Hvorfor døde min sommerfugl?(snufs!!!)

Min første sommerfuglciklide døde i dag....
JEg hadde ikke hatt henne så lenge, kanskje 5-6 mnd, alle vannverdiene var innenfor det hun skulle tåle (i følge det som står på her på akvaforum), men for noen dager siden begynte hun å holde seg helt oppe i vannflaten og "hyperventilerte" til jeg fant henne død i dag. Jeg ble kjempelei meg for hun var jo så nydelig...
Er det noen som vet hva som kunne vert galt, slik at jeg unngår å gjøre samme feil igjen?

Det har seg dessverre slik at vanlige sommerfuglciklider har en uvane med å dø tilsynelatende uten videre, de er visstnok avlet slik at de ikke tåler noe of fort stryker med, selv har jeg mistet tre stk, mn har nå en sterk han som har vart i 8 mnd.
Sommerfuglciklider er ikke de mest robuste fiskene nei. Har mistet flere tidligere. Virker som de jeg har nå er robuste - men en vet aldri helt. Har mine i et lite akvarium så jeg følger nøye med både nitritt og nitrat. Ser jeg må bytte en del vann pga nitrat så jeg bytter gjerne 2-3 ganger i uka. Tror ikke jeg har lest noen teorier på hvorfor de kan dø så brått, bortsett fra røde mygglarver og bukvannsott. Skulle gjerne visst mer om det.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap