Kamp sår eller sykdom?

Har vert i stavanger i 2 uker nå. Når jeg kom hjem i går la jeg merke til at lombardoi hannen min har fått et sår rett over munnen. Kan det være sopp eller noe ? Ser ikke tein til noe lignende på noen av de andre fiskene?

Før jeg reiste hadde hann en svart flekk der såret er. Den har han hatt siden jeg kjøpte den, en gang før nyttår. Jeg har alltid trodd at det er en av de mørke stripene de skal ha. Den ene golden hannen min har også en liten mørk flekk ved munn partiet. Kan denne flekken ha noe med såret å gjøre ?

Hvis dette er en sykdom og noen vett hva det er så setter jeg stor pris på svar og tips om kurer
Slik såret er plassert, vil jeg tro at det dreier seg om en skade etter ett litt overivrig tilfelle av klining
Hvorvidt det er sopp eller ikke i såret, er ikke godt å se av bildene. Du får følge godt med, slike sår er gjerne magneter på sopp og bakterielle infeksjoner.
Det ser litt bedre ut nå. Vist det blir sopp infeksjon så er det vel ikke så vanskelig å se. Kommer ikke til å se fiskene på en uke nå så jeg kjøpter en flaske med medisin når jeg er i stavanger. Noen tips til hva jeg kan kjøpe?

takk for svar
Om du får tak i eSHa 2000, er dette den klart beste til formålet.

På en god andreplass, kommer JBL Fungol. NB: Denne kan spise en del filterbakterier siden den også inneholder kaliumpermanganat.
Som ett tredje alternativ, vil jeg nevne Sera Mycopur. Denne kan evt erstattes med Omnipur, som har ett noe bredere behandlingsspekter (men er litt mindre effektiv på sopp)
På fjerneplass kommer Aquarium Münster sin aquamor 2. Denne kan erstattes med dessamor -P, med samme argumenter som den over.

Jeg hadde hoppa galant over Prodac-variantene og TetraMed General Tonic\ Fungistop.
Jeg skal se om jeg ikke får tak i en av de 3 første du nevnte. Har skrevet de ned. Det ligger 2 dyrebutikker i nærheten av hotelet mitt, så jeg går der og sjekker.Er eSHa 2000 vanskelig å få tak i eller ?

Takk for alle svar
Grrrotle
Er eSHa 2000 vanskelig å få tak i eller ?
Jeg har kun sett EsHa produkter i nettbutikker, har fortsatt til gode å se det i vanlige butikker. Så jeg har alltid et lite lager av EsHa 2000 og EXIT. Funker mot mye og funker bra, i tillegg til at det ikke tar knekken filterbakteriene.
Har kjøpt mine Esha produkter på Maxi zoo i Drammen og City zoo i Oslo.. Så joda, man får tak i dem i butikk.
Godt å høre. Den ene butikken på forus er tilfeldigvis en maxi zoo veldig bra butikk. Lurer på å kjøpe med meg noe fisk når jeg reiser hjem neste gang

Fikk tak i eSHa 2000. Ser i bruksanvisnigen at den hjelper mot jelle parasitter også. Kan den ta involle parasitter også ?

Kjøpte en golden for ca 2-3 månder siden. Den var veldig tynn i buken når jeg kjøpte den. Det er den fortsatt. Han spiser normalt, men legger ikke på seg. Jeg forer ca 2 ganger til dagen. At han ikke legger på seg må vel bety at den har en slag parasitt eller noe. Hvilken medisin funker mot dette vist ikke eSHa 2000 gjør det da ?
Det er nok en sannhet med stort behov for moderasjon at medisinen har noen særlig effekt på gjelleparasitter....
Det er mange produsenter som er litt vel ivrige på å rosemale produktene sine

Jeg ville ikke vurdert eSHa sine medisiner ved tilfeller av verken gjelle eller innvollsparasitter. Begge deler er temmelig seigliva f..skap, som en burde fjerne med medisiner som er designet for nettopp slike parasitter.
Ok. Har ikke jelle parrasitter så vidt jeg vett, men mistenker noe annet. Som sagt er buken på den ene golden veldig mager. Har også sett at avføringen til noen av fiskene mine er hvit av og til. Er det noe tegn til sykdom eller? Har lest at involle parasitter kan stikke ut av rompa på fisken, og at de ser ut som hvite tråder. Det hvite som jeg har sett stikke ut av mine fisker er avføring
Mager fisk + å skite sytråd, er svært ofte mer enn tilstrekkelig til å mistenke at det er tarmparasitter i stort antall i denne stakkars fisken.

Jeg hadde satt i gang tiltak mot tarmparasitter tvert, jeg
hvilken medisin anbefaler du for behandling av disse parasittene ?
Grrrotle
hvilken medisin anbefaler du for behandling av disse parasittene ?
Les sykdomsartikkelen. Orker bare ikke å gjenta meg selv i kveld :p
Har kjørt en kur med esha 2000 nå , men lombardoi hannen ser fortsatt like fæl ut. Leste i bruksanvisningen at enkelte typer filter måtte fjernest. I pumpa mi er det vanlig hvit filter vatt, noen poser med noe svarte greier inni og sånne hvite sylindere med hull i midten. Er det noe av dette som bør fjernest før jeg setter i gang ny kur ?

Her er et bilde av lombardoi hannen som jeg tok i dag
...De "svarte greiene" er mest sannsynelig kull...Taes vekk, disse trenger du bare når du skal rense ut medisinrester og lignende...Disse (kan) hindre effektiv behandling av fisken din, og det spekuleres i (for å være grei) at det kan ha skadelig virkning etter å ha vært i filteret i fire uker...Ikke noe dokumentert, så vidt jeg vet, men du trenger det ikke der utover fire uker allikvel...
Ok, men da skal jeg fjerne disse. Skal jeg varre fylle på med mer av de hvite sylinderene da? Eller er det noe annet som er bedre ?
Grrrotle
Ok, men da skal jeg fjerne disse. Skal jeg varre fylle på med mer av de hvite sylinderene da? Eller er det noe annet som er bedre ?
Ja, for det er jo ikke noe poeng i å la verdifull filterkapasitet stå der tom ?
Nei det er vel ikke det ?
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap