Sykdom på malawi

Trenger litt hjelp, holder på med en kur for å "avmarke" fiskene mine for tarmparasitter, nå kan det se ut som om en av fiskene har fått finneråte i tillegg... dette er den fisken som er sterkest angrepet av tarmparasitter også (og mest sansynligvis den som tok dem med seg inn i karet....). Kan jeg tilsette salt? og evnt hvor mye salt skal jeg ha oppi en 250l?

Hvilken medisin er det som er i karet fra før av? En del medisiner mot parasitter kan fint kombineres med medisiner mot bakterier

Salt er også ett alternativ, spesielt siden dette er fisk som tåler salt relativt godt.
Selv hadde jeg om jeg gikk for lettsalta malawi, startet med en dose på 0,2 0/00, altså 2g pr liter vann.
I karet ditt på 250L, er det neppe mer enn 210-225L vann, så her ville jeg satset på 450g salt.
Heisann, tar opp denne litt igjen jeg. Har nå kjørt anbefalt kur med panacur (hundetabletter mot innvolsorm). Så ut som om dette hjalp, men er noe usikker ennå. Uansett så har den fisken som var hardets angrepet av ormen som sagt også fått finneråte... Har hatt oppi litt salt, men ikke veldig mye. Skal prøve å ta oppi mer siden jeg faktisk kan ha oppi nesten 500gr.... Har også satt opp varmen til ca 30 grader fordi jeg har en annen fisk som har fått sopp i et sår.... puh, skal ikke være greit å ha fisk heller skjønner jeg.....

Noen som har andre tips? Kan sykdommen kommer av for lite fileter tro? Har en fluval 3+ og en fluval 1+ oppi der, de fulgte med når jeg kjøpte karet, og jeg har ikke sjekket ut hvor mange liter i timen de er på. Får en sirkulasjonspumpe som tar 990l/h på torsdag, denne kan jeg sette filter på hvis jeg ønsker, men det var ikke tanken egentlig.
Å sette opp varmen er ikke så veldig lurt siden de fleste sykdommer sprer seg raskere i varmere vann. I tillegg så gir varme mindre oksygen i vannet og større belastning for fiskene. Malawiciklider tåler ikke varmt vann så godt heller. De eneste tilfellene hvor det er tilrådelig med økt temperatur er ved varmekur mot hvitprikk og oodonium og da skal tempen opp i litt over 32 grader, og bør ikke brukes på fisk som tåler varme dårlig (malawi)! I alle andre tilfeller gjør varme vondt verre.

Salt kan være virksomt mot sopp. Daglige delvannsbytter hjelper også på. Ellers så er esha 2000 en god medisin mot sopp som ikke tar knekken på filterbakterier i tillegg.

Når det gjelder filtreringen din så er den alt, alt for lite. Det som står opplyst på filtrene stemmer sjelden og en må ofte doble filtermengden for å få en tilfredstillende filtrering. For et kar på 250 liter bør man derfor i utgangspunktet velge pumper for 500 liter eller større. Malawi vil gjerne i tillegg ha en del sirkulasjon så jo større jo bedre. Du har filtrering passende for et kar på 90 liter!

Jeg foreslår at du starter med å få sjekket nitritt og nitrat og skifter vann ofte frem til du får tak i et større filter.
Jeg er svært enig med Tante Astrid.

Du risikerer med økt temp å rett å slett svekke også andre fisk, slik at samtlige blir utsatt for smitte. Skal en endre tempen med slike fisk\ sykdommer, er det å justere tempen ned som gjelder

Av filter til gjengen, ville jeg selv valgt Eheim 2028, gjerne supplert med en eller to sirkulasjonspumper (bruk gjerne fluvalene). Malawier elsker\ krever svært rent vann, og god flyt av dette. Ingen av delene kan oppnås med de to pinglefiltrene som fulgte med karet
Aha, da vet jeg i alle fall hvor problemet ligger. Er på jakt etter et stort utvendig filter så får jakte litt kjappere Har satt ned tempen og tilsatt mer salt, så får vi håpe det går seg til Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap