Parasitter?

Hei, har hatt akvarium noen uker nå, og jeg begynner å fatte misstanke om parasitter fra eplesneglene. Hadde fisk i akvariumet før jeg fikk sneglene og d gikk greit, men etter jeg fikk sneglene så døde de. var sikker på at det var feil med vannet siden d ikke var så lenge siden jeg hadde skaffet meg akvariumet. Nå holder vi på å flytte og jeg tok å tømte akvariumet nesten helt for vann så det ikke skulle bli så tungt å løfte.

Jeg studerte vannet og så på de små eplesnegle babyene mine. Å da ser jeg plutselig små dyr som svømmer rundt å setter seg på allting. HVA ER DETTE? har lest at eplesneglene kan ha parasitter med seg.. Kan det være dette? Hva kan jeg da gjøre med dette?!

HUFF!!!

HJELP meg
De fleste parasitter er ikke frittsvømmende i vannet og mange er så små at det skal godt gjøres å se dem uten forstørrelsesglass. Mistenker at det kan være planarier eller vannlopper eller lignende. De er helt ufarlige. Du får ta et søk og lese litt om de og se om det stemmer overens med det du har sett.
Det er ytterst få parasitter i det frittsvømmende stadiet som faktisk er synlige.
Eksempler er ulike former for lus (som flytter seg fra vert til vert), og blandt annet ankerorm.

Men parasitter trenger en (eller flere) vert(er), og det er derfor svært lite trolig at det er parasitter som lever ennå i vannet.

Som Tante Astrid sier, er det mer trolig andre smådyr som gjerne finnes i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap