Syke? eller bare merkelig oppførsel?

De to siste helgene, har jeg opplevd merkelig oppførsel hos mine 4 kongotetra, og 3 dolkestikkertetra. Jeg reiser vanligvis bort på fredag/lørdag, og kommer hjem på søndag. (Jeg mater de før jeg drar også)

Altså, når jeg kommer hjem, og ser hvordan fiskene har det, er det som om de er alvorlig syke. De bare ligger stille inntil røtter/planter, og ser rett og slett dødsyke ut. Noen ganger virker det ut som om de har dårlig med å bevege finnene, at de får problemer når de skal svinge.
Men ca 5 min etter jeg har kommet hjem og skrudd på lyset, så er de like fine. Dette skjer bare når jeg kommer hjem på søndagen..

Er det noe galt, eller har de bare "savna" meg?
Har du lyset av når du er borte ? Vil anta at de er litt i "dvale" når lyset er av, og som oss; må våkne/omstille seg litt når lyset kommer på om morgenen
Ja, slår alltid av lyset når jeg skal bort i et par dager.
Det var jo ganske logisk! Men merkelig at de aldri har gjort det før nå. Men de virker helt fine og friske nå, har fine farger, og ser ut til at de trives, så er vel ikke noe galt

Takk for svar!
Timer er en god idè så slipper de den lange natta
Timer? Er det no automatisk som man kan få kjøpt?
Ja, tidsur heter det vel på norsk

Plugges inn mellom støpsel og kontakten. De koster ikke stort og du får kjøpt de nesten overalt, Biltema-Clas Ohlson-Jernia osv. De finnes også i digitale varianter som koster litt mer, dvs rundt hundringsen.
Ok, det hørtes jo kjekt ut! Det må jeg nok se litt nærmere på.

Takk og takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap