Oppblåst mage

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg. En av mine SAE "ser gravid ut", men er altså ikke det. Oppblåst mage, men den spiser og det henger en sort "bæsj??" ut der det meste kommer ut.

Hva kan det være og hva kan jeg gjøre?
Ingen som kan hjelpe meg?
Mater du fiskene dine mye? Står skjellene på siden ut? Oppfører den seg helt vanlig? Når den har stor mage kan det være forstoppelse eller bukvannsott. Les sykdomsartikelen og se om noe stemmer.

Hadde vært lettere hvis du hadde tatt bilde.
Jeg har desverre ikke mulighet for å legge ved et bilde. Overmating er ikke noe tema her. Det er jeg 100% sikker på.

Har flere SAE (+ andre fisker) og ingen flere har symtomene. Hadde en SAE som døde av samme symtomene for et par måneder siden.

Har tenkt på bukvannsott, men det er en del som ikke stemmer. Skjellene over hele fisken strutter, men den spiser og beholder maten. I går oppførte den seg helt normalt bortsett fra veldig rask pusting. I dag var den derimot, for første gang ikke aktiv sammen med de andre når jeg foret.

Som sagt symtomene er: kraftig oppblåst fra hodet og bakover, skjellene over hele fisken strutter og meget hustig pust.

Jeg har selvfølgelig satt den i et av karantenekarene. Har et godt forråd av medisiner hjemme, men litt usikker på hva jeg skal prøve.

Noen som har vært borti noe lignende eller har teorier om hva det kan være.
KB
Har tenkt på bukvannsott, men det er en del som ikke stemmer. Skjellene over hele fisken strutter, men den spiser og beholder maten. I går oppførte den seg helt normalt bortsett fra veldig rask pusting. I dag var den derimot, for første gang ikke aktiv sammen med de andre når jeg foret. Som sagt symtomene er: kraftig oppblåst fra hodet og bakover, skjellene over hele fisken strutter og meget hustig pust. Noen som har vært borti noe lignende eller har teorier om hva det kan være.

Mistet selv en guppy pga bukvannsott. Den hadde nøyaktig samme symptomene. Den virker tilsynelatende pigg en stund, men så sluttet den å spise tilslutt, litt senere kom den klassiske "sytråden" ut bak.

Dette er ikke et forslag til diagnose fra min side, men kun en erfaring som ligner på din.
Takk for innspill, Tender. Fikk du med sikkerhet diagnosert sykdommen på guppyen?

Synes mye hos min SAE ligner bukvannsott, men er litt usikker siden jeg synes skjellstruttingen kom på et veldig tidlig stadium.

Ser ut for at jeg har lånt bort eSHa 2000 og Metronidazole har jeg ikke. Prøver med Ektolfluid, så får vi se.

Noen andre som har tips eller meninger?
KB
Takk for innspill, Tender. Fikk du med sikkerhet diagnosert sykdommen på guppyen?

Jeg sendte den ikke til laboratorium for analyse nei. Men hendelsesforløpet var såpass klart, at det ikke var noensomhelst tvil. Jeg var usikker selv i starten, men når "sytråden" kom var det desverre opplagt i mitt tilfelle
Tilfeldig bekjentskap
© Unn K.
Reklame for plussmedlemskap