Hjelp! platy'ene dør!

Vi skjønner ingenting. Alle platyene dør. 2 døde i går, og 6 har dødd i dag. I dette karet har vi platy, guppy, ancistrus, kuhliål. Alle de andre sortene har det bra, men platyene dør.

Finnes det noe som heter platy-sykdom? siden det bare er platyene som dør?

For 1,5 uker siden kjøpte vi to nye platy, kan det være at de har tatt med seg en sykdom?

Vi har ehsa exit og esha 2000. Kan dette redde de 2 som er igjen? Vi skiftet 30% av vannet i går kveld/natt. Ellers skifter vi 40% en gang i uka.

Noen som har tips om hva vi skal gjøre?
De ser ut som om de får pukkel-rygg, hvertfall de voksne. De små har ikke fått pukkelrygg, men de dør alle sammen (platyene).

Ingen som kan hjelpe oss?
Egentlig aner jeg ikke, men jeg sjekket sykdomsartikkelen.

Kan det være endetarmsorm? Står der at fisken kan få knekk i ryggen av denne. Derfor jeg tenkte at det kunne passe, siden du sa pukkelrygg.

ja det kan hende. Men er det noe som bare smitter mellom platy da? Trodde guppyene skulle være mindre hardføre enn platyene.. Uff, dette var trist

Vet noen om ehsa exit og esha 2000 kan hjelpe mot dette?
Jeg vet ikke hva fiskene dine har, men jeg mistenker at det er en smitte som enten berører alle de levendefødende, eller alle fiskene i karet.
Jeg antar også at Platyene dør først enten fordi de er smittet først, eller fordi de er svakere for akkurat denne sykdommen.
Som skrevet, så kan det være endetarmsorm, og det vil i så fall være noe som vil smitte til alle fiskene...
Ok. Da får vi ta mange vannbytter i løpet av de neste dagene, vil dette hjelpe? Og kan ehsa exit og esha 2000 hjelpe mot dette? Håper det er NOE vi kan gjøre for å redde fiskene våre hvertfall..
Det beste er å være sikker på hva slags sykdom man har før man medisinerer. Så vidt jeg vet vil ikke Exit eller esha 2000 hjelpe mot f.eks endetarmsorm. Så om du medisnerer med esha produktene, så vil det uansett ikke hjelpe, og fisken blir bare mer stresset.

I sykdomsartikkelen kan du lese om diverse sykdommer og også hva slags behandling som er anbefalt
Ok. Takk for svar. Nå har jeg bestilt dewormer fra Rocky Mountain Discus, så håper ikke alle stryker med før jeg får den i postkassa. Det som er så merkelig er jo at alle de andre fiskene (+ to platy'er faktisk) er friske og fine, mens de voksne platyene dør som fluer. Helt ubegripelig for en nybegynner som meg.
Sera Nematol tar også endetarmsorm, og er tilgjengelig her i Norge.
Åå gjør det det ja.. Synd jeg ikke visste det før da, nå har jeg allerede bestilt men takk for tipset hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Pål R
Reklame for plussmedlemskap