Bukvannsott? hjelp!

Jeg kjøpte 4 store Cyrtocara moorii (Blå delfin cichlider) for ganske nøyaktig 2mnd. siden, til mitt 720 liter malawi-akvarium. Det gikk ikke lenge før en av delfin ciklidene døde, uten tegn til synlig yttre sykdom/skade. De har dødd en etter en og idag hadde jeg 2 igjen, den ene har hatt tegn til sykdom i ett par uker. Den har ikke spist og jeg er nå 98% sikker på att det er pga. bukvannsott. Jeg fikk fanget og avlivet fisken, slik at den ikke skulle lide mer og eventuelt smitte andre fisker. Jeg har ca 60 malawi ciklider i dette akvariet.

Siden jeg hadde mistanke om sykom uten å vite hvilken sykdom, har jeg akkurat medisinert med eSHa 2000. Jeg startet medisineringen på onsdag kveld, og fulgte 3 dagers kuren som står i bruksanvisningen.

Spørsmålet mitt er om jeg trenger gjøre noe mer, for å sikre at de 60 andre malawi ciklidene mine ikke skal bli smittet av samme sykdom. Alle fiskene som er igjen, virker friske og spiser godt til hvert måltid.

Bør jeg f.eks medisinere med Metronidazole for å forsikre meg at det skal gå bra med resten av fiskene mine?
Mener ikke å betvile diagnosen din.. men hvorfor er du så sikker på at det er bukvannsott? (spør fordi det er mange sykdommer som har samme symptom)
Sykdom
Jeg er ikke 100% sikker men etter samtale med flere erfarne akvarister, så har jeg kommet frem til denne diagnosen.
Bukvassott er definert som smitsomt. Men ikke så veldig... Hvis det er i et tidlig stadium er det anbefalt hyppige vannbytter, hvis det er kommet så langt at "sytråden" kommer ut er det kun avvlivning som hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap