Ancistrus barna mine dør

Problemet er i 250 literen min. For to dager siden begynnte ancistrus ungene mine å dø. Kun de to minste kulla så det ut som..men i dag dør de større..og Kongotetrane mine har begynnt å dø. Finner ikke noe galt i vannet.

Innbyggere:
Et ancistrus par, og en del unger som skulle selges nå snart.
To voksne eplesnegler.
En nøkkelhullciklide.
1 Rineloricaria malle
Seks glasstetra ( tre stk kjøpt for ca 16 dager siden )
10 Kongotetra ( kjøpt for ca 16 dager siden )
1 Tigersnegle ( kjøpt for ca 16 dager siden )
2 gravide Kirsebær reker..de er som vanlige..ingen tegn til stress eller sykdom.

Ancistrusene vifter med alle finnene..hele tiden

PH 7
KH 3
GH 4
No2 Såvidt litt målbar mengde. Noe jeg var forberedt på.

Skifter vann 1 til 2 ganger pr uke, Tillsetter som regel Aquasafe, natron og GH + ( alabaster gips og magnesium ) Har også i det siste prøvd jerndråper til plantene. Har de siste dagene skifta vann hver dag..uten noe som helst tilsettninger.

Vi har hatt en 4-5 strømstanser de siste mnd..ca 30 til 60 min pr gang..og på søndag som var skulle det fikses..så strømmen var borte i 6 timer. Den dagen tok jeg to vannskift i alle kar, for å få litt luft ned til de stakkars små.
Noen av ancistrusene kan virke litt sløve..rømmer ikke når jeg er i nærheten med hånda. Kan ikke se noe på dem. Virker som de svømmer litt..også daler de ned i bunnen.

Jeg har Esha exit og 2000. Dacty mor og Sera mycopur, verdt å prøve noe av dette?

Pumpa er en Fluval 305.
Bytta for noen dager siden den kassetten med hvit filter, med blåfilter.

Dette ble forvirrende..men jeg er en smule forvirret selv..så..spør hvis det er noe jeg har glemt. Prøvde å ta noen bilder, men de ble dårlige..og det er heller ingenting galt å se på fiskene...jeg ser det i hvertfall ikke.
Marris
Vi har hatt en 4-5 strømstanser de siste mnd..ca 30 til 60 min pr gang..og på søndag som var skulle det fikses..så strømmen var borte i 6 timer. Den dagen tok jeg to vannskift i alle kar, for å få litt luft ned til de stakkars små. Noen av ancistrusene kan virke litt sløve..rømmer ikke når jeg er i nærheten med hånda. Kan ikke se noe på dem. Virker som de svømmer litt..også daler de ned i bunnen.

Kan det være at for mye av filterbakteriene har dødd ut ved noen av disse tilfellene? Ihvertfall den siste stansen på 6 timer. Du nevner at du har såvidt målbar nitritt og da er det vel ikke utenkelig at svaret ligger der?
Heisann og takk for svar.

Joda, nitrit kan være en medvirkende årsak..men nitritten er så lav..synes det virker rart om det skulle gi sånn effekt..har hatt nitritt i andre kar, og de reagerte ikke sånn da. Dessuten blir det ikke bedre av vannskift..det bare fortsetter
Det er nok grunner til at nitritt skal ligge på 0 når alt er som det skal. Det er dødelig i ganske så små doser. Vannbytter er jo det eneste som hjelper og det at du har byttet hver dag i det siste er nok grunnen til at de fleste fortsatt er i live på tross av nitritt. Du må nok fortsette å bytte og måle daglig, helt til nivåene er på 0. Det er ikke uvanlig at nitritten stiger den første tiden selv om du bytter som bare f..., og det viser egentlig bare hvor viktig det er å fortsette å bytte. Tenk hva nivåene hadde blitt om du ikke hadde byttet vann.

PS; Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er årsaken til dødsfallene, men det virker veldig sannsynlig. Det er min mening, ihvertfall. Det kommer nok flere tips her inne etterhvert.

Lykke til
Maller generelt er veldig ømtåelig for bakterier, spesielt i bunnlaget. Bakterier kan man ikke måle på noen måte. Vannkvaliteten kan være så bra som helst.
Eneste måte å holde kontroll på dette er hyppig slamsuging og rengjøring av glass og andre flater som maller liker å oppholde seg på.

Pumpe stopp på 6 timer kan nok lage mye krøll det også.
Bengt Fossli
Maller generelt er veldig ømtåelig for bakterier, spesielt i bunnlaget. Bakterier kan man ikke måle på noen måte. Vannkvaliteten kan være så bra som helst. Eneste måte å holde kontroll på dette er hyppig slamsuging og rengjøring av glass og andre flater som maller liker å oppholde seg på. Pumpe stopp på 6 timer kan nok lage mye krøll det også.

Dette er selvsagt helt korrekt. Men tror du bakterier er skyld i trådstarters problem, med tanke på at kongotetraene også har begynt å ta kvelden?
Spør for å lære.. ikke for å krangle
Fikk jammen ikke med meg det med de kongoene tender, bra du er oppservang Beklager.
Her kommer noen dårlige bilder. Fikk plutselig se at den største kongotetraen har noe som ser ut som blødninger i rota av finnene..den hadde også noe som så ut som en løs skinnflik over ene øye..som flagra når fisken beveget seg..huff.. ekkle greier..og veldig trist.

[External Image]
[External Image]
Vist filteret har stått i 6 timer så er nok feilen der.
les på de forskjellige Esha produkten å ha opp i de som hjelper mot bakterier.
Ville nok også annbefale deg om å vaske filteret ditt.
Vask det da i akvarie vannet så ikke du ødlegger for mye av bakteriefloraen
Mitt sto stille i 4 timer en gang å da lutet det råtent av det vannet som kom ut først, det var kata. for meg mistet en den fisk for å si det sånn
Takk for svar.

Å stelle filteret var det første jeg gjorde..og det var ingen vond lukt.. Nitritt var ventet pga strømstansen..så det var heller ingen overraskelse.. Men å se massedød..det har jeg ikke opplevd i de åra jeg har hatt akvarie.
Har en skjelden gang opplevd nitritt før.. men ikke med sånne resultater..eller sånne symptomer som oppsto her.. men fortsetter med vannskift.. og vurderer å prøve esha medisiner..
det jeg tenker også på er om ancitrus yngelen får ta i nokk mat når jeg har yngelen i 160L mister jeg flere yngler enn når dem går i 60L alene. Jeg forer yngelen med tabletter og agurk hver dag.
Hm, jeg er litt usikker når det gjelder kongotetraen din. Men når det gjelder ansistrusyngelen; Har du temperert vann når du skifter?
Ancistrusyngel, særlig små; er veldig vare for skiftninger i vanntemperatur og ved kaldtvannskifte kan det faktisk ende med døden for små ansistruser hvis du skifter mye vann av gangen. (altså hvis temperaturen i hele karet synker) Dette KAN jo kanskje være en medvirkende årsak..?
Sammen med bakterier som følge av strømstansen..?
Tenker bare litt høyt her...
Det er mange muligheter som er nevnt her, og de fleste er jo i høyeste grad mulig/sannsynlig. Men med tanke på 6 timers strømstans og målbar nitritt i karet er det ihvertfall ikke dumt å satse på vannbytter daglig til Nitritten er vekk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap