Sommerfuglciklide sykdom?

For litt siden la jeg merke til en "vorte" i panna til Sommerfuglciklide-hannen min. "Vorta" ble borte etter litt, men nå er det kommet en del små prikker i panna og rundt øynene, dette er større enn hvitprikk og sprer seg ikke raskt. Fisken har også en dump i panna som har kommet nå, i tillegg til en liten kul på høyre kinn. Den oppfører seg normalt, spiser litt, men ikke mye.

Phen er 7.0 og Gh er 9

Den andre Sommerfuglcikliden som jeg hadde, men bytta bort, fikk også dette. Denne spiser også litt mindre enn de andre. Men det har ikke smittet over på noen av de andre.

Jeg har ikke noe brae bilder av de syke fiskene, men kan prøve å få tatt noen i kveld.

Vet noen hva det kan være?
minner om hull-i-hodesyke.
Det hvite rundt øynene er ikke hull. Det kan ligne på hvitprikk, men det har ikke smittet over på andre fisker, og prikkene er større.
Symptomene minner om Lymfocystis/Lymphocystis.

Her er beskrivelse fra "Norsk akvarie- og hagedamleksikon":
"Dette er den mest vanlige virussykdommen på akvariefisk og gir blomkållignende utvekster på kroppen og hvite områder rundt øynene. Enkelte ganger kan det også utvikles inne i fisken. Sykdommen er ikke spesielt smittsom, men kan spres gjennom direkte kontakt. En vaksinasjon av større fisker kan noen ganger hjelpe til med å bygge opp fiskens immunsystem og komme over et virusangrep."

Hvis du søker litt rundt på nettet så finner du en del informasjon. Det virker som om noen varianter av viruset bare bryter ut på finnene, andre rundt øyne eller på kroppen.
Jeg vet faktisk ikke. Den erta den hadde i panna, var bare halv, hvis dere skjønner. Og de prikkene han har nå, er mer flekker tror jeg. Er litt bekymra, vil ikke at den skal dø.

Kan jeg sette den for seg selv i en bøtte eller noe? Med salt, varmekur eller medisin?
Så lenge du ikke har stilt en riktig diagnose så er det da ikke lurt å behandle hverken med det ene eller det andre. All behandling er veldig stressende så det er viktig å finne riktig behandling før en setter i gang. Når det gjelder varmekur så kan den faktisk få enkelte sykdommen til å utvikle seg enda raskere, og egner seg bare for to sykdommer; hvitprikk og oodinium.

Til du finner riktig diagnose og dertil hørende riktig behandling så er det ikke annet å gjøre enn å skifte vann oftere, gi fisken optimale forhold på alle vis og unngå stress. Flytting er stressende og flytting til en bøtte er ihvertfall stress.
[URL=http://bilder.abcsok.no/index.html?page=1&q=Lymphocystis&offset=]Her[/URL] er bildene jeg fant på nett da jeg søkte på Lymphocystis. Synes fremdeles det kan se ut som det dreier seg om den sykdommen. Forhåpentligvis er det noen som stikker innom tråden som har mer peiling enn meg og kan bekrefte/avkrefte det jeg tror.
Ser ut som prikkene har redusert etter at jeg bytta fem bøtter vann i dag Rakk ikke å bytte vann i går eller på søndag, så måtte gjøre det i dag. Skal bytte litt i morra, og de neste dagene også, og se om den blir bedre.
Så bra! Ofte skal det ikke mer enn gode forhold til for at fisken greier å takle småskader og sykdom på egen hånd. Synes det å gi fisken optimale forhold er bedre enn å begynne en vilkårlig behandling når det er usikkert hva som feiler den.

Misforstå meg ikke; fisken skal selvfølgelig få egnet behandling når riktig diagnose er stillt!
Min sommerfugl er oxo syk, men det er noe helt annet enn du har. Der har jeg mørklagt karret fordi jeg fikk beskjed om at hvis det var den sykdommen, trivdes den dårlig i mørket og ville da gjøre medisin mer effektivt.
Det fikk meg til å fundere, selv liker jeg å slappe av når jeg er angrepet av sykdom, og de fleste fisker hviler jo når det er mørkt (det er en av grunnene til avispapir rundt posen med fisk)
Jeg vil tru de da lettere kan bekjempe sykdom, fordi de på en måte blir tvunget til å slappe av.
Kanskje det hjelper å mørklegge karet mitt også?
Det aner jeg ikke, men det kan vel ikke skade å prøve vil jeg tro. Hvis det virker er jo det egentlig en utrolig billig og lettvint måte å behandle fiskene.
...Mørklegging er for å behandle mot oodinium, da denne visstnok skal trenge lys for reproduksjon...At fisken "slapper av" tror jeg nok, et tips der er å bruke lite lys i kar der en setter inn nye fisk, nettopp for å hindre stress, men at fisken slapper av mer i det karet som er ens domene........? Det er i hvertfall ikke skadelig, lyset er der for plantene og for at vi skal se fiskene...Fiskene selv har null problem med litt mørke...MEN...Dette er ikke "Løsningen" selv om det kanskje kan hjelpe enkelte behandlinger...
Nå har fisken fått flere flekker. Har lyst å medisinere nå, men veit ikke hva...
...Sikker på at det ikke ser ut som noen av bildene du får opp når du Googler "Hexamita"...?
Fisken har blitt verre nå. Den har fått hull i panna også. Den svømmer bare i overflaten.... Tror dere den overlever medisinering?
Re: sommerfuglciklide sykdom?
Denne sykdommen har jeg opplevd på flere forskjellige sommerfuglciklider.
Jeg har trodd at det dreide seg om hull i hode syken eller hexamita.

Har forsøkt flere ulike medisiner mot hexamita, men ingen har vært virksomme mot sykdommen og Fisker som har vært angrepet av dette har uten unntak dødd i løper av 4-5 dager til et par uker.

Det begynner med en hvit kviselignende kul i panneregionen, "kvisen" brister til hull i hodet og man kan se rødt blod.
Fisken blir mørk eller stripete i fargen og blir passiv.

Den gjemmer den seg, står og sturer bak pumpa eller allerhelst over varmekolben. Den vil ikke spise og blir magrere for hver dag som går.
Tilslutt legger den seg utmattet over på siden og dør.

Av det jeg har lest om hull i hodet syken er det to ulike forklaringer:
Hull i hode syken kan komme av mangel på vitaminer
Hexamita er en parasitt infeksjon.

Jeg skulle gjerne ha kommet i kontakt med noen som er mer kunnskapsrik enn meg om fenomenet.
Det er så trist å miste fisker.

Tror fisken dør snart. Den stura bare i overflaten, og fløt bort til pumpaså jeg putta den i en fødekasse i stad. Nå ligger den på siden, bøyd. Ikke på siden, men den flyter liksom midt i kassa.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap