Fisketuberkulose?

Vel, vel jeg har lest sykdomsartikelen til Frank, og da kan man vel tro det som er mest ille.
Men jeg skrev om prakt botian som gradvis ble svart, altså mørkere partier på kroppen. Den så helt avmagret ut. Matet de andre fiskene og fikk lagt en tablett helt bort til praktbotian, ikke inntresert bare lå der. Så oppdaget jeg han guppyen, den lå også helt apatisk på siden "pustet" fort og bare prøvde å svømme litt rykkvis når jeg dunket til den. Så oppdaget jeg at mye av sløret var borte. Det var også litt oppsplittet. Jeg observerte de litt, men så ble jeg og lillejenta som eier akvariumet, enige om at det er faktsik bedre at de fikk slippe. Tok de ut og avlivet de med kokene vann. Helt grusomt, men jeg turte ikke å ha de der. Så skifet vi vann ca 40 % og skylte filteret i bøtta. De andre ser friske og raske ut.
Må innrøme at jeg ble litt skremt, ser nå etter på hånda om jeg har noen sår, men kan ikke se noe som kan ha bli smitet.
Uff, kjedlig...
Kan ikke si at jeg ser antydning til fisketub her.
At fisk endrer farger og svømmeadferd før de vandrer, det er svært normalt.
Det å være utfarget og flott, krever av de fleste arter en god del energi. Og når en er sjuk, er det jo ikke det store poenget i å svømme rundt å være så himla staselig
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap