Syk gurami

Vi har en blågurami som ser ut som den er ferdig saltet.... Stappe full av noe som ligner på hvitprikk. Men nå aner jeg ikke lenger hva det kan være som feiler den.... Prøvde først med temperaturkuren i 4-5 dager. Ingen forbedring. Så prøvde vi eSHa Exit i 4 dager. Heller ingen forandring... Så da begynte vi å lure på om det kanskje ikke er hvitprikk, men sopp eller noe anna rart. Prikkene er så tette et par plassa at det er som klumper.
Så nå er vi på dag 3 med eSHa 2000. Ingenting er blitt borte, kun litt mer siden vi først oppdaget det. Og ikke EN av de andre fiskene ble smittet!!!! (bank i bordet...)
Og for å ha det sagt: Fisken er i kanonform. Ingen andre symptomer enn at han ser ut som han er blitt rullet i salt.... Noen som har noen som helst idé hva det kan være, og hvordan vi skal bli kvitt det??? Må og nevne at jeg har prøvd å ta bilder, men han er i sånn kanonform at jeg klarer ikke få noe bra til. Han stikker av hver gang kamera kommer mot glasset...
Lymphocystis er nok på besøk

Dette er ett virus som for det meste kun rammer guramier, men også en del av gullfiskvariantene\ koi er temmelig utsatt.

Det eneste du kan gjøre for fisken, er å gi den optimale forhold (med andre ord; stopp behandlingene). Noen ganger kommer fiskene seg selv, andre ganger vil viruset desverre ta livet av denne
Auda auda..... Fisken er i 200l sammen med de andre. Vi var jo sikre på at dette ble å smitte de andre og, så vi har hatt den i karet og prøvd å medisinere der. Hvor stor er faren for at de andre blir smittet? Hvis den må i karantene så har vi kun en 13l ledig, og det er jo vel lite å putte en gurami på 8-9 cm oppi.... Den får jo ikke noe verdig liv der.... Og hvor i all verden kommer et slikt virus fra??? Kunne den hatt det fra butikken? Vi hadde hatt fisken i bare 2 uker da de første symptomene viste seg...
Forresten tusen takk for raskt svar! Vi har grublet oss ihjel over hva som feilte fisken.....
Når det gjelder virus, er en aldri sikker på hva disse finner på for ugang. Noen virus smitter som influensa, andre er ting enkelte individer bærer på hele livet uten spesielle sykdomstegn.

Siden fisken er såpass ny, er det grunn til å tro at stresset med flytting til nytt kar, har fått ett latent virus til å blomstre opp. Har sett en del tilfeller den senere tiden, der slike guramier har vært sjuke kort tid etter at de kom i karet, og for den del, i butikk-kar.
Det er derfor svært stor sjangs for at viruset er i oppdretters taker, og at verken butikk eller du\ dere som akvarist(er) kan "klandres".

Om jeg ikke husker feil, handler vel alle butikkene i Harstad fra samme grossist (Imazoo), og det er fra denne at de andre tilfellene jeg kjenner til stammer fra.
Vurderer sterkt å sende en mail til firmaet og opplyse om at de har ett problem med sine avls-fisk\ kar
Hmmm, kanskje jeg i samme slengen skal nevne at den andre guramien vi kjøpte samtidig døde like etter at vi kjøpte den... Har hørt at nyinnkjøpt fisk kan dø, så vi tenkte ikke så veldig mye over det. Den fisken ble bare gradvis svakere, uten noen ytre tegn....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap