Hjelp! hva er dette?

Jeg har prøvd å få noen bra bilder med det er ikke så lett.
Startet for en måned siden da jeg kjøpte meg ny fisk. Jeg anntok at dette var stress-sykdom som jeg har lest meg til. Jeg hadde en hissig scalare som plaget hunnen. men den rørte aldri de andre fiskene. Da plutselig alle fiskene mine begynte å få hvite prikker på seg så gikk jeg ut fra at de var stresset for scalaraen hadde begynt å jage de andre også. Jeg prøvde å kvitte meg med scalaren men rakk ikke det før den døde sammen med de andre fiskene.
Fra sykdommen brøt ut så gikk det ikke mer enn 2 dager før første fisk døde og maks 4 dager til siste døde (bortsett fra en gurami av 5 som har mirakuløst overlevd) Jeg gikk en tur på dyrebutikken og fikk beskjed om akvariesalt (som jeg allerede hadde lest om) og medisin sera mycopur mot soppinfeksjon.
Dette skulle ta livet av alt av sykdom innen 24 timer men måtte fortsattes med i 3 dager.
Den 4 dagen som var dag nummer to i medisineringen så hadde jeg bare en gurami igjen. Da har det gått 3 pansermaller, 3 Ancistrus, 2 scalare og 5 gurami som har stotrives i akvarie i flere måneder (bortsett fra 2 gurami som var nye)

jeg fortsatte likeveld i 3 dager for å redde den siste guramien min som ble veldig frisk og så ut til å ha glemt hele sykdommen.
Jeg fikk beskjed om at etter en uke uten tegn på sykdom så kunne jeg putte nye fisk oppi da faren var 100% over.
så etter 2 uker (for å vente litt lengre) puttet jeg oppi 5 sprøytetetra.
Dette var da på mandag denne uken.

Igår når jeg kom hjem så hadde alle fått det samme igjen.
Hvite små dotter på halen og alle finnene samt rundt munnen og gjellene.
Slik som sist så skrudde jeg opp temperaturen til 32 grader, byttet nesten halve vannet, puttet oppi akvariesalt og medisinen jeg hadde fra sist.
Når jeg kommer hjem fra jobb idag så er alt bare blitt mye verre. 2 av fiskene er allerede døde og de 3 siste har problemer med å svømme pga masse dotter på finnene. jeg har prøvd å få tatt bilde men klarer ikke så det til så bra.
Jeg prøvde å få noe av dette av men det sitter ganske godt på. Jeg får bare ordentlig grep på halefinnen slik at når fisken "rykker" seg løs så får jeg av det verste. men de andre finnene får jeg ikke til å gjøre slik på pga liten sprelsk fisk som jeg er redd å ta for hard .
Guramien min har av en eller annen grunn sluppet unna dette og svømmer frisk rundt (som jeg kan se) slik den alltid har gjort.

Vannverdiene mine er helt fine og stabile som de har vært fra 2-3 uken etter oppstart. Jeg bytter rundt 30 % vann hver 3-4 uke uten at vannverdiene går noe særlig opp eller ned før eller etter vannbytte.

Går det denne gangens om sist gang så vil nok fisken dø innen jeg rekker å gjøre noe mer med det, men er jo verdt et forsøk å spørre.
Jeg vil gjerne vite hva dette er og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det.

(jeg finner ikke noe under "sykdom" annet enn Hvitprikk som jeg mener det ligner på)
Sopp selfølgelig
litt rask når jeg skrev ar hvitprikk er det eneste som det kunne være.
Sopp kan det jo også være, men der skulle jo medisinen ha kommet inn i bilde?
Hvis det er sopp er det bare å glemme temperaturøkning. Den skal du heller ikke bruke mot hvitprikk samtidig med medisinering.. En ting av gangen. Mindre stress for fiskene, mindre stress for deg. Sopp kan oppstå av feil vannverdier, blant annet. Mitt råd er å ta vannbytte minst en gang i uken, min personlige mening er at hver 2-3 uke er for sjelden. (Går ut fra at du har et relativt lite kar, siden du har såpass få fisker.. Ca 100l?) Selv om vannverdiene er "ok", så mener jeg å se at fiskene mine trives bedre med jevne vannbytter, så får det heller gå laaang tid mellom hver gang jeg renser filtrene Om du har fisk som tåler det, så kan forsiktig bruk av salt være med på å få bort soppen, da som et alternativ til annen "medisinering". Dette kan du lese om i andre tråder, så jeg skal ikke kjede deg med det.

Ser på det ene bildet ut som om den fisken har flisete finner, stemmer det? Kan være finneråte på den, i tillegg til det, som for meg, ser ut som hvitprikk.. Har faktisk ikke hatt noe av disse sykdommene i mine kar, så helt sikker er jeg ikke. Men det finnes helt sikkert noen som vet bedre/er mer sike her ine Finneråte kan i alle fall til en viss grad forebygges med regelmessige vannbytter.
Finneråte er det nok ikke.
har nå tatt en titt på fisken som er på bilde og finnene ser helt fine ut så det er nok ikke det.
Finnene er runde og ikke flisete. mulig det ikke kommer tydelig frem på bilde. De vite på finnene er "dottene"
som de har fått. disse er midt på finnen og dermed kan det ser ut som finnen er flisete, men disse sitte klistret oppå finnen.
Var ikke så lett å få frem på et bilde. jeg har 120l og hadde frem til nylig to pumper.
den ene forsvant da jeg drev og fanget opp døde fiskene sist gang og er bare ikke satt tilbake.
Mulig jeg burde bytte vann oftere, men en gang i uken er vel litt ofte?
Jeg har akvarie på 30l hvor jeg bytter ca hvert tiende dag. og der også er vannverdiene stabile.
Jeg har aldri hatt problemer med ustabil ph, nitrit eller nitrat, heller ikke varierende gh og kh.
Jeg har veldig mye planter i akvariet og aldri hatt problemer med alger.

Medisinen kom jo først inn sist gang da temperaturbytte og salt ikke hadde noe effekt og fisken begynte å dø.

Men hvitprikk skal vel ikke drepe fisken etter 4 dager? Disse har jeg jo bare hatt i to dager og så er 2 av dem døde allerede.
Burde ikke hvitprikk også forsvinne når jeg skrur opp temperaturen. Dette blir bare verre.

Jeg skulle gjerne hatt konkret svar om hva jeg gjør videre.
Vann har jeg byttet igår og idag og kommer til å bytte hver dag så lenge det er levende fisk som er syk.
temperaturen er nå på 32 grader og jeg har ikke hatt oppi salt eller medisin etter siste vannbytte.
Hvitprikk sprer seg kjapt, og jo, det kan ta livet av fisk på kort tid. La tempen stå på 32 grader til du ser at det ikke blir flere prikker, og så i 48 timer til. Broren min måtte ha så høy temp i 7-8 døgn, om jeg ikke husker feil. Verdt et forsøk! Vær obs på at det kan se ut som de har prikker enda, men det er da gjerne døde parasitter, og de vil løsne etterhvert.
2 døde til, 1 igjen
og den ene som er igjen er blitt verre.
nå er det 3 dagen de er syke og temperaturen har står på 32 gradert fra dag en. hva gjør jeg når ting bare blir verre?
Hvis du søker på "hvitprikk", så får du helt sikkert opp en masse erfaringer. Kan dessverre ikke hjelpe deg med flere tips, siden jeg har begrenset erfaring med dette. Vet bare det broren min gjorde, og det jeg har lest meg til her inne. Du er garantert hverken den første, eller den siste, som får denne gjesten i karet ditt..
Jeg vet ikke om du har fått med deg hvordan varmekuren skal gjennomføres, men du finner den i sykdomsartikkelen et stykke ned på siden.

Når det gjelder behandling av hvitprikk, enten det dreier seg om medisin eller varmekur, så er dette en stor belastning for fiskene. Det er derfor viktig at man bare kjører en av delene og ikke begge samtidig.

Nå tror jeg også at dette er hvitprikk, men det er viktig å være sikker før man setter i gang med varmekur. Hadde dette dreid seg om noe annet, feks sopp, så hadde økt temperatur ført til oppblomstring av sykdommen og ikke det motsatte.

Grunnen til at dine fisker ikke viser bedring av behandlingen, men tvert imot stryker med kan være så mye. Her er noen muligheter:

-Det er fremdeles rester av medisin i vannet slik at det sammen med økt temperatur belaster fiskene for hardt.
-Temperaturmåleren din viser feil slik at det enten er altfor høy temperatur til at fisken overlever eller akkurat under 32 grader slik at parasittens livsløp eskalerer istedenfor at den dør.
-Det er for lite oksygen i vannet. Både medisinering og økt varme kan føre til oksygenmangel så det er alltid anbefalt med masse bevegelse i overflaten under behandling. Sett utløpet fra filteret i vannflaten eller kjør på med ekstra lufting fra en luftpumpe.

Dette er hva jeg kommer på i farten. Veldig vanskelig å gi noen konkrete råd når jeg ikke vet hva som kan være problemet hos deg.

Det er ikke uvanlig at fisker får nedsatt immunforsvar når de blir stresset av dårlig vannkvalitet. Jeg anbefaler derfor ukentlige vannbytter på 25-30%. Det skal være null nitritt og helst ikke mye over 12.5 i nitrat for å gi fiskene optimale forhold. Dråpetester er anbefalt siden strips veldig ofte er misvisende.
Hmm
pumpen står allerede med slik ting på toppen slik at den også blåser ut luft.
Skal begynne å bytte vann oftere. Jeg trodde ikke det var nødvendig så lenge vannverdiene ikke har endret seg siden siste vannbytte.
Jeg måler med dråpetest så det burde være nøyaktig.
Men hvorfor er disse fiskene blitt syke? siden jeg fikk dem så er jo vannen blitt byttet hver dag pga at de viste tegn til sykdom allerede første dagen.
Jeg er en temperaturmåler på varmekolben (denne står vanligvis ikke i da jeg allerede har 26-27 grader i vannet pga romtemperatur) samt en ekstern.
begge viser 32 grader så det er heller ikke problemet.
Medisin er det garantert igjen i vannet da jeg sist ga den for to dager siden og byttet bare 40% igår og idag.
Det er forresten også viktig at temperaturen ikke dropper under 32 ved vannskiftene. Det er dessverre slik at termometrene ikke alltid er til å stole på. Her er en tråd hvor dette diskuteres.
Feil temperatur?
e jo godt mulig at temperaturen er feil da. hva gjør man da? fisken kommer nok ikke til å overleve til imorgen slik det ser ut nå.
noe ekstreme råd?? skru opp enda mer på varmen?
Utrolig vanskelig å komme med råd når fisken allerede er så svak. Det er lett for at det blir feil uansett.

Kan jo si hva jeg ville ha gjort i din situasjon. Tatt et større vannskift og fått tempen ned til ihvertfall 28. Sørget for rikelig sirkulasjon. Ventet til i morgen og enten skaffet meg en eller to termometer til for å være sikker på en noenlunde riktig temp og satt i gang varmekur igjen, eller kjøpt medisin og medisinert. Hvis fisken ikke overlever til i morgen uten behandling så er det uansett store sannsynligheter for at det er for sent å redde den

Skrudd opp varmen
jeg har nå satt opp varmen til (slik termometeret viser) 33,5.
Medisin har jeg men for å begynne med det igejn så må varmen ned og ad må jeg vente til imorgen.
Jeg satser på at termometeret viser for lavt og at skru opp varmen hjelper.
Å ikke gjøre noe før imorgen er sikker død for fisken slik det ser ut nå.
Er en igjen og den driver og ligger rundt om på planter og svømmer lite.

Men er det noe grunn til at guramien min ikke er påvirket av dette?
Det er frisk og har vært det siden sist gang den ble frisk.
Dette er jo tydeligvis noe som ikke har forsvunnet fra akvariet siden sist da det ikke gikk et døgn før nye fisker var syke. kan den ha blitt imut?
Imun mente jeg da :)
og hvordan vet jeg da at sykdommen er borte til neste gang?
Den eneste fisket som overlever er jo tydeligvis ikke til å stole på.
Hvitprikk kan ligge latent og dukker opp når fisken svekkes av en eller annen grunn. Enkelte arter/individer er mer motstandsdyktige mens andre er mer mottakelige.

Siden den ofte dukker opp ved stress så er det ikke uvanlig at ankomst av nye fisker fører til utbrudd; enten det er fordi fiskene er stresset etter transporten eller at de nyankomne stresser de andre fiskene i karet. Det beste er derfor å gi fiskene så optimale forhold som mulig og unngå alle typer stress enten det gjelder feil vannverdier eller fisker som ikke passer sammen eller alt annet som virker negativt på fisken.

Selv de som ikke har innført ny fisk i karet på mange måneder kan oppleve å få utbrudd av hvitprikk så dette er en parasitt man er nødt til å leve med. Som oftest er velholdte, trygge og friske fisker i stand til å holde parasitten unna, heldigvis. Tidlig igangsatt behandling er også til fordel for rask bedring av fiskene. Det er derfor smart å sette av litt tid foran akvariet hver dag så eventuelle prikker oppdages tidligst mulig.

Jeg har hatt mine problemer med denne parasitten selv og blir nesten skjelven når jeg tror jeg har sett noe prikkete i karet
Da var det bare guramien igjen
Der døde den siste også

men hva gjør jeg for å bli kvitt hvitprikk før jeg innfører ny fisk neste gang?
Sørg først og fremst for gode forhold i karet fremover. Vent en god stund før du kjøper inn fisk så du er helt sikker på at det ikke blir tilbakefall på guramien.

Når du til slutt kjøper ny fisk så studer fiskene i karet de går i så du ser at det ikke er prikker på noen av de eller andre arter som de går sammen med. Det beste er å la de gå i et karantenekar noen (ihvertfall 3-4) uker etter innkjøp, men har du ikke mulighet til det så får du sørge for minst mulig stress etter hjemkomsten. Bruk lang tid på å tilpasse fiskene til det nye vannet. Slukk gjerne lyset i noen timer etter at de er sluppet oppi og sørg for ro og gode vannverdier, spesielt den første tiden. Viktig også å se etter tegn på prikker slik at behandling eventuelt kan settes i gang tidligst mulig.

Nå synes jeg å huske at sprøytetetra er litt ømfintlig for hvitprikk så de er kanskje ikke de beste fiskene å prøve seg på igjen med en gang. Husk også å velge fisk som passer i den størrelsen akvarie som du har. For små forhold er også en stressfaktor. Smart å lese om hvilke forhold fiskene krever før du går til impulskjøp i butikken. Det er lett å bli fristet når man ser en fin en i butikken, men det er dessverre ikke alle butikkansatte som gir like gode råd mht valg av fisk. Fiskebasen her inne er veldig bra og der står det blant annet anbefalt minstestørrelse på akvariet og vannverdier.

Veldig trist å miste fisk på denne måten, men det er vel ikke mange her inne som ikke har mistet fisk pga sykdom eller behandling. Jeg har ihvertfall det.
Fiskebasen
fiskebasen følges hele veien
Sprøytetetra ble oppgitt som en enkel fisk å holde og som passet inn i akvariet som jeg hadde. Tror nok jeg skal vente en stund før ny fisk går oppi ja.
Ypperlig anledning til å få ryddet litt opp i karret og plantene nå som det er så og si tomt.

Hvordan er det foresten men hvitprikke og andre dyr i akvarie?
Sneglene ser ikke ut til å plages så mye (og de har jo spist opp en del av de syke fiskene jeg ikke har rukket å fiske ut eller ikke har funnet)
Sandsneglene mine har begynt med ekstrem formering etter at karret ble tømt for fisk, men det kan jo hende de drev med før også bare at de ble spist opp før de rakk å bli noe større.

men hvordan er det med reker og den type dyr?
Nei, det er bare fisk som får hvitprikk så vidt jeg vet, men det man skal være obs på er at smitte kan følge vannet som er på både reker, snegler og planter. Ved innkjøp eller flytting av planter fra infisert kar er det anbefalt å la de være i et fiskeløst kar/bøtte en ukes tid for å være sikker på at smitten ikke overføres. Det kan også være greit å vite om man vil berge planter når man bruker varmekur eller flytte reker/snegler under medisinering. Det bør gå minst en uke før man flytter de tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap