Småsår med blødninger.
Postet 30.04.08 kl 16:10
Postet 30.04.08 kl 16:32
Ja, det hadde hjulpet å vite hvilket akvarium det er snakk om, hvilken/hvilke typer fisk som er angrepet og hvilke fisk de går sammen med. Det kan være en av de andre fiskene som har laget sårene. Eller kan det være ankerorm?
Ankerorm:
Ankerorm (lernaea), er en parasitt nær beslektet cyclops, som vi gjerne forer små yngel med.
Gjenkjennes ved at det henger rødlige, eller grågrønne, gaffeldelte haler på 0,5-1 cm fra fisken. Området rundt parasitten er gjerne sterkt rødt, og kan blø litt.
Normalt sett dør denne parasitten ut av seg selv i akvariet, men, kan allikevel ta livet av fisker. Angrepne fisker bør derfor enten isoleres eller behandles. Også denne parasitten kan fjernes med pinsett. Faren for sekundære infeksjoner er stor, da denne parasitten sitter dypt.
Ankerorm:
Ankerorm (lernaea), er en parasitt nær beslektet cyclops, som vi gjerne forer små yngel med.
Gjenkjennes ved at det henger rødlige, eller grågrønne, gaffeldelte haler på 0,5-1 cm fra fisken. Området rundt parasitten er gjerne sterkt rødt, og kan blø litt.
Normalt sett dør denne parasitten ut av seg selv i akvariet, men, kan allikevel ta livet av fisker. Angrepne fisker bør derfor enten isoleres eller behandles. Også denne parasitten kan fjernes med pinsett. Faren for sekundære infeksjoner er stor, da denne parasitten sitter dypt.
Postet 30.04.08 kl 16:45
ja selvfølgelig..beklager. det er malawi det er snakk om. alle fiskene er gått isammen hele tiden, men de er nylig flyttet over i et større kar (660 liter). ph verdien var littegrann lavere da jeg flyttet dem over, men ikke mer enn en halv grad eller noe. kan det ha noe å si fordeom?? tror ikke det er ankerorm, da den ikke har tråder hengende ut. det hadde ikke den andre heller. det gikk piraya i karet tideligere, men hadde vannbytte og flyttet over en del av det vannet de kom fra før de jumpet oppi.
Postet 30.04.08 kl 19:33
De to mest trolige forklaringene er:
Fiskene har slost noe voldsomt, kanskje på grunn av nytt kar, og nytt behov for å finne seg ett passende revir.
De kan også ha skadet seg på kvasse steiner eller lignende - gjerne som følge av vilt kaos i karet med jaging og slossing.
Du bør følge godt med på utviklingen her, det er alltid stor fare for infeksjoner i sår.
Fiskene har slost noe voldsomt, kanskje på grunn av nytt kar, og nytt behov for å finne seg ett passende revir.
De kan også ha skadet seg på kvasse steiner eller lignende - gjerne som følge av vilt kaos i karet med jaging og slossing.
Du bør følge godt med på utviklingen her, det er alltid stor fare for infeksjoner i sår.
Postet 01.05.08 kl 10:37
ja det var litt skarp grus der, så den silte jeg ut i forgårs (så godt jeg kunne). jeg tenkte også det kunne være dette. men nå er den andre også død. så da får jeg bare følge godt med i karet, og se at ikke de andre får sår. hvis det blir infeksjon, blir det da sopp i det? eller trenger det ikke nødvendigvis å bli det?? jeg har ikke sett noen av fiskene sloss, men det er godt mulig de gjør det på nattestid...
Postet 01.05.08 kl 10:52
Infiserte sår er gjerne i form av sopp, men også enkelte bakterier vil elske forholdene i såret
Blir det sopp, ser en dette lett, siden sopp er hvitt, og ser ut som bomull.
Bakterielle infeksjoner i sår kan være mer vanskelige å se, disse kan gi både hvitt, brunt, gulaktig og rødt "belegg" i sårkanten.
Det en faktisk lettest ser at såret er infisert med, er at det ikke gror i normalt tempo.
For fisk har en hedundranes god evne til å gro sår
Blir det sopp, ser en dette lett, siden sopp er hvitt, og ser ut som bomull.
Bakterielle infeksjoner i sår kan være mer vanskelige å se, disse kan gi både hvitt, brunt, gulaktig og rødt "belegg" i sårkanten.
Det en faktisk lettest ser at såret er infisert med, er at det ikke gror i normalt tempo.
For fisk har en hedundranes god evne til å gro sår
Postet 02.05.08 kl 13:17
Postet 02.05.08 kl 13:23