"mugg" på fisk?

EN av mine gjøkmaller har store sår, som ser mugne ut. Jeg har en medisin , som heter Myopur, mot fungal infections, skin and gill flukes. Kan den hjelpe på det?
Desperat, jeg er glad i gjøkmallene.....
Ellers driver sebraciklidene og lager barn....
Merkelige vesner, med tanke på at 20 fisk gikk i do igår pga hvitprikk...
Jeg har ikke noe greie på din type fisk men jeg fikk sopp på ancistrusen etter at den hadde oppfostret yngel. Da tokk jeg salt i vannet 1tsk på 10L vann. dagen etter tokk jeg ut 10 l vann og fylte på nytt vann uten salt sånn gjorde jeg i 4 dager ancistrusen ble helt fin. dem går i en 100 L kar så jeg puttet 10 tsk salt oppi vannet. Dette funket hos meg.
Det høres ut som det kan være sopp. Du kan lese mer om den og anbefalt behandling i sykdomsartikkelen. Siden "fungal infection" betyr soppinfeksjon så regner jeg med at den medisinen som du nevner, Myopur, vil være virksom mot dette.
Jeg har hatt god erfaring med å bruke akvariesalt på sopp. Drypper litt akvarie salt på soppen på fisken over noen dager så pleier dette å forsvinne av seg selv. Så slipper man å behandle hele karet og evt ødelegge bakteriene i filteret med medisiner. Esha 2000 funker også mot sopp og er heller ikke farlig for filterbakteriene.
Suppadura
EN av mine gjøkmaller har store sår, som ser mugne ut. Jeg har en medisin , som heter Myopur, mot fungal infections, skin and gill flukes. Kan den hjelpe på det? Desperat, jeg er glad i gjøkmallene..... Ellers driver sebraciklidene og lager barn.... Merkelige vesner, med tanke på at 20 fisk gikk i do igår pga hvitprikk...

Litt avhengig av hvor kraftig soppinfeksjon fiskene har så ville jeg vurdert å ikke bruke medisin. Sopp kan i mange tilfeller kureres ved hyppige vannbytter og å tilsette salt i karet. Enten direkte på soppen som foreslåes (jeg har ingen erfaring med akkurat den fremgangsmåten selv), eller salt rett i karet. Er det kraftig soppangrep så ville jeg nok begynt medisinering så raskt som mulig. Husk da vannbytte og slamsuging i forkant.

Jeg kjenner ikke til medisinen du nevner, så sjekk om dette er en medisin som innvirker på filterbakteriene dine.

Til slutt: du nevner det har gått 20 fisk i do pga hvitprikk? Det er ikke noen god idé å spyle ned fisk i do. De vil kunne smitte andre dyr som kommer i kontakt med de og det vil vi ikke. Det er ille nok at våre egne fisk har tatt kvelden, om de ikke skal smitte andre også. Det anbefales å kaste fisk i vanlig søppel, eller grave ned død fisk i bakken (fortrinnsvis litt unna der det evt. flyr hunder/katter eller barn med lekespader .
ups..
Det var jeg ikke klar over.
Da skal jeg slutte å bruke do.
Joakim
Til slutt: du nevner det har gått 20 fisk i do pga hvitprikk? Det er ikke noen god idé å spyle ned fisk i do. De vil kunne smitte andre dyr som kommer i kontakt med de og det vil vi ikke. Det er ille nok at våre egne fisk har tatt kvelden, om de ikke skal smitte andre også. Det anbefales å kaste fisk i vanlig søppel, eller grave ned død fisk i bakken (fortrinnsvis litt unna der det evt. flyr hunder/katter eller barn med lekespader ;).

Off-topic: Den der har jeg aldri helt skjønt.... Hva med vann vi bytter som er infisert og går i sluk o.l? Evnt parasitter følger med der også.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap