Slørhale med hvite "dotter"
Kan dere hjelpe meg med å identifisere?
Tidligere har jeg medisinert med EsHa Exit i kombinasjon med EsHa 2000. Exit-en medisinerte jeg med i seks dager, og 2000 droppet jeg etter tre. Det så ut til at medisineringen klarte å holde sykdommen i sjakk, for det ble ikke verre, men ikke bedre heller. Da jeg neste gang skiftet vann, ble det verre igjen.
Jeg har akkurat kjørt på med en ny kombinasjonskur, denne gangen med høyeste dose EhSa 2000 og mørkelegging av karet.
Håper dette tar knekken på problemet.
Skulle likevel gjerne likt å vite hva jeg medisinerer mot. Hehe.
(Beklager den dårlige kvaliteten på bildet. Møkkete kar i kombinasjon med mobilkamera er visst ikke det mest optimale.)
Tidligere har jeg medisinert med EsHa Exit i kombinasjon med EsHa 2000. Exit-en medisinerte jeg med i seks dager, og 2000 droppet jeg etter tre. Det så ut til at medisineringen klarte å holde sykdommen i sjakk, for det ble ikke verre, men ikke bedre heller. Da jeg neste gang skiftet vann, ble det verre igjen.
Jeg har akkurat kjørt på med en ny kombinasjonskur, denne gangen med høyeste dose EhSa 2000 og mørkelegging av karet.
Håper dette tar knekken på problemet.
Skulle likevel gjerne likt å vite hva jeg medisinerer mot. Hehe.
(Beklager den dårlige kvaliteten på bildet. Møkkete kar i kombinasjon med mobilkamera er visst ikke det mest optimale.)
Postet 09.05.08 kl 14:16
Endret: 09.05.08 kl 14:18
Synes det minner om lymphocystis som er en ganske vanlig virussykdom, spesielt på kaldtvannsfisker. Her har jeg gjort et bildesøk så du kan jo se om du ser noe som ligner. Søker du så finner du masse informasjon om denne sykdommen på nett.
Postet 09.05.08 kl 15:44
Takk for svar. Jeg har lest litt om sykdommen, og synes ikke det ligner siden lymphocystis beskriver som utvekster, mens det som er på slørhalen ser mer ut som noe som ligger utenpå fisken (som om det gikk an å skrape av om man forsøkte). Det minner heller ikke om egg, men mer om muggflekker.
Forøvrig har ingen av de andre fiskene (guppy) samme symptomer.
Forøvrig har ingen av de andre fiskene (guppy) samme symptomer.
Postet 09.05.08 kl 16:03
Postet 09.05.08 kl 16:09
Postet 09.05.08 kl 16:15
Postet 09.05.08 kl 16:18
Postet 09.05.08 kl 16:27
Jeg er av den oppfatning at en kur skal fullføres selv om det viser seg at den er gal, for å unngå å skape resistente sykdommer.
Når det gjelder Esha2000 så må du doble dosen om du har en dh på mindre enn fire, men det er du kanskje klar over? Kan evt. være årsaken til at du ikke har fått ønsket resultat av medisineringen?
Når det gjelder Esha2000 så må du doble dosen om du har en dh på mindre enn fire, men det er du kanskje klar over? Kan evt. være årsaken til at du ikke har fått ønsket resultat av medisineringen?
Postet 09.05.08 kl 20:50
Endret: 09.05.08 kl 20:51