Tredje esha exit kur og ingen bedring

Er nå på dag 2 i tredje runde med esha exit. Denne gangen med dobbel dose. Kan fortsatt ikke se noen spor til bedring, og i morgen er siste dag av kuren. Tenker å fortsette med doble dag 2 og 3 doser til og med mandag, men hva gjør jeg hvis det fortsatt ikke er tegn til bedring? Heldigvis ingen døde fisker ennå, men særlig kardinaltetraene ser ut som en satbøsse nå. Scalarene har en del på finnene og også coryene klør seg.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre om det fortsatt ikke gir seg. Skeptisk til temperaturkuren da jeg har coryer som det står ikke skal ha over 24 grader ihht fiskebasen her og også andre steder jeg har googlet dem atropersonatus)

For et mareritt!!
Du er sannsynligvis rammet av en type hvitprikk som er blitt akvariehobbyens mareritt; en parasitt som har utviklet resistens overfor de vanlige, kjente medikamentene mot denne.

Det er skrevet litt om dette rundt om på internett, men akkurat nå orker ikke skuldrene mine søkejobben. Men om jeg ikke husker feil, er det også innlegg her på AF om saken. Mulig du finner noen linker i noen av disse innleggene om temaet.
Dessverre fungerer ikke søkemotoren på AF i dag heller. Du husker ikke noe om hvordan andre har løst det? Kjenner du til den cory arten jeg har? Atropersonatus? Ville du ev. tatt sjansen på varmekur med den i karet? (Ser du er ekspert på corydoras )
Har vært ute for det samme, der jeg hadde ett 3 ukers mareritt med mye hvitprikk, er kun noen få enkle tips jeg kan gi deg.
Start med vannbytte og slamsuging.
Medisinering, ikke bytt noe vann under medisinering.
start med 1 ts. salt pr 20 liter vann, finn ut hvor mye salt vær enkel fisk kan overleve med ett par dager, maller tåler spessielt lite salt, men 1 ts pr. 20 liter vann skulle de tåle, så hvis mulig, øk til 1 ts. pr. 10 liter vann, altså lik mengde salt som sist.
og ett tips til, hvis du har flere ledige kar, så er det lettere å bli kvitthvitprikk etter hvor mindre fisk du har i karet. derfor gjerne ett par fisker dør før man bli kvitt det.

man alt dette er kun personlige erfaringer..
Takk for tipset, men corydoras tåler ikke salt - så hvis ikke medisineringen virker i løpet av kort tid nå så må jeg kanskje bite i det sure eplet og starte temperaturkuren.
liv_65
Takk for tipset, men corydoras tåler ikke salt - så hvis ikke medisineringen virker i løpet av kort tid nå så må jeg kanskje bite i det sure eplet og starte temperaturkuren.

Tror nok det er en myte at corydoras ikke tåler salt. Mater yngel fra de er nyklekket med artemia som er klekket i salt. De blir skylt men det kommer alltid litt salt med artemiaen. Etter man gjentar dette 3 ganger pr dag blir det vesentlig med salt i vannnet. Men dette skaper ingen problemer.

Om saltkur er effektiv mot Hvitprikk og parasitter er en annen sak, det skal jeg ikke uttale meg om.
de fleste fisker tåler 1 ts. pr. 10 liter vann!
liv_65
men særlig kardinaltetraene ser ut som en satbøsse nå.

Kan det være Oodinium/fløyelssyke vi snakker om her? Oodinium ser jo mer ut som om fisken er bestrødd av noe, mens hvitprikk er tydeligere enkeltparasitter. Om det er Oodinium, og ikke hvitprikk, kan du i tillegg til medisinering - prøve mørklegging av karet.

Fra IPC Store Akvariebok (John Gilbert, 1974) står det bl.a. (om Oodinium):

"Har man fått Oodinium i akvariet, kan det være vanskelig å bli kvitt den igjen, ettersom den tydeligvis kan overleve lange perioder i en ikke-parasitt-tilværelse, hvorved den ytnytter sin klorofyll til fotosyntese. Følgelig bør behandlingen fortrinnsvis settes inn i et mørklagt akvarium."

Det anbefales også bl.a. metylenblått til medisinering, og kan være verdt å prøve om esha exit ikke fungerer?

Og som alltid ved sykdom, så er det smart å bytte litt ekstra mye vann, og spar gjerne litt på foringen for å holde vannet så rent som mulig. Tilsette litt ekstra vitaminer er nok heller ingen dum idé.
Det er veldig markerte og relativt store hvite prikker, så jeg er rimelig sikker på at det er hvitprikk. De har bare sinnsykt mye prikker, særlig kardinaltetraene er veldig utsatt. Plukka opp en død kardinaltetra i morges og det mangler en til fra stimen som jeg ikke finner Dette er første dødsfallene. Har heller ikke sett de to smittebærerne, ancistrusene hverken i går eller i morges.

Vedr. salt - er det noe man kjører i tillegg til medisinering?
Slå av lyset under behandlingen, og mørklegg karet. Dersom du ser bedring etter noen dager når lyset kommer på igjen, er det sannsynligvis Oodinium.
Det er verdt et forsøk selv om jeg tviler. De har som sagt veldig store markerte prikker og ikke noe "belegg" Men prøver Kan i alle fall ikke skade! Pvøer heller det enn salting. Alle coryene ser heldigvis i fin form ut selv om et par av dem har et par prikker på halefinnen.
Elende, elende... i går måtte jeg kverke 3 medtatte kardinaltetraer. I dag gikk siste restene av esha exit med (ja, brukt en hel flaske nå) og det er fortsatt masse prikker i akvariet. Heldigvis ikke mista andre fisker enn tetraene. 1 død, 1 sporløst forsvunnet og 3 barmhjertighetsdrap.

Dette er fortvilende, oppdaget sykdommen forrige fredag (14/3) har kjørt 3 kurer - hvorav den siste med dobbel dose - men ser ikke ut til å hjelpe stort. Tetraene er verst og ancistrusene (som opprinnelig hadde det med seg) Så dem igjen i går og de virker friske av oppførsel men masse masse prikker. Lyset av på 2. dag i dag for å se om det kan hjelpe om det skulle være oodinium isteden, men tviler. Ser veldig ut som prikk. Men... skader jo ikke å prøve og slipper å se elendet hele tiden.

Har fortsatt ikke fått noe svar på corydoras atropersonatus og eventuell temperaturkur. Antar ingen har prøvd (eller i alle fall ingen som har lest mine desperate innlegg)

Litt trøst at da jeg hadde det samme i lillekaret gikk det en hel uke med temperaturkuren før de var prikkfrie. Ja, 7 dager!! Stemmer ikke så godt med syklusen egentlig? Så har fortsatt håp om å bli kvitt det.

Men... tom for esha exit nå, ny ladning bestilt. Vurderer trippel dose når jeg får den, stikker også innom dyrebutikk tirsdag for å se om de har andre medisiner å anbefale (husker i "gamle dager" av jeg brukte methylenblått) aner ikke om dette fortsatt selges. Dreper sikkert alt av bakterier, men... hva skal en gjre? Bør jeg prøve salt? Og hvor mye er max for coryene? Kan det mixes med medisin?
Salt kan brukes ved siden av medisin.

Hvor mye for mye salt er for corydoras vet jeg ikke, dessverre - men kanskje han internett veit?

edit: fant denne tråden på planet catfish hvor det i allefall var en bruker som har brukt 1 spiseskje salt pr gallon (3,5l?) vann uten at det var noe problem.
Det er så delte meninger på alt jeg leser at jeg er redd for å ta sjansen. Skulle gjerne hatt førstehåndsinfo her inne fra noen som har prøvd.
liv_65
Det er så delte meninger på alt jeg leser at jeg er redd for å ta sjansen. Skulle gjerne hatt førstehåndsinfo her inne fra noen som har prøvd.

Jeg kan svare deg littegrann.. Kjenner meg veldig igjen i situasjonen din.. Mistet rundt 200 fisk for ikke så altfor lenge siden selv.. Nå begynner ting å komme på beina igjen.. Takket være et par fantastiske akvarister....

Jeg hadde neontetra, cory, guppy, ancistrus i det ene karet. Alle coryene overlevde samt fire-fem guppy, mens hele stimen på 40+ neontetra døde, samt tilsvarende guppy og (i dette karet 4-5 ancistrus samt 6 L-144....

Etter å ha prøvd varmekur, ha prøvd div medisiner, mørkelagt karet noen dager, så prøvde jeg siste utvei med litt salt....

Fikk høre at coryer ikke var så glad i salt, så jeg tok ut disse og plasserte de i et eget kar, mens resten fikk seg en real dose salt. Over natta var prikkene på de gjennlevende guppyene borte, mens den siste ancistrusen og L-144'en døde....

Mine coryer hadde ingen sykdomstegn i det heletatt, selv om noen av de andre fiskene så rundt som svømmene marsmallows; nesten bare en eneste stor hvit prikk...

Men kommer du til sørlandet, så skal du med glede få med deg litt fra akvariene mine, så du får startet opp på nytt
Det er skikkelig kjipt Har heldigvis ikke hatt de store tapene ennå. Mest tetraer. Har tatt ut de to verst angrepne tetraene og prøver å få tak i de to siste også for å ha dem i litt ekstra salta vannbad.

Har ellers bytta over halvparten av vannet nå og tilsatt ca 1 ts per 20 liter vann. Prøver litt forsiktig for å se hvordan det går med coryene utover kvelden og natta. Ser i alle fall ut som fiskene ble mye mer aktive. Har satt på lyset igjen, har vært av nesten to døgn uten noen effekt så det er nok prikker som jeg trodde, ikke oodinium.

Har ikke blitt mer prikker de siste par dagene så har et ørlite håp om at det er døde parasitter som sitter igjen på fiskene nå. Ingen av fiskene ser syke ut (bortsett fra prikkene) bortsett fra tetraene.

Blir det for ille så får jeg ta turen sørover Godt å vite jeg ikke er alene om denslags problemer. Begynner å få litt følelsen av de historiene om hvitprikk som er borte etter 2-3 dager kanskje skaper litt urealistiske forventninger i forhold til denne sykdommen. Det stemmer jo heller ikke i forhold til det jeg leser om syklusen. (Med mindre man har ekstremt flaks med timing i forhold til syklus - men.... alle parasitter er vel neppe på samme sted i syklusen samtidig?)
Måtte avlive de to tetraene som gikk i saltbad også, ble bare verre. Kun 2 igjen nå av 9. Fant også den forsvunne da jeg bytta vann - død den og. Smalt oppi litt optima etter vannbytte med salt, så nå er det fullt liv oppi der. Ottoene ser ut som de har fått ADHD (tror forresten det mangler en otto også, kun sett 4 i det siste)
liv_65
Måtte avlive de to tetraene som gikk i saltbad også, ble bare verre. Kun 2 igjen nå av 9. Fant også den forsvunne da jeg bytta vann - død den og. Smalt oppi litt optima etter vannbytte med salt, så nå er det fullt liv oppi der. Ottoene ser ut som de har fått ADHD :-D (tror forresten det mangler en otto også, kun sett 4 i det siste) :-(

Trist å høre... Men neon-/kardinaltetra bukker lett under for hvitprikk etter min erfaring... Samme gjør guppy, mens coryer har klart seg finfint
Et lite tips.. Har du flere kar; ikke bruk noe av det utstyret som har vært oppi sykdomskaret før du har kokt det/badet det i varmtvarmt vann..... Smitter veldig fort fra kar til kar, kan jeg skrive under på....
Høres ut som tempkuren må vurderes seriøst nå. Selv om noen fler kan/vil bukke under så må du jo bli kvitt de h....... parasittene. Hvis ikke de forsvinner vil jo garantert alle dø
Er veldig forsiktig, det eneste som brukes i flere kar er hendene og de skrubbet rimelig såre etter hvert

Har egen hevert, bøtte og håv. Nylig hatt hvitprikk i lille akvariet også, så jeg er godt drilla på forsiktighetsreglene (og nei... det var ikke smitte fra karene)
I begge tilfellene har det kommet med nyinnkjøpte ancistrus av alle ting. Blir karanteneakvarium fremover!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap