Sopp eller finneråte?

Har fått et par sajicaciklider i hus og ser at hunnen har noe småsår på kroppen og halefinnen er litt filletet på midten med noe som ser ut som en bitteliten hvit bomullsdott på. Tror sårene er etter litt hardhendt behandling av hannen.
Har slått opp i "håndboka" mi om fiskesjukdommer men blir ikke enig med meg selv om jeg bør medisinere mot finneråte eller sopp.
Har noen noe gode råd om hva jeg bør gjøre så dette ikke utvikler seg til noe ille?
Vel, det som uansett er en god idé er å sørge for at vannet ditt er så rent som mulig. Mange sopp-angrep kan stoppes kun ved gode vannbytter og evt. noe salt i vannet.

Finneråte er slik at den angriper huden mellom finnestrålene, slik at du vil ofte se at finnestrålene står igjen, mens det mellom er borte.
Om også finnestrålene er borte, kan det være en slags skade - jeg skal innrømme at jeg er noe usikker på om kraftig finneråte også kan angripe finnestrålene. Jeg tror ikke det, men andre må bekrefte det.

Men et godt bilde ville jo selvsagt hjulpet mye...
Ut i fra det du skriver høres det ikke ut som finneråte. Hentet fiskene for en akkurat en uke side og la merke til det samme kvelden, men det har ikke spredd seg. Derfor tror jeg at det er en skade og at flyttingen har gjort at det har utviklet seg, eller at det er i ferd med å utvikle seg, til sopp.

Prøver å legge ut et par bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap