Munnsopp på neontetra

Jeg tror jeg har fått munnsopp på to av mine neontetra!

Jeg leste beskrivelsen i en artikkel her på forumet, og det står:

"Munnsopp:
Munnsopp angriper munnen, og gir ett hvittaktig belegg på lepper og inne i munnen. "

Jeg hadde en gullfisk med samme symptom som døde ganske fort etter symptomene viste seg, og nå har altså den ene neontetran fått en hvit "byll" på nesa og den andre neontetran har en munn som ser ut som en blekksprut. Munnen har liksom est opp, og er hvit, med tråder som ser ut som tykke blekksprut armer.

Er dette smittsomt?
Gullfisken døde 18.mars, og neontetraene har blitt syk nå den siste uken.

Hvordan behandler man dette?

Har dessverre for dårlig kamera til å vise dere hvordan fisken ser ut.

Burde jeg avlive de fiskene som får slik byll med en gang jeg ser det, for å hindre smitte til andre fisker?

Er koking den mest humane måten å avlive fisk?

Jeg tror også to av neontetraene mine er gravide, bør jeg ta noen spesielle hensyn til de angående eventuell behandling av sykdommen?
Jeg har kun dette ene akvariet, så jeg har ingen sted å sette dem i "karantene heller"...

MVH
"The Beginner"
Munnråte, som er en mer riktig diagnose, siden dette er en bakteriejæ...., smitter som bare fytte-fy.

I tillegg er det ett fåtall medisiner som har spesielt god effekt på problemet.
Jeg hadde hevet meg rundt med ekspressfart, og fått tak i eSHa 2000.

Avliving: Små fisk som neontetra: ett raskt kakk i hue, evt å slippe fisken i kokende vann er effektivt.
Middels fisk som sverddragere, tett på fullvoksne SAE: Ett skikkelig kakk i hue, før en klipper dette av med saks.
Større fisk. Ett kakk i hue som garantert slår fisken ut av denne verden, før huet så kappes av med kniv.
Sånn gjør jeg det.

Neon og graviditet:
Neontetra er en egg-leggende fisk, og derfor kan den ikke om en kniper sammen øya, bli smelt på tjukken (les: bli gravid).
Fiskene kan være rognstinne, men siden dette er en art som er uhyre vanskelig å drette, ville jeg ikke vektlagt dette i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap