Hva i all verden?

Jeg vet ikke om dette hører hjemme i sykdomsforumet eller i levendeføder-forumet, men jeg forsøker her.

Denne lille guppydamen (6-7 uker?) har vært litt tykk, og jeg har mistenkt henne for å være gravid. Da vi kom tilbake fra påskeferie i kveld, så hun ut slik som på bildet.. og det gjør hun enda (tre timer senere).

Noen som har noen formening om hva dette kan være?
Allikin
Jeg vet ikke om dette hører hjemme i sykdomsforumet eller i levendeføder-forumet, men jeg forsøker her. Denne lille guppydamen (6-7 uker?) har vært litt tykk, og jeg har mistenkt henne for å være gravid. Da vi kom tilbake fra påskeferie i kveld, så hun ut slik som på bildet.. og det gjør hun enda (tre timer senere). Noen som har noen formening om hva dette kan være?

Hmm kan det være sopp? så ikke helt bra ut.
Vanskelig å si når man ikke ser det tydelig... Men jeg gjetter enten "brokk" eller parasitter. Avliv fisken hvis den ser dårlig ut. Jeg ville iallefall ikke tatt sjangs på å ha den i hovedkaret med de andre fiskene i tilfelle det er parasitter...
Hun virker i fin form. Lar det bero til i morgen, jeg.
Jeg lot det bero enda en dag, da hun har spist og sett fin ut.

I dag tidlig var klumpen borte!

Kan det ha vært en eggklump hun har sluppet for tidlig? Forstoppelse?
Allikin
I dag tidlig var klumpen borte! Kan det ha vært en eggklump hun har sluppet for tidlig? Forstoppelse?

Eller en parasitt som til slutt løsnet og har reist på tur annet sted i akvariet...?

Forstoppelse kan du være sikker på at det ikke var Slik ser nok ikke "forstoppelser" ut...
Jeg synes det minner veldig om innvollsorm. I så fall må hele karet behandles mot dette. Har en fisk det, har de det alle.
Prøvde å forbedre et utsnitt av bildet ditt, men det ble dessverre ikke stort tydeligere hva det kan være for noe.

Formørket det litt også, og det kan med litt godvilje se ut som en slags mark inni en pose...

[External Image]
Jammen bra at jeg importerte medisin mot innvollsorm før jeg fant ut at det ikke var lov, da.

*bretter opp ermene*
Nå har det kommet ut igjen, og jeg er mer og mer sikker på at dette er brokk, og ikke parasitter. Tok henne ut og la henne på en fuktig klut og nappet VELDIG forsiktig i det hvite (som var mest gelé-aktig) med en pinsett. Det var ikke spor av "liv", og den satt helt klart fast i henne. I skrivende stund bæsjer hun, og jeg kan se strimen av bæsj inni den hvite "klumpen".

Så nå er egentlig spørsmålet om jeg bør avlive henne? Hun virker i fin form og spiser og svømmer rundt som en normal guppy. Bæsjer gjør hun som sagt også.
Jeg har foresten medisinert mot innvollsorm i en uke, så da burte jo uansett en evetuell orm være død og borte? Noe som forsterker troen på brokk...
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap