Prikkesyke etter vannbytte-stress
jeg bytta vann i går (brukte vann som har stått over natta og tok bare ut 1/3 vann. littegrann aqausafe) var nødt til å ta ut fiskene fordi heverten min ikke har noe småfisk- "sil" så de kunne blitt slurpa opp! la dem i annen rein beholder med vann nettopp tatt ut av akvariet. trodde jeg fanga dem veldi pent men etter noen timer bynte hvite prikker å vises på en guppy.
hv gjør jeg nå? helst forklar veldi nybegynnersk takk...
bør hun isoleres i feks gullfisk bollen som er satt opp til yngel? bor ingen der nå..
fort! må rekke butikken
hv gjør jeg nå? helst forklar veldi nybegynnersk takk...
bør hun isoleres i feks gullfisk bollen som er satt opp til yngel? bor ingen der nå..
fort! må rekke butikken
Postet 08.04.08 kl 17:27
Postet 08.04.08 kl 17:40
Her i sykdomsartikkelen står det en del om hvitprikk og behandling. Det er liten vits i å fjerne den syke fisken i og med at smitten allerede befinner seg i karet. Anbefalt medisin er esha exit siden den ikke tar knekken på bakteriene i filteret ditt. Bruker du annen medisin må du følge med på mengden med nitritt etter behandlingen og skifte vann om det skulle dukke opp målbare verdier.
Når det gjelder det å fjerne fiskene fra karet hver gang du har ditt ukentlige vannskift så skaper dette unødvendig stress for fisken. Er du redd for at du ikke greier å stoppe vannstrømmen om noen fisker kommer for nære så får du kjøpt slike siler. Mulig du må bestille på butikken, men det er altså ikke umulig å få tak i. Vet ihvertfall at de finnes som reservedeler på enkelte utvendige pumper.
Selv så har jeg aldri sett behovet for en slik sil. Holder alltid fingeren klar ved utløpet av slangen nedi bøtta og blokkerer derfor raskt strømmen om noen fisker kommer for nære slangen oppe i karet.
Når det gjelder det å fjerne fiskene fra karet hver gang du har ditt ukentlige vannskift så skaper dette unødvendig stress for fisken. Er du redd for at du ikke greier å stoppe vannstrømmen om noen fisker kommer for nære så får du kjøpt slike siler. Mulig du må bestille på butikken, men det er altså ikke umulig å få tak i. Vet ihvertfall at de finnes som reservedeler på enkelte utvendige pumper.
Selv så har jeg aldri sett behovet for en slik sil. Holder alltid fingeren klar ved utløpet av slangen nedi bøtta og blokkerer derfor raskt strømmen om noen fisker kommer for nære slangen oppe i karet.
Postet 09.04.08 kl 18:10
Postet 09.04.08 kl 22:49
Postet 22.04.08 kl 19:56
Bruker du bøtte? I såfall så kan du prøve å flytte den opp på en stol eller noe så du slipper å bøye deg for å holde for utløpet. Da kan du nesten bruke all oppmerksomheten i karet. Bøtta må selvfølgelig ikke plasseres så høyt at hevertvirkningen uteblir
Det skal egentlig ikke være så vanskelig å få til med litt øvelse, og mye bedre for fiskene enn å bli fanget inn hele tiden.
Det skal egentlig ikke være så vanskelig å få til med litt øvelse, og mye bedre for fiskene enn å bli fanget inn hele tiden.
Postet 22.04.08 kl 20:57
Endret: 22.04.08 kl 20:58