Parasitter - sliter litt med diagnose
Har forskjellige symptomer i karene mine, derfor spør jeg her om dere kan hjelpe meg.
Kar A (molly, guppy):
Symptom 1: Mollyen gnir seg så kraftig og mye mot sandbunden at det er flere store groper.
Symptom 2: Den samme mollyen har en gråaktig/uklar "hinne" over hele kroppen.
Kar B (båndgurami):
Symptom 1: Ekstremt sky fisk.
Symptom 2: Hannen "hakker" hele tiden på hunnen selv om det ikke er noe skumrede.
Kar C (guppy):
Symptom 1: Finneklemming hos et par yngel.
Symptom 2: Halvdød yngel på bunnen (den ene av finneklemmerne).
Kar D (diverse):
Symptom 1: Blågrønt, mettalisk skjær rundt gjellene (C. adolfoi og kakadueciklide). Se bilder.
Symptom 2: Noen neontetraer med "sår" ved gjellene. Se bilde.
Tilleggsinfo 1: Guppy-yngelen har gått i samme kar som mollyen (kar A). Det samme har den ene båndguramien. Begge båndguramiene har gått i kar D.
Tilleggsinfo 2: Jeg har tidligere medisinert mot invollsorm i kar A, C og D (B var ikke oppe og gikk), og tror at jeg fikk kvittet meg med skiten, men i kar A og D har jeg ikke brukt aktivt kull etter behandling.
Kan det være snakk om flere forskjellige parasitter her? Jeg regner med å få tak i Dactymor i dag, slik at jeg kan begynne å medisinere, men jeg er usikker på om dete eventuelt vil være nok.
Jeg skjønner selv at dette er en suppe, og at jeg har begått en del feil her, så dere trenger ikke å kjefte så mye.
Kar A (molly, guppy):
Symptom 1: Mollyen gnir seg så kraftig og mye mot sandbunden at det er flere store groper.
Symptom 2: Den samme mollyen har en gråaktig/uklar "hinne" over hele kroppen.
Kar B (båndgurami):
Symptom 1: Ekstremt sky fisk.
Symptom 2: Hannen "hakker" hele tiden på hunnen selv om det ikke er noe skumrede.
Kar C (guppy):
Symptom 1: Finneklemming hos et par yngel.
Symptom 2: Halvdød yngel på bunnen (den ene av finneklemmerne).
Kar D (diverse):
Symptom 1: Blågrønt, mettalisk skjær rundt gjellene (C. adolfoi og kakadueciklide). Se bilder.
Symptom 2: Noen neontetraer med "sår" ved gjellene. Se bilde.
Tilleggsinfo 1: Guppy-yngelen har gått i samme kar som mollyen (kar A). Det samme har den ene båndguramien. Begge båndguramiene har gått i kar D.
Tilleggsinfo 2: Jeg har tidligere medisinert mot invollsorm i kar A, C og D (B var ikke oppe og gikk), og tror at jeg fikk kvittet meg med skiten, men i kar A og D har jeg ikke brukt aktivt kull etter behandling.
Kan det være snakk om flere forskjellige parasitter her? Jeg regner med å få tak i Dactymor i dag, slik at jeg kan begynne å medisinere, men jeg er usikker på om dete eventuelt vil være nok.
Jeg skjønner selv at dette er en suppe, og at jeg har begått en del feil her, så dere trenger ikke å kjefte så mye.
Postet 15.04.08 kl 11:38
I kar A minner symptomene sterkt om oodinium. Mer om denne og behandling finner du i sykdomsartikkelen.
I kar B så er nok forklaringen enkel. Siterer fra "Bettas and Gouramies" av David Alderton: ....these gouramis have proved to be highly aggressive toward each other, and must be housed to reduce their belligerent behavior. ....... They can become extremely territorial, even to the extent of not venturing out from a chosen area in the tank"
I kar C har jeg ingen teorier. Guppyer er ofte litt skjøre etter min erfaring og disponibel for en rekke sykdommer. Mulig du får opp noe mer informasjon om du går til forumet for levendefødende og søker på feks finneklemming.
I kar D tror jeg det metalliske skjæret er normalt for coryene. Mine trilineatus har også et slikt skinn over gjellene og jeg har tolket det som et positivt tegn på at de trives Kakaduene kan jeg ikke uttale meg om. Når det gjelder neontetraene så mistenker jeg at dette er en medfødt defekt der deler av gjellelokket mangler. Ufarlig for fisken, men det er viktig med gode vannbytterutiner siden gjellene blir mer utsatt for infeksjoner når de ligger så åpent til. Her i denne tråden (innlegg nr 9) er et bilde av en annen fisk med samme problem.
I kar B så er nok forklaringen enkel. Siterer fra "Bettas and Gouramies" av David Alderton: ....these gouramis have proved to be highly aggressive toward each other, and must be housed to reduce their belligerent behavior. ....... They can become extremely territorial, even to the extent of not venturing out from a chosen area in the tank"
I kar C har jeg ingen teorier. Guppyer er ofte litt skjøre etter min erfaring og disponibel for en rekke sykdommer. Mulig du får opp noe mer informasjon om du går til forumet for levendefødende og søker på feks finneklemming.
I kar D tror jeg det metalliske skjæret er normalt for coryene. Mine trilineatus har også et slikt skinn over gjellene og jeg har tolket det som et positivt tegn på at de trives Kakaduene kan jeg ikke uttale meg om. Når det gjelder neontetraene så mistenker jeg at dette er en medfødt defekt der deler av gjellelokket mangler. Ufarlig for fisken, men det er viktig med gode vannbytterutiner siden gjellene blir mer utsatt for infeksjoner når de ligger så åpent til. Her i denne tråden (innlegg nr 9) er et bilde av en annen fisk med samme problem.
Postet 15.04.08 kl 17:12
Endret: 15.04.08 kl 17:15
Postet 15.04.08 kl 22:14
Postet 15.04.08 kl 22:17
Postet 15.04.08 kl 22:19
Postet 15.04.08 kl 22:22
Postet 15.04.08 kl 22:25
Postet 15.04.08 kl 22:26
Postet 15.04.08 kl 22:37
Postet 15.04.08 kl 22:47
Postet 15.04.08 kl 23:01
Postet 15.04.08 kl 23:09
...Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert, men når det gjelder guppy'en vil jeg tippe på at det fortsatt er orm...Dersom du er 101% sikker på at det ike er det kan det jo også rett og slett være at de er jæskla gode på banjo (Ref. "Deliverance", innavl)...
...Det gyldne belegget på molly'en...Er ikke noe han alltid har hatt, da...? Her er et bilde fra basen:
© Bjarne Sætrang
...Svømmer han med halen, eller bruker han mest finnene til å ta seg frem...?
...Det gyldne belegget på molly'en...Er ikke noe han alltid har hatt, da...? Her er et bilde fra basen:
© Bjarne Sætrang
...Svømmer han med halen, eller bruker han mest finnene til å ta seg frem...?
Postet 15.04.08 kl 23:38
Postet 16.04.08 kl 13:54
...Ja, men vi har dalmantiner-molly her, og noen av de gyldne flekkene "popper" litt ut...Når det blir svart, hvitt og gull så får det en rar dybde-effekt...Jeg ville bare at hun skulle være helt sikker på hva prikkene var, for å begynne behandling på feil sykdom koster deg noen dager før du får begynt på annen behandling......Pluss penger, da...
...Dette bildet er vel kanskje mer likt tilfellet her:
©Bjarne Sætrang
...De fleste "gullkornene" er sjatteringer og ser ut som om de ligger litt over det sorte, men jeg tror det bare er en liten optisk illusjon...
...Dette bildet er vel kanskje mer likt tilfellet her:
©Bjarne Sætrang
...De fleste "gullkornene" er sjatteringer og ser ut som om de ligger litt over det sorte, men jeg tror det bare er en liten optisk illusjon...
Postet 16.04.08 kl 14:00
Postet 16.04.08 kl 14:09
...Jeg ville tro at den grå hinnen er (OBS! Jeg er nybegynner! OBS!) et soppangrep fordi fisken er "sliten"...Altså er det noe annet som er årsaken til at fisken er svekket, og det er nærliggende å tro innavl...Jeg ville gitt eSHa 2000 og krysset fingrene, men dersom den begynner og se "stiv" ut, ha problemer med å snu seg, ikke bruke halen, "stå på hodet", så hadde jeg kortet ned pinslene...
Postet 16.04.08 kl 14:15
Postet 16.04.08 kl 14:20
Endret: 16.04.08 kl 14:23
Postet 16.04.08 kl 14:21
...Er en intrikat situasjon du har her...Og min erfaring strekker nok ikke langt nok til å se noen forbindelse der, ikke dermed sagt at det ikke er en, men når det gjelder guppy så vil jeg nesten si (og jeg tar fiske-død tungt) "that's guppy for'ya"...Men du kan jo selvfølgelig ha mer enn én sykdom per fisk også, og da er du langt over hodet på meg, så jeg håper det kommer noen med litt mer levendeføder-erfaring inn her og ser på dette...
Postet 16.04.08 kl 14:27