tåle varmen. Du må også være sikker på at du har termometer på karet og at kolben din er i stand til å dra opp til minimum 32 grader. Videre må du være obs på at temperaturen drar seg opp på dagen når lyset er på og ned når lyset er av om natta så du må justere underveis.
3. Dersom du velger medisin så gjør du samme. Byytt minst 70 % av vannet og filtrer med kull om du har. Deretter ny medisin. Alltid full dose. Esha exit er den mest anbefalte, men den får du bare bestilt på nett (tropefisk, webzoo...sikkert andre også) Du må vurdere - dersom du ikke kan ta varmekuren - om du kan vente på denne medisinen - eller må gå til dyrebutikken i morgen for å få tak i noe. Ringer du Tropefisk i morgen så kanskje du kan ha medisinen tirsdag. Dette kan du kun vurdere selv ut fra tilstanden til fiskene.
2. Bestem deg for om du skal bruke annen medisin eller kjøre varmekuren. Du må lese informasjon om hver av fiskeartene dine for å sjekke om de ev. vil tåle varmen. Du må også være sikker på at du har termometer på karet og at kolben din er i stand til å dra opp til minimum 32 grader. Videre må du være obs på at temperaturen drar seg opp på dagen når lyset er på og ned når lyset er av om natta så du må justere underveis.
3. Dersom du velger medisin så gjør du samme. Byytt minst 70 % av vannet og filtrer med kull om du har. Deretter ny medisin. Alltid full dose. Esha exit er den mest anbefalte, men den får du bare bestilt på nett (tropefisk, webzoo...sikkert andre også) Du må vurdere - dersom du ikke kan ta varmekuren - om du kan vente på denne medisinen - eller må gå til dyrebutikken i morgen for å få tak i noe. Ringer du Tropefisk i morgen så kanskje du kan ha medisinen tirsdag. Dette kan du kun vurdere selv ut fra tilstanden til fiskene.
Postet 21.03.08 kl 17:09
Postet 21.03.08 kl 17:11
Postet 21.03.08 kl 21:31
Vil vel ikke direkte anbefale å gi bort syke fisker (dersom det ikke fungerer som du sier ) Sliter med hvitprikk selv, det er noe herk - men det gir seg nok I det karet jeg hadde sist - en 54 liter - måtte jeg kjøre 32 grader i en uke før de var prikkfrie. Jeg bytta en del vann under kuren for å hjelpe fiskene - men det forutsetter at vannet du bytter til også er 32 grader.
Postet 21.03.08 kl 21:35
Postet 22.03.08 kl 00:09
Dersom det er en prikk eller to, og det holder seg slik, er det nok ikke så farlig.
Men er smitten i karet, trengs det bare en svekket fisk til å sette det hele igang. Dersom en fisk er kraftig anngrepet, kan du regne med at alle de andre også får det.
Dersom en ellers frisk og rask fis skulle få en prikk eller to, og resten av fiskene også er i god form, vil det nok helst gå bra.
Men så blir det spørsmål om man er villig til å ta sjansen på at fiskene er i toppform hele tiden.
Men er smitten i karet, trengs det bare en svekket fisk til å sette det hele igang. Dersom en fisk er kraftig anngrepet, kan du regne med at alle de andre også får det.
Dersom en ellers frisk og rask fis skulle få en prikk eller to, og resten av fiskene også er i god form, vil det nok helst gå bra.
Men så blir det spørsmål om man er villig til å ta sjansen på at fiskene er i toppform hele tiden.
Postet 22.03.08 kl 01:25
Trygve LillefosseDersom det er en prikk eller to, og det holder seg slik, er det nok ikke så farlig. Men er smitten i karet, trengs det bare en svekket fisk til å sette det hele igang. Dersom en fisk er kraftig anngrepet, kan du regne med at alle de andre også får det. Dersom en ellers frisk og rask fis skulle få en prikk eller to, og resten av fiskene også er i god form, vil det nok helst gå bra. Men så blir det spørsmål om man er villig til å ta sjansen på at fiskene er i toppform hele tiden.
Litt off-topic her: Men for å bygge videre på ovenstående svar: Jeg har 5 praktbotia i karet. 2 av dem har fått hvitprikk (arten er SVÆRT utsatt for dette). Ingen andre har fått det (SAE,Neon,Skunkbotia,Ancistrus). Har kjørt behandling (medisinsk, i 5 dager) og fortsatt er det ingen andre som er smittet., og de to som er smittet har minskende antall prikker etter behandling ble påbegynt) I mitt tilfelle er nok hvitprikken en sekundær reaksjon, men det overrasker meg at ingen andre har fått det når det først har brutt ut. (hvitprikk skal jo være ekstremt smittsomt) Konklusjon: Holder det seg til èn prikk eller to, ikke få panikk. Men følg nøye med på de andre fiskene en uke eller to.
Postet 22.03.08 kl 04:14
Postet 22.03.08 kl 10:03