Metronidazole og filterbakterier?

Er det noen som vet om Metronidazole dreper filterbakteriene?
En del bakterier går garantert føyken, men denne er ikke fullt så aggressiv som f.eks antibiotika.
Svar til frank
Om en del bakterier går føyken, så er det vel noen forhåndsregler jeg må ta etter medisineringen...det er snakk om 60 malwi ciklider i en 720 liter. Har nylig mistet 4 fisker...mistenker bukvannsott. Fikk fjernet den siste fisken igår, som helt tydelig var syk, for å unngå videre smitte. Sendte deg en mail istad med hele historikken, men den har muligens havnet i spam posten din siden jeg ikke har sendt deg mail før...?
narols
Sendte deg en mail istad med hele historikken, men den har muligens havnet i spam posten din siden jeg ikke har sendt deg mail før...?

Frank sin profilside
Ikke bli sur om jeg ikke svarer på e-post med søprsmål som passer i forumet :)

Stor mer om den saken trenger jeg vel da ikke å si ?
E-postadressen min er tett på utslitt av stadige e-poster om ting som passer i forumet. Kun ett fåtall av disse er av en slik karakter at jeg tar meg tid, eller orker, å svare på disse

Forhåndsregel ved bakteriedød: lite til ingen fôring på 1-2 uker, hyppige vannbytter, og hyppige kontroller av ammoniakk og nitritt.
Ved ekstremt tilsmussede filtre (les: slik filtre skal være) og mye dritt i bunnlaget, kan det ofte lønne seg å slamsuge så det holder, og å rense i alle fall noe av filtermassen.

Dersom vannet blir grått etter noen timer\ dager, skyldes dette oppblomstring av infusorier (lite trolig med tanke på medisineringen), og karet må\ bør da mørklegges 100% for å bli kvitt disse småtassene så snart som mulig.

Diagnose ut fra det du har fortalt i denne og andre tråder er desverre ikke mulig å stille. Det er en lang rekke med potensielle årsaker til at fisk velger eller for den del ikke kan ta til seg føde.
Siden det ikke er noe symptomer ut over spisevegring, samt kun en berørt art, tviler jeg på at det er bukvannsott.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap