Palettmora døde etter yngling- "påskekrim"

Hei!
Lurer på hva som kan ha skjedd med palettene mine som nylig ble foreldre for 2. gang. Alt gikk bra, og de var på lufteturer med yngelen noen dager før moren plutselig ble dårlig, hyperventilerte og til slutt ramlet om på bunnen med buken i været- respirasjonsstans!! Faren greide tydligvis ikke å passe på yngele allene- gjemte seg bort og begynte også å puste fort. Selv om ikke faren så ut til å ha andre sykdomstegn på kroppen, tok jeg livet av denne. Yngelen ble sporløst borte før jeg tok faren- sikkert oppspist.. Hva kan ha skjedd?? Ingen andre fisk har blitt syke....
Tror du har rett MC. Tok en strip test nede i zoobutikken som viste over 14 i GH. Nitrat, nitritt og pH var ok. Da er det vel heller ikke så rart at sommerfugl-ciklidene virker litt "merkelige" for tiden. Har egentlig aldri vært så optatt av vannverdiene, dette er 3. gang jeg har akvarium, og har aldri hatt så mye krøll som nå.... Men nå er vann-test-sett bestillt! Skal putte oppi noe torv.
Ifølge fiskebasen her så skal palettene tåle opptil 19 i GH. Tviler på at en GH på 14 alene er nok til å ta livet av dem.
Stemmer det med Dh selvsagt, men vannet blir jo mere alkalisk også dersom dh går opp? (palettene tåler vel opp til 8 i ph..) Samtidig ville jeg jo tro at sommerfuglciklidene døde først både med tanke på pH og dh.... Det er fortsatt litt mystisk.....
Ph trenger ikke være høy om GH/DH er det. GH måles ved DH (bare for å gjøre det vanskelig for folk) GH er hardheten i vannet. Det viktige er å måle hva du har i kranen og hva du har i akvariet. Er det stor forskjell så skyldes det trolig noe du har i akvariet som avgir stoffer. Kalksand, skjell..... steiner..

Sommerfuglciklidene skal ha surt og bløtt vann og vil nok ikke like GH/DH på 14. De skal ha max 5. Du skriver ikke hva PH-en din var - bare at den var ok, men det kommer jo selvsagt an på hva slags fisker man har.

Start med å sjekke kranen, sjekk akvariet - finn forskjellen. Er det forskjell - finn årsaken, og deretter fjerne årsaken og bytte vann. Er det kranvannet ditt som er så hardt (altså høy GH/DH) så må du manipulere denne for at enkelte arter som sommerfuglciklider skal trives. Er kranvannet hardt så er det også trolig alkalisk. Du kan f.eks. bruke dette produktet for å senke PH og GH/DH.
Sorry, skrev omvendt av hva jeg tenkte i starten der En kan ha høy PH uten å ha høy GH/DH, men har du høy GH/DH så har du mest sannsynlig også høy PH Tunga rett i munnen gitt
Puttet oppi torv-plate i går. Får se om det blir bedre på noen dager. Tenkte at dette ville skape en mer stabil vannkvalitet enn ekstrakt (som jo kanskje er mer "førstehjelp"). Takk for tips. Men er jo fortsatt ikke 100% sikker på hvorfor palettmor og yngel støk med...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap