Parasitter??

alle fiskene i i 128l karret mitt klør seg mot steiner og bunnen, de har også hvite prikker/flekker over hele kroppen. til nå har 4 fisk død, jeg har prøvd å medisinere med noe som jeg ble anbefalt på jan holt som heter "sera costa med" som inneholder virkestoffet malachitgrün, men ser ikke ut til å virke.

er det noen som kan hjelpe meg som vet hva dette kan være?
De har trolig hvitprikk eller Oodinum.
Anbefaler deg å prøve en medisin med methylenblått som virkestoff.
Send meg gjerne en epost om du vil ha mer hjelp fort.

Mvh. Nina
Hvite prikker eller flekker kan være så mangt... Ser de ut som små saltkorn, så kan det være hvitprikk. Ser de ut som lodne flekker, så kan det være sopp. Muligens en kombinasjon av begge, siden hvitprikk etterlater seg et sår i huden, som gir risiko for soppinfeksjon. En kombinasjon av ehsa exit og ehsa 2000 burde være ok dersom du har en kombinasjon av hvitprikk og sopp. Ikke kombiner andre medisiner. Du bør filtrere vannet du har over kull i minimum ett døgn før du tilsetter annen medisin.

les i sykdomsartikkelen for å konstantere hvilken sykdom fiskene har før du medisinerer...
...Eller prøv eSHa Exit, dersom du har en lokal butikk som fører dette...Følg bruksanvisningen, men utvid gjerne behandlingen dersom du ser forbedringer...

Edit: Aggi er kjapp...Og klok...
Grunnen til at jeg ovenfor ikke anbefaler exit, er at jeg har dårlige erfaringer med denne medisinen mot Oodinum.
Selv ved dobbel dose hadde den ingen effekt,
og jeg mistet mye fisk.....
Methylenblått gjorde derimot underverker.
tusen takk for kjapt svar, jeg får se hva jeg får gjort.
...Men hva med filterbakteriene...? Blir ikke disse drept a metylenblått...?
Myrheksa
Grunnen til at jeg ovenfor ikke anbefaler exit, er at jeg har dårlige erfaringer med denne medisinen mot Oodinum. Selv ved dobbel dose hadde den ingen effekt, og jeg mistet mye fisk..... Methylenblått gjorde derimot underverker.
Ehsa exit må aldri overdoseres! Dessuten trenger fiskene en diagnose før man medisinerer mot noe. Hva får deg til å være så sikker på at det er oodinum det dreier seg om?
Aggi
Ehsa exit må aldri overdoseres! Dessuten trenger fiskene en diagnose før man medisinerer mot noe. Hva får deg til å være så sikker på at det er oodinum det dreier seg om?

Medisinerte i slik etter kontakt med med Eshalabs, og opprettholdt dosering angitt for dag en, da exit ikke fungerte i normaldose.

Heller ikke dette hjalp.

Fikk da god hjelp fra en meget erfaren akvarist til å stille riktig diagnose.
Han var her og så fisken ved selvsyn.

Rådet han ga, og som hadde øyeblikkelig virkning, var å bruke methylenblått for å bli kvitt parasitten.

Derfor mitt svar, i og med at Oodinum dreper kjapt uten virksom behandling.

(mangler)
...Men hva med filterbakteriene...? Blir ikke disse drept a metylenblått...?

Det har du fullstendig rett i, men hjelper lite å sitte igjen med bakterier, men uten fisk...

Yter forøvrig gjerne hjelp til å forsyne trådstarter med nye bakterier, dersom vedkommende ikke har annen tilgang på det, hvis det er nødvendig for å redde fisken.
...Greit å vite dersom man skulle snuble over et tilfelle hvor man trenger methylblått...Er jo liten vits med frisk fisk som du sakte forgifter...

...Selv har jeg (bare) hatt to tilfeller av hvitprikk hvor det heldigvis ikke var mer enn Exit som trengtes, og det hadde null innvirkning på verdiene i karet, derfor jeg "griper til" Exit så fort...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap