Vannskifte etter medisinering?

har noen fisk som klør seg mot sanden og røttene, så tenker på og medisinere mot det. Hatt et utbrudd av sånne hvite prikker der også, var bare en fisk som fikk det da.
Har eSHa 2000 og Exit stående. Leste på pakkelappen, men er litt usikker. Er det 2000 som er best og bruke, eller Exit?
Og må jeg ha vannbytte etterpå?
Så at ene fungerte mot en god del sykdommer..
Tørr ikke prøve dette før jeg har fått noen svar på dette..
For det første, i forhold til det du spør om i tittelen - så er vannskift både før og etter medisinering viktig. I forkant bør man sørge for så rent vann som mulig, også da slamsuging og skraping av ruter bør gjøres. I etterkant av medisinering er det slik jeg ser det - viktig å få medisinen fort ut av karet. Medisin skal brukes slik den er tenkt; verken kortere eller lengre. Det fører bare til elendighet (les: resistente sykdommer).

Jeg forstår det slik at du ikke har hvitprikk nå? Eneste du ser er fisker som klør seg?

Som med all medisinering, må man finne ut hva problemet er før man bestemmer seg for hva en skal gjøre. Esha exit fungerer mot div. parasitter (som kan gi kløe), mens Esha 2000 fungerer mot mer bakterielle ting (som også kan gi kløe), slik jeg har forstått produktene.

Du må prøve å finne ut hva problemet er før du medisinerer. Er det mange fisk det er snakk om? Hvordan type fisk og har de holdt på lenge? Hvor ofte klør de seg?

Det som uansett hjelper er rent vann, slik at det du uanskvett bør gjøre er å ta et godt vannbytte og gjerne slamsuge i samme slengen. Om du ikke har ømfintlige fisker kan du gjerne tilsette litt salt også - og så se an utviklingen fremover.

Det kommer jo an på hva som gjør at de klør seg. Det er jo ikke sikkert det er hverken sykdom eller parasitter. Det kan være at du har vann som inneholder klor eller noe annet som gjør at fiskeskinnet blir irritert.
Fraråder å medisinere før du vet noe mer. Hvis du prøver med litt aquasafe, og dette virker, så er det unødvendig å medisinere.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap