Kampfisken min mister slør!?

Min lille blåtann har mistet mye av halefinnen (ca halve) og de lange greiene på undersiden. Satt å studerte han litt i sta og det ser ut som om han har en form for sopp rett forran gjelle lokkene. Har ikke fått medisinene i hus enda, så vannbytte er det eneste jeg kan gjøre. Men hva er dette for noe? Han går alene i akvariet, så det kan ikke være noen andre som har smittet han..

Han har forøvrig sluttet å lage spyttrede, men det misstenker jeg at er fordi filteret lager for mye brudd på overflaten, så jeg har satt toppen på en plast boks oppi der nå og kuttet ned på luft mengden til filteret slik at det ikke lager så mye brudd på overflaten.

Han svømmer og spiser som normalt.

Ph ligger på 7,0 og nitritt er lik null. Byttet fôr (Tetra Betta) for en uke siden, men det kan vel ikke ha noe med dette å gjøre?

Hadde vannbytte nå i sta og da virvlet jeg opp biter av sløret hans fra bunnen, så det detter av flak fra halen som flass fra en solbrent engelskmann på syden tur..
Høres mistenkelig ut som finneråte det der... :-/

Inntil du får tak i medisin foreslår jeg at du slamsuger godt i karet hans.
Vannbytte to-tre ganger. pr dag,ca. 30% i slengen er ikke dumt.

Esha 2000 fungerer supert på det meste av soppsykdommer, og er snill mot filterbakterier. Kan være lurt å prøve den først.

Har forresten medisin stående som du kan få litt av dersom du tar deg en liten kjøretur i morgen, du bor ikke sååå langt unna meg ser jeg.

Mvh. Nina
Har desverre ikke slamsuger Får jeg ut nok ved å bruke hevert?
Bestilte Esha 2000 og Esha Exit for nesten to uker siden, men de lar vente på seg gitt.. Tror nok aquamanias mistet en kunde igjen..HMPF!!

Hvis jeg er flink med vannbytte og handler medisiner på Mandag, er det noen sjanse for at han blir frisk da? Kommer finnene til å vokse ut, eller vil han forbli sånn som han er nå?

Takker for tilbudet, men har desverre ikke tid til noen road trip..hehe:P
Minnesund er vel et lite stykke unna Våler? Må vel kjøre om Kongsvinger og greier..
Heisann!

Beklager at det tok litt tid før jeg kunne svare, men er i full gang med reolbygging.
Har griset rundt med malekosten, og maling og pc er en dårlig kombinasjon.....

Slamsuger kan du lage av en halvlitersflaske og en slangestump.
Del flaska på midten, skjær et hull i korken med litt mindre diameter enn slangen og tre så slangen i hullet.
Vips, en slamsuger!

Tror nok at Mister kampfisk klarer seg aldeles utmerket frem til mandag,
og ja, finnene vokser ut igjen,

Det står Våler/Hamar under avataren din, så det er ikke helt godt å vite hvor du bor....
Ser jo ut fra svaret ditt at du er "Solung" og da er det et godt stykke herfra ja!
(Er ikke så langt fra Hamar og hit, tre kvarter å kjøre sånn ca.)

Mvh. Nina
hehe, maling og pc, det problemet kjenner jeg til:P

Ahaa.. Da må jeg ned å kjøpe brus så jeg får mekket meg slamsuger
Får da håpe han klarer seg, både for hans og min del. I følge kjærringa er det min feil hver gang det går til h, så da er det best å sørge for at alt går bra sånn at man får bevare husfreden:P

Er ikke Solung, bare en lettlurt Hamar gutt som ble lokket inn i skogen av Huldra.. (krysse fingrene på at fruen ikke ser dette:P) Så ja, bor i Våler

Takker for hjelpen Skal prøve å slenge ut et bilde av han, sånn at du får se.. I tilfelle det er noe mer som feiler han..
Sånn er det med oss kvinnfolk veitu, gjemmer oss i skauen og lurer til oss mannfolka! :p
Jaja, wannabesolung da....!

Er ikke akkurat noen sykdomsguru, men et bilde av sjuklingen hadde vært fint!
Myrheksa
[B]"Host!" [/B]:P Bilde? :)

Kommer kommer.. Lover!:P
Et knipe dårlige bilder er knipset. Kan tydelig se hvor liten hale finnen er blitt, men flekkene forran gjelle lokkene får jeg ikke tatt noe bilde av..
Den lokale forettningen hadde selfølgelig ikke fått inn medisiner(?) så hva kan jeg gjøre nå?
et til.. han lager jo rede, så han lider vel ikke?
Om ikke annet har vel stoltheten hans fått seg en trøkk...
Lager vel rede for å manifestere manndommen sin når han ikke har finneprakten å briefe med!?;p
(Han ser jo unektelig en smule møllspist ut stakkar... :-/)

Tror ikke han lider så grusomt,
men det kunne jo vært greit å få ham frisk!
Tilbudet om medisin herfra står fortsatt ved lag!

Lar det seg ikke gjøre å ta en tur, kan du prøve å tilsette 2 promille salt i vannet hans,
og skifte ut minst 1/3 av vannet daglig til alt det grå belegget er borte fra finnene.

Ellers kan du jo slenge ut en annonse, og se om noen i nærheten av deg har noe medisin stående. Verdt et forsøk iallefall!

2 promille av 20 liter blir sånn caaaaa.....? *sukk* matte..
Har byttet vann to ganger om dagen nå og plukket ut kullet som var i filteret. Ante ikke at det var kull i det en gang, gøy:P Selv om jeg ikke tror dette har noen skyld, så er det jo greit å ha noe å skylde på

Hvis det ikke blir noen bedring på'n eller at jeg får tak i medisiner kommer jeg ned over, oppover, bortover til deg
Og velkommen skal du ( i verste fall! :P) være!

Kast i 2 gram salt pr. liter vann = 40 gram på 20 liter

jo, takk takk

Myrheksa
Kast i 2 gram salt pr. liter vann = 40 gram på 20 liter ;-)

Ingen grunn til å bli kjepphøy vel:P *føler meg dum*
Sorry! :-/

Mente ikke å danse elendig polka på tærne dine det grann...
Og er forøvrig ikke særlig kjepphøy, men kjepplita egentlig!

Heretter:
Du skrive-jeg le.
Jeg regne-du salte.
Fisk bli frisk- alle glade!

LOL! ;-D

Du er tilgitt Men bare hvis du kan svare på hvor mye 40 gr er sånn ca.. har ingen vekt og er dårlig på å avgjøre vekt når det er snakk om så lite:P
halv t-skje ca?
Takk skal du ha!

Fant selvfølgelig ikke brevvekta, så jeg måtte bruke bakevekta. :-/
Tar derfor forbehold om en smule avvik....
40 gram er ca. 20 milliliter, eller to toppede små spiseskjeer.
Har kontrollveid mot ei ny tobakkspakke, og det ser ut til å stemme.
Anbefaler deg å tilsette saltet i tre-fire omganger så ikke stakkars Blåtann får saltsjokk!

Kampfisken Kjartan hilser og ønsker lykke til!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap