Parasitter på eplesnegle?

Hadde for en stund siden to gule eplesnegler, Eple og Golf, som ble kjøpt hver for seg i to ulike zooforretninger.

Den ene sneglen hadde litt "slitt" skall ytterst på tuppen-som om det var tæret på. Men resten av skallet var fint og sneglen ble stadig større.
Den andre sneglen skaffet jeg en stund senere, og denne hadde penere skall- men etter en stund så jeg noen "ganger" i skallet under overflaten. Det så ut som om sneglen kunne ha noen parasitter som gnaget ganger fra undersiden av skallet? Er dette en mulighet, eller skyldes "grave/markmønsteret" noe annet?

Etter hvert døde begge sneglene. Det skjedde i forbindelse med at jeg skiftet vann i hele karet etter at fiskene hadde dødd, en etter en, av ukjent årsak.

Tror kanskje at sneglene hadde spist på en av de døde fiskene i løpet av en natt- bare skjelettet av fisken lå nemlig igjen om morgenen. Det var sykdom i akvariet en god stund, men ikke noe som ga prikker, oppblåst utseende, tråder fra endetarmen eller liknende på fiskene. Det som skjedde var at fiskene en etter en begynte å se magre ut samtidig med at de sluttet å spise, før de hang på filteret den siste dagen før de døde.Fiskene var av typen microraspora. Jeg hadde fem av dem sammen med tre maller i et 27liters nanoakvarie. Mallene så lenge helt friske ut, men tilslutt avlivet jeg dem og byttet akvarievannet, samtidig som jeg rengjorde akvariet innvendig- med ren svamp og lunkent vann.

Sneglene døde like etterpå- de så oppsvulmet ut, som gummi inne i skallet. Skallet var begynt å tæres på utvendig, men hadde ikke hull.

Sneglene pleide å beite på planter og glass, pluss at jeg pleide å fore med sånne tabletter til bunnlevende fisk, og hadde en kalkblokk liggende i akvariet.Sneglene bevegde seg mye omkring og klatret av og til opp på kanten slik at de falt ut av karet. Da puttet jeg dem bare tilbake. Skaffet glass til å legge over, og da falt de ikke ut mer. Klatret de ut av noen bestemt årsak, som at de var syke?

Kan det ha vært parasitter i akvariet som kom fra sneglen med "ganger" i skallet?Var det dette eller vannkvaliteten som drepte sneglene?
Tror ikke fiskene døde av dårlig vannkvalitet- for jeg fikk vannet testet, men det kan ha vært dårlig plass/vantrivsel-eller noe fra sneglene?
En gang brukte jeg algetabletter i akvariet. Kan dette ha vært en grunn til at senglene døde senere-fordi algene ikke døde av middlet?

Kan snegler ha parasitter-i tilfelle hvilke, og hvordan dreper man parasitter på snegler?Kan slike parasitter smitte fisker så de dør?
Eller kan det hende at sneglene døde av alder? Det virket ikke slik siden begge døde samtidig.

Takknemlig for svar. Nybegynner

Jeg kan ikke svare deg med sikkerthet hva som har skjedd, men ja, snegler kan ha parasitter som dreper fisk. Dette har jeg lest om. Kuren er, for noen parasitter, å holde sneglene i karantene i noen uker, for så å behandle fiskene. Dette gjelder parasitter som primært går på fisk, men som kan overføres med sneglen når den flyttes.
Men det finnes også andre parasitter som ikke kan fjernes med å sette sneglen i karantene, fordi de er i stand til å leve av selve sneglen. Ett eksempel er øyemark. Det er nok vanskelig å behandle sneglene dersom de har parasitter som de kan være vert for. Grunnen er at medisinen som dreper parasitten, også dreper sneglene.
det som skjer med sneglene dine, er at du nok har litt lav ph. Da spises skallene opp over tid..
nubbe
det som skjer med sneglene dine, er at du nok har litt lav ph. Da spises skallene opp over tid..

Fra innsiden?
Tilfeldig bekjentskap
© Brigitte Walthert
Reklame for plussmedlemskap