Tarmparasitter?

Hei!

har søkt litt rundt og lest en del om sykdom de siste dagene, men lager min egen tråd for å høre om jeg tenker riktig.

Har en 450 liter med malawi, og i de siste ukene har jeg hatt litt for mange dødsfall. de som dør ser avmagret ut, men alle er gulpske i matfatet. til slutt blir fiskene mer og mer slappe, og legger seg etterhvert ned på bunnen på en rolig plass under en stein eller lignende for så å dø dagen etter.
dette har skjedd med forskjellig arter og typer som f.eks delfinciklider, hongi og lombardoi. har nå flere fisker med innsunket mage, mens andre virker friske som, ja nettopp, fisk. har nå 3 hoer i karet som tygger (venter yngel), og jeg bytter vann (ca 50 %) en gang i uken.
forer med rekemix, flakfor og granulat til malawi.

det som kan ha skjedd er at fisken har blitt stresset av to ting. for ca 2 mnd siden tok jeg opp to hoer som ventet yngel. da måtte jeg ut med en del stein for å få tak i de. omtrent samtidig solgte jeg unna en del fisk (uka før eller etter) og da og måtte jeg flytte litt stein. vet ikke om dette kan ha stresset fisk til å bli syke eller mer mottakelig for sykdom.
jeg kjøpte og inn ca 10 fisk, men disse så jeg ingen tegn til sykdom på.

jeg sender ved et bilde av en død hongi, der man tydelig ser hvor mager den har blitt.
etter å ha lest litt frem og tilbake lurer jeg på om det kan være en slags tarmparasitt. har imidlertid ikke sett noe tegn til lang hvit avføring eller andre spesielle tegn i så måte.

jeg har sett flere anbefale flubenol 15 når man vil bli kvitt parasitter. de trådene jeg har lest om dette er ca 1 år gammelt, og jeg vet ikke om det er denne som fortsatt "gjelder". ikke kommer jeg inn på linker til dette produktet heller.
men jeg vet da heller ikke om jeg har riktig diagnose.
så jeg trenger litt hjelp til flere ting.
1. Er det tarmparasitter som jeg tror?
2. skal jeg behandle med flubenol 15, eller har dere andre tips?
3. hvor får man tak i denne medisin ( ser man må bestille fra utlandet)
4. er det noen i halden/fr.stad/sarpsborgområdet som har noe å selge i tilfelle?
så noen skrev i fjor at de hadde problemer med å få tilsendt denne medisinen.
5. ffår man kjøpt noe medisin i norge som kan hjelpe meg?

hvis jeg har utelatt noe, eller dere føler dere mangler ting for å hjelpe meg med diagnose er det bare å spørre.

hvis det fins andre tråder eller at jeg har søkt for dårlig beklager jeg dette. har prøvd å lese meg opp før jeg spyr ut enda en ny tråd om noe jeg burde funnet svar på selv.
håper på hjelp.
knut
...Praziquantel...Finnes i Dacty Mor fra Aquarium Münster...En liten tråd her, og praziquantel blir nevnt i "Sykdom i Akvariet", da i form av PraziPro...

Edit: Ikke det at jeg sier at det er invollsorm som plager fiskene dine, for jeg har ikke nok erfaring til å si noe om dét, men Praziquantel er rådet som det mest effektive middelet...
(mangler)
...Praziquantel...Finnes i Dacty Mor fra Aquarium Münster...En liten tråd [URLBLOCK1], og praziquantel blir nevnt i [URLBLOCK2], da i form av PraziPro... Edit: Ikke det at jeg sier at det er invollsorm som plager fiskene dine, for jeg har ikke nok erfaring til å si noe om dét, men Praziquantel er rådet som det mest effektive middelet...

takk takk. vet ikke selv hva som feiler dem, men tror det må være orm eller parasitter. er vel denne medisinen jeg må prøve å få tak i da. får ringe til akvaributiken i strømstad å høre om han har noe hvis jeg ikke finner det her i byen.
andre som tror dacty mor kan være løsningen?
Ser ut til at dette kan være tarmparasitter ja.... PraziPro er virksomt mot dette - ta et søk på forumet så finner du flere tråder om denne medisinen. Den er dessverre ikke lov til å selge i Norge - heller ikke bestille fra utlandet. Men jeg har et tips til deg som jeg har sendt deg på mail
..Er da ikke nødvendig med kvasi-lovlige løsninger når virkemiddelet er å finne på det norske markedet, vel...? ...Dacty Mor inneholder Praziquantel, det samme virkemiddelet, og er å finne på det norske markedet, uten å måtte gå noen omveier...
Takk for mail Anita.
skal se om jeg finner dacty-pro i morgen i en eller annen butikk.
tusen takk for hjelpa begge to.

da satser vi på at vi har stilt riktig diagnose, og at medisinen virker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap