Er dette neonsyken??

Har neonstim...og noen ender opp slik før de dør.
(oppdager jeg en slik neon, avliver jeg den, da det ser tydelig ut at den lider!)

Så kan det gå noen dager, også blir en til slik.....

[External Image]
Det er ikke neonsyke slik jeg kjenner til sykdommen, da blir fisken hvit bakfra og gradvis mer og mer av fisken blir hvit.

Jeg har ikke noen gode forslag på hånden nå, skal kikke litt i bøker jeg har liggende for å se om det dukker opp noe.

Det jeg lurer på er om du registrerer om fiskene får noe slimaktig belegg før de blir slik de er på bildet? Har de andre symptomer i forkant?

Inntil videre ville jeg anbefale deg å bytte en del vann og sjekke at vannverdiene er slik de skal.
Denne stimen min på 50 stk går i discus kar... Vannbytte veldig ofte og vannverdiene er solide.
Virker som skjeven på fisken blir som hos gamle lakser, Hele fisken ser stiv ut og trekker seg opp i sjiktet og vekk fra stimen, står å sturer og dør etter noen dager, men somsagt, før den dør av lidelse, avliver jeg....

Ingen andre fisker er syke eller har symptomer på noe, friske og raske....jeg bytter 30-40% vann hver 2. dag.
Fiskene har i alle fall bukvannsott, og sikkert både en og to infeksjoner til

Jeg mistenker at både vannets temp, og fôret kan være med på å trigge fram disse problemene. Jeg hadde derfor selv valgt å flytte fiskene over i noe annet, også med tanke på potensiell smitte til kostbare diskuser
Klrer du å SE på denne fisken at den har bukvannssott?
Frank Angell
Fiskene har i alle fall bukvannsott, og sikkert både en og to infeksjoner til :( Jeg mistenker at både vannets temp, og fôret kan være med på å trigge fram disse problemene. Jeg hadde derfor selv valgt å flytte fiskene over i noe annet, også med tanke på potensiell smitte til kostbare diskuser ;)

Tanken på bukvannsott har slått meg, temmelig hardt også....

Pustefrekvensen til syke fisken blir til det 3dobbelte. Tilsynelatende skal det ikke mye til for å se at fiskene sliter og lider i denne tilstanden.

Jeg har i utgangspunktet for en stund siden blitt "lei" disse fiskene, og har derfor lenge hatt planer om å kvitte meg med de. Har ingen andre kar å sette de i. Auksjonen til MAK er rundt hjørnet, men kan ikke selge så pjuskete fisker.....

Mulig det blir utarbeidet human avliving på hele stimen!

Hva ville du anbefalt, Frank, som en god stimfisk ilag med discus? Jeg vil ha noe annet enn neon og rødmunn.... tenkt på smykketetra, men usikker.
Liss Nilsen
Klrer du å SE på denne fisken at den har bukvannssott?

Bildet viser ganske tydelig at det er bukvannsott på gang
Dette vises spesielt i "nakken" til fisken, der skjellene tydeligst reiser seg.
Det er også en ganske klassisk stilling på hodet\ munnen (hodet bikket litt bakover, munnen så åpen som den kan være).

Om en studerer bildet nøye, gjerne med å zoome inn på enkelte detaljer, ser en faktisk antydning til skjellreising nesten helt bak til sporen.

Når det gjelder stimfisk sammen med diskus, sender jeg ballen videre til de som har hatt stimfisk nettopp sammen med diskus
De jeg hadde, så ikke andre "stimer" enn coryene jeg hadde i samme kar
Men er det for brutalt å ta kverken på hele stimen? Eller, bør det medisineres og selges?

Jeg har somsagt ikke kar til medisinere fisk i nå....! Kanskje å gi de bort til noen som vil redde de, evt medisinere di?

Hva bør det medisineres med itilfelle?
Personlig syntes jeg ikke det er den enorme vitsen å medisinere fiskene, om det er få igjen uten symptomer.
For meg tenker jeg noen ganger; er det i det hele tatt vist å spandere penger på noen få fisker, til kanskje en tier for stykket.

Når det gjelder stimen din, er det neppe spesielt stor sjangs for at mange greier flytting til ett nytt hjem, uten at også de blir syke.
Så om\ siden du ikke har noen alternativer ut over å medisinere i hovedkaret, eller å fjerne stimen, vet jeg hva jeg ville gjort
Det er kanskje å være brutal, men må en, så må en
Frank Angell
Personlig syntes jeg ikke det er den enorme vitsen å medisinere fiskene, om det er få igjen uten symptomer. For meg tenker jeg noen ganger; er det i det hele tatt vist å spandere penger på noen få fisker, til kanskje en tier for stykket. Når det gjelder stimen din, er det neppe spesielt stor sjangs for at mange greier flytting til ett nytt hjem, uten at også de blir syke. Så om\ siden du ikke har noen alternativer ut over å medisinere i hovedkaret, eller å fjerne stimen, vet jeg hva jeg ville gjort ;) Det er kanskje å være brutal, men må en, så må en ;)

Har sånn ca 40 fisk igjen av stimen da, men det er bare et par om gangen som blir slik som den på bilde.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap