Korleis bruke "sera costapur"
Postet 25.03.08 kl 18:12
Har du et annet karr som filteret kan fortsette å gå i så kan du evt ta det ut(et fiske tomt karr). Gjører du filteret oppi der så lenge du medisinerer karret, så overlever ihvertfall filterbakteriene.
Men da må filteret gå i ihvertfall 4-5 dager i et fiske tomt karr, da er evt parasitter døde. De trenger fisker for å overleve.
men har du ikke et fiske tomt karr så kan filteret like godt stå å gå i karret du medisinerer, medisinen costapur vil drepe alle filterbakteriene dine, men de vil også dø vis du stopper og tar ut filteret.
Vis du har muligheten så bør du heller kjøpe esha exit, denne medisinen er bedre og dreper ikke filterbakteriene.
Men da må filteret gå i ihvertfall 4-5 dager i et fiske tomt karr, da er evt parasitter døde. De trenger fisker for å overleve.
men har du ikke et fiske tomt karr så kan filteret like godt stå å gå i karret du medisinerer, medisinen costapur vil drepe alle filterbakteriene dine, men de vil også dø vis du stopper og tar ut filteret.
Vis du har muligheten så bør du heller kjøpe esha exit, denne medisinen er bedre og dreper ikke filterbakteriene.
Postet 25.03.08 kl 18:50
minim&codama i butikken sa at eg burde ta vekk filteret i pumpa og la den gå under medisinering. men er det ikkje litt dumt sidan d nok sikkert ligger sykdom i filteret som i karet. kan nåken hjelpa...? skal filteret ut eller ei?
Jeg ville beholdt filteret i, for å opprettholde sirkulasjonen i karet...
Når kuren er over, så er det jo anbefalt med et krafitg vannbytte... I den sammenheng, vil jeg anbefale deg å ta ut filteret, rengjøre det grundig og sette det ned i karet igjen....
Så mitt råd til deg er; behold filteret og pumpen i karet....
Sirkulasjon er faktisk viktig for å hindre stillestående overflatevann og for å øke utvekslingen av CO2 fra vannet med O2 fra luften
Postet 25.03.08 kl 18:59
Postet 25.03.08 kl 20:47
Postet 25.03.08 kl 20:51
Postet 25.03.08 kl 20:55
minim&conoraq akvariesalt. står at d er effektivt overfor parasitter og sopp. og anna:)
Kan ikke helt forstå hvorfor du trenger dette saltet.. Mine fisk (og veldig veldig mange andre), klarer seg med bare springvann.. evt juster opp med gh/th+ eller Kh/ph+ for å øke hardheten på vannet eller pH'en....
Postet 25.03.08 kl 21:38
Postet 25.03.08 kl 21:51
minim&codama i butikkn sa dei burde ha d... men eg veit ikkje.. har ikkje brukt d enda.. viss d blir anbefalt å ikkje bruke d so skipper eg d...
Har du ikke brukt den, så synes jeg du skal gå tilbake og bytte den i noe annet mer fornuftig..... Det er i hvert fall hva jeg ville gjort...
Vet du hva pH'en i karet ditt er? ...eller i kranvannet?
Postet 25.03.08 kl 22:05
Endret: 25.03.08 kl 22:05