Hull i huden inn til gjellene

Min seilfinne dalmatinermolly-hunn har lenge sett litt skranten ut, helt siden jeg kjøpte henne faktisk. Har latt henne gå noen uker nå i håp om at det var overgangen til nytt akvarium som var vanskelig for henne. Det har sett ut som hun har hatt sår på hver side av hodet over gjellene, men ser nå etter nærmere inspeksjon at det faktisk er hull og det røde som jeg trodde var sår er gjellene som kan sees gjennom hullene. Er det noe håp eller skal jeg bare avlive henne med en gang? Er dette noe som dere kjenner til? De andre 3 som jeg kjøpte samtidig, 1 hunn og 2 hanner, er helt friske og fine så vidt jeg kan se. Kan heller ikke finne noen symptomer på noen av de andre fiskene jeg har i karet. Kjøpte samtidig 2 hunner og 2 hanner gule seilfinnemolly hvor den ene hunnen døde etter noen dager uten at jeg kunne se noe galt med henne, de 3 gjenværende er friske og fine.

Behandler forøvrig i øyeblikket karet for prikksyke da en av guppyene fikk symptomer. Kan det være noen sammenheng med det?
Hadde vært litt lettere å se hva problemet kan være om du hadde hatt et bilde av fisken. Lurer på om det er noe lignende som dette (innlegg 9) du mener? I så fall er det mest sannsynlig en medfødt defekt som ikke er "farlig" for fisken annet enn at den lettere kan få infeksjoner i gjellene siden de ligger så åpent til. Gode vannbytterutiner og ellers vanlig godt stell er ofte nok til at de lever et normalt langt fiskeliv. Dette er en medfødt defekt så slike fisker bør ikke avles på siden det muligens er arvelig.

Hvis det dreier seg om noe helt annet så tror jeg nesten et bilde er nødvendig for å kunne si hva det dreier seg om.
Nei, den hadde ikke hull til å begynne med, men det utviklet seg etter hvert. De fulgte formen på 'lappen' over gjellene, trill runde hull, kanskje et par mm i diameter, med en mm eller så klaring til kanten. Hadde jeg ikke visst bedre skulle jeg nesten tro at den hadde tatt hull i ørene til ørepynt... Jeg har avlivet den nå for det så ut som at hullene utvidet seg og den så generelt litt dårlig ut. Svømte veldig rykkete og dårlig. Håper at det ikke skjer med de jeg har igjen, men hvis det gjør det skal jeg få tatt et bilde og legge det ut. Fødselsdefekt var det nok ikke for den var som sagt helt normal til å begynne med, men det kan selvsagt bunne i innavl likevel. Håper nå bare det ikke var noe smittsomt. Takk for svar.
Må bare innrømme at noe slikt har jeg hverken hørt eller lest om. Hadde håpet at det var noe ufarlig, lignende det jeg linket til. Siden den ellers også virket svekket så var det bra du avlivet den. Får bare håpe det ikke var noe smittsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap