Kamp sår eller sykdom?
Har vert i stavanger i 2 uker nå. Når jeg kom hjem i går la jeg merke til at lombardoi hannen min har fått et sår rett over munnen. Kan det være sopp eller noe ? Ser ikke tein til noe lignende på noen av de andre fiskene?
Før jeg reiste hadde hann en svart flekk der såret er. Den har han hatt siden jeg kjøpte den, en gang før nyttår. Jeg har alltid trodd at det er en av de mørke stripene de skal ha. Den ene golden hannen min har også en liten mørk flekk ved munn partiet. Kan denne flekken ha noe med såret å gjøre ?
Hvis dette er en sykdom og noen vett hva det er så setter jeg stor pris på svar og tips om kurer
Før jeg reiste hadde hann en svart flekk der såret er. Den har han hatt siden jeg kjøpte den, en gang før nyttår. Jeg har alltid trodd at det er en av de mørke stripene de skal ha. Den ene golden hannen min har også en liten mørk flekk ved munn partiet. Kan denne flekken ha noe med såret å gjøre ?
Hvis dette er en sykdom og noen vett hva det er så setter jeg stor pris på svar og tips om kurer
Postet 13.04.08 kl 03:09
Endret: 13.04.08 kl 03:10
Postet 13.04.08 kl 20:20
Postet 13.04.08 kl 20:25
Om du får tak i eSHa 2000, er dette den klart beste til formålet.
På en god andreplass, kommer JBL Fungol. NB: Denne kan spise en del filterbakterier siden den også inneholder kaliumpermanganat.
Som ett tredje alternativ, vil jeg nevne Sera Mycopur. Denne kan evt erstattes med Omnipur, som har ett noe bredere behandlingsspekter (men er litt mindre effektiv på sopp)
På fjerneplass kommer Aquarium Münster sin aquamor 2. Denne kan erstattes med dessamor -P, med samme argumenter som den over.
Jeg hadde hoppa galant over Prodac-variantene og TetraMed General Tonic\ Fungistop.
På en god andreplass, kommer JBL Fungol. NB: Denne kan spise en del filterbakterier siden den også inneholder kaliumpermanganat.
Som ett tredje alternativ, vil jeg nevne Sera Mycopur. Denne kan evt erstattes med Omnipur, som har ett noe bredere behandlingsspekter (men er litt mindre effektiv på sopp)
På fjerneplass kommer Aquarium Münster sin aquamor 2. Denne kan erstattes med dessamor -P, med samme argumenter som den over.
Jeg hadde hoppa galant over Prodac-variantene og TetraMed General Tonic\ Fungistop.
Postet 13.04.08 kl 21:35
Postet 13.04.08 kl 22:07
Postet 13.04.08 kl 22:20
Postet 13.04.08 kl 22:40
Postet 13.04.08 kl 23:21
Fikk tak i eSHa 2000. Ser i bruksanvisnigen at den hjelper mot jelle parasitter også. Kan den ta involle parasitter også ?
Kjøpte en golden for ca 2-3 månder siden. Den var veldig tynn i buken når jeg kjøpte den. Det er den fortsatt. Han spiser normalt, men legger ikke på seg. Jeg forer ca 2 ganger til dagen. At han ikke legger på seg må vel bety at den har en slag parasitt eller noe. Hvilken medisin funker mot dette vist ikke eSHa 2000 gjør det da ?
Kjøpte en golden for ca 2-3 månder siden. Den var veldig tynn i buken når jeg kjøpte den. Det er den fortsatt. Han spiser normalt, men legger ikke på seg. Jeg forer ca 2 ganger til dagen. At han ikke legger på seg må vel bety at den har en slag parasitt eller noe. Hvilken medisin funker mot dette vist ikke eSHa 2000 gjør det da ?
Postet 16.04.08 kl 15:05
Det er nok en sannhet med stort behov for moderasjon at medisinen har noen særlig effekt på gjelleparasitter....
Det er mange produsenter som er litt vel ivrige på å rosemale produktene sine
Jeg ville ikke vurdert eSHa sine medisiner ved tilfeller av verken gjelle eller innvollsparasitter. Begge deler er temmelig seigliva f..skap, som en burde fjerne med medisiner som er designet for nettopp slike parasitter.
Det er mange produsenter som er litt vel ivrige på å rosemale produktene sine
Jeg ville ikke vurdert eSHa sine medisiner ved tilfeller av verken gjelle eller innvollsparasitter. Begge deler er temmelig seigliva f..skap, som en burde fjerne med medisiner som er designet for nettopp slike parasitter.
Postet 17.04.08 kl 10:21
Ok. Har ikke jelle parrasitter så vidt jeg vett, men mistenker noe annet. Som sagt er buken på den ene golden veldig mager. Har også sett at avføringen til noen av fiskene mine er hvit av og til. Er det noe tegn til sykdom eller? Har lest at involle parasitter kan stikke ut av rompa på fisken, og at de ser ut som hvite tråder. Det hvite som jeg har sett stikke ut av mine fisker er avføring
Postet 17.04.08 kl 17:45
Postet 19.04.08 kl 19:22
Postet 19.04.08 kl 21:18
Postet 20.04.08 kl 19:58
Postet 20.04.08 kl 23:16
Har kjørt en kur med esha 2000 nå , men lombardoi hannen ser fortsatt like fæl ut. Leste i bruksanvisningen at enkelte typer filter måtte fjernest. I pumpa mi er det vanlig hvit filter vatt, noen poser med noe svarte greier inni og sånne hvite sylindere med hull i midten. Er det noe av dette som bør fjernest før jeg setter i gang ny kur ?
Her er et bilde av lombardoi hannen som jeg tok i dag
Her er et bilde av lombardoi hannen som jeg tok i dag
Postet 30.04.08 kl 22:48
...De "svarte greiene" er mest sannsynelig kull...Taes vekk, disse trenger du bare når du skal rense ut medisinrester og lignende...Disse (kan) hindre effektiv behandling av fisken din, og det spekuleres i (for å være grei) at det kan ha skadelig virkning etter å ha vært i filteret i fire uker...Ikke noe dokumentert, så vidt jeg vet, men du trenger det ikke der utover fire uker allikvel...
Postet 30.04.08 kl 22:58
Postet 30.04.08 kl 23:02
Postet 01.05.08 kl 10:32
Postet 01.05.08 kl 13:00