Stiv guppy

Hei,

Har hatt 3 dødsfall blant guppyene mine den siste uken ( 2 ble avlivet)
Symptom:
Fiskenes bakre del blir stive. og de bruker bare finnene på siden når de svømmer. (fremdriften blir veldig dårlig..)

Finnene ser fine ut, ingen sammenklistring, belegg etc.

Har siste 14 dager økt GH fra 0-1 til 5 med GH salt pga av dårlig skall på snegler. Brukte Noraq GH/TH+

Vannverdier med tetra dråpetester:

Nitrit = Husker ikke verdien, men den var gul som viser at det ikke er mye Nitrit.
PH = 7
GH = 5

PS: søkte i "søk i forum" først for å se om jeg fikk noen treff, men denne funksjonen fungerte ikke.

Noen forslag om hva som kan være problemet?

( 3 dødsfall samtidlig som jeg oppdaget Ancistrus yngel som svømte rundt i akvariet

Morten

har oppdaget samme ting på den ene mollyen våres, så sender denne øverst igjen... Noen som vet hva som feiler fiskene? evt medisinering?
kan jo være at den har "knekk" i ryggen?
ja, men fiskene dør av dette. Skjer "plutselig". Fisken slutter å svømme med halen, bruker bare sidefinnene. Halen får en "Knekk" og halen peker oppover. Noen må da ha vært borti dette før, og kanskje vite hva som skjer/kan gjøres for å redde fiskene?
di kan faktisk leve sånn...
(mangler)
fiskene dør av dette.
...fortsetter...
...Legger inn et lite "eksperiment" her, jeg fortsetter like så godt på denne tråden siden jeg ikke helt synes det fortjener en egen tråd...

Recap: Dette er en lidelse som skjer mange levendefødere, de blir "stive" fra ryggfinnen og bakover og "mister litt gløden"...Noen har beskrevet det som om fisken deres har blitt lam i halen, knekt rygg og lignende...Kjent problem på platy, guppy og molly...Ingen har helt klart og kurere det, annet enn at det har godt over ved forbedringer av livskvaliteten, noe som jo er veldig diffust og ikke nødvendigvis har vært et problem hos de som har fått slik "slapp fisk" (excuse the pun)...

"Såvidt meg bekjent, er det ikke funnet ut av eksakt hva som gjør at levendefødere svekkes slik. Mange har teorier om innavl osv, men ikke noe er vitenskapelig bevist.

Mitt råd til deg er å sørge for at fisken har det så godt som du er mann for å klare. Rent vann, og god mat, kan gi den livslysten tilbake."
(Sitat Frank Angell, august 2005)

...Og når har det altså skjedd oss også, og Fish dummy som startet tråden, og siden ingen har noe svar prøver jeg meg på en litt dristig en...Siden dette startet hos oss når guppyene kom i hus. og siden guppyene er viden kjent for sine parasitter tar jeg nå og medisnerer med Praziquantel...Jo, muligens dette er unødvendig, men kall det for "eksplorerende medisinering"...

For å nevne det så er vannverdiene våre greie, med 7,5PH, 9dGH, 8dKH og null nitritt...Nå kan jeg ikke svare for amoniakk, men siden nitritten har vært stabilt lav så regner jeg ikke dette for et problem...Har satt inn luft-pumpe med stor bruse-stein for ekstra oksygen mens behandlingen pågår, da det også virker som om oksygenopptaket blir forringet...Ingen "pesing" som man ofte beskriver ved gjelleorm, men samtidig ikke helt nede på "normalt nivå"...Ikke astma, altså, men et snav av bronkitt...

...Nå har i hvertfall behandlingen begynt, og den går i 14 dager, som anbefalt av Ken Myrseth (i denne tråden) og jeg kommer til å oppdatere her evt. hendelser...Setter pris på alle innspill, spesielt fra folk som har vært uheldige nok til å ha hatt fisk med dette...
Takk for svar så langt

Har ikke hatt flere dødsfall, men utelukker ikke at de kommer.

Har brukt noen timer de siste dagene til å studere fisk..
Har bla. fått ancistrus yngel i samme akvarium som jeg har dødsfall på guppyene

Innavl har jeg helt sikkert på disse Guppyene, men ikke mange generasjoner.
Mulig en som har vært på mora eller søstra si. Men flere ledd av innavl er det ikke.

Dag 2:
...Massiv algeoppblomstring, pluss antagligvis bakteriell oppblomstring i tillegg...Og der kom grunnen til at jeg var føre var og satte inn luft; Bakterier trenger oksygen de også, og nå som vannet er "melkete" ville nok en og annen fisk ha duppet i vannoverflaten dersom ikke pumpen hadde stått og gått kontinuerlig...Blir mindre lys på de utover nå, for å holde en viss kontroll på algene, som aldri har vært noe problem tidligere...

...Rengjorde også pumpa før vi satte i gang, bare for å ha gjort "runden" skikkelig før fjorten dager med medisinering, men var nødt til å ta den i dag igjen, siden gjennomstrømningen hadde blitt så dårlig at det nesten ikke var noe bevegelse i vannet...Jeg vet ikke hva det var jeg renset ut av svampen, men det så ut som om "gugga" hadde eksplodert i alle kamre, så jeg skal holde et tett øye på nitritten fremover, i tilfelle vi må inn med en pumpe til for å takle evt. forurensing fra medisineringen...

...Skal ikke si noe sikkert enda, godt mulig man bare legger for mye i det, men det virker som om "testsubject Po" har kommet seg bittelitt, i hvertfall virker den mer orientert om omgivelsene enn den har vært før...Bruker dog fortsatt ikke halen..."Testsubject La-la" så ut til å vise symptomer første dagen av medisineringen, men har allerede blitt kvikkere...Om den bare reagerte på medisineringen eller var syk vet jeg jo ikke, men ingen andre fisker viste slik unormal oppførsel, eller var usosiale...Alle fiskene er litt mer døsige, men jeg forstår det kan være en bieffekt av medisineringen...Ingen ser ut til å lide noen oksygen mangel, heller ikke de fire guppy-ynglene vi har, som for øvrig ble løslatt i dag fra sitt "nettingfengsel" siden dette hadde grodd helt igjen i løpet av natten...

...Har også to ancistruser der som er henholdsvis 3 og 4,5 centimeter som jeg antar storkoser seg rundt om...Ser mindre til de nå enn på lenge, antagligvis fordi de ikke behøver å "hoppe" rundt like mye som før, da det er masse å beite på overalt...Rekene (kloreker) ser også ut til å ta det hele med stoisk ro, selv om man vel egentlig blir anbefalt og utelate de fra medisineringen...

...Ingen store forskjeller, altså, men en del små, så poster jeg igjen snart...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap