"mugg" på fisk?
EN av mine gjøkmaller har store sår, som ser mugne ut. Jeg har en medisin , som heter Myopur, mot fungal infections, skin and gill flukes. Kan den hjelpe på det?
Desperat, jeg er glad i gjøkmallene.....
Ellers driver sebraciklidene og lager barn....
Merkelige vesner, med tanke på at 20 fisk gikk i do igår pga hvitprikk...
Desperat, jeg er glad i gjøkmallene.....
Ellers driver sebraciklidene og lager barn....
Merkelige vesner, med tanke på at 20 fisk gikk i do igår pga hvitprikk...
Postet 24.03.08 kl 13:58
Jeg har ikke noe greie på din type fisk men jeg fikk sopp på ancistrusen etter at den hadde oppfostret yngel. Da tokk jeg salt i vannet 1tsk på 10L vann. dagen etter tokk jeg ut 10 l vann og fylte på nytt vann uten salt sånn gjorde jeg i 4 dager ancistrusen ble helt fin. dem går i en 100 L kar så jeg puttet 10 tsk salt oppi vannet. Dette funket hos meg.
Postet 24.03.08 kl 14:08
Det høres ut som det kan være sopp. Du kan lese mer om den og anbefalt behandling i sykdomsartikkelen. Siden "fungal infection" betyr soppinfeksjon så regner jeg med at den medisinen som du nevner, Myopur, vil være virksom mot dette.
Postet 25.03.08 kl 14:15
Jeg har hatt god erfaring med å bruke akvariesalt på sopp. Drypper litt akvarie salt på soppen på fisken over noen dager så pleier dette å forsvinne av seg selv. Så slipper man å behandle hele karet og evt ødelegge bakteriene i filteret med medisiner. Esha 2000 funker også mot sopp og er heller ikke farlig for filterbakteriene.
Postet 25.03.08 kl 14:22
SuppaduraEN av mine gjøkmaller har store sår, som ser mugne ut. Jeg har en medisin , som heter Myopur, mot fungal infections, skin and gill flukes. Kan den hjelpe på det? Desperat, jeg er glad i gjøkmallene..... Ellers driver sebraciklidene og lager barn.... Merkelige vesner, med tanke på at 20 fisk gikk i do igår pga hvitprikk...
Litt avhengig av hvor kraftig soppinfeksjon fiskene har så ville jeg vurdert å ikke bruke medisin. Sopp kan i mange tilfeller kureres ved hyppige vannbytter og å tilsette salt i karet. Enten direkte på soppen som foreslåes (jeg har ingen erfaring med akkurat den fremgangsmåten selv), eller salt rett i karet. Er det kraftig soppangrep så ville jeg nok begynt medisinering så raskt som mulig. Husk da vannbytte og slamsuging i forkant.
Jeg kjenner ikke til medisinen du nevner, så sjekk om dette er en medisin som innvirker på filterbakteriene dine.
Til slutt: du nevner det har gått 20 fisk i do pga hvitprikk? Det er ikke noen god idé å spyle ned fisk i do. De vil kunne smitte andre dyr som kommer i kontakt med de og det vil vi ikke. Det er ille nok at våre egne fisk har tatt kvelden, om de ikke skal smitte andre også. Det anbefales å kaste fisk i vanlig søppel, eller grave ned død fisk i bakken (fortrinnsvis litt unna der det evt. flyr hunder/katter eller barn med lekespader .
Postet 25.03.08 kl 22:23
Postet 28.03.08 kl 14:59
JoakimTil slutt: du nevner det har gått 20 fisk i do pga hvitprikk? Det er ikke noen god idé å spyle ned fisk i do. De vil kunne smitte andre dyr som kommer i kontakt med de og det vil vi ikke. Det er ille nok at våre egne fisk har tatt kvelden, om de ikke skal smitte andre også. Det anbefales å kaste fisk i vanlig søppel, eller grave ned død fisk i bakken (fortrinnsvis litt unna der det evt. flyr hunder/katter eller barn med lekespader ;).
Off-topic: Den der har jeg aldri helt skjønt.... Hva med vann vi bytter som er infisert og går i sluk o.l? Evnt parasitter følger med der også.
Postet 28.03.08 kl 17:27