Jeg har gjort noe dumt, kan praktbotian min overleve likevel?

Min ene praktbotia liker å sove inni et pitte lite hull i roten min.

I dag skulle jeg ta opp roten og feste noen javabregner på den, og sjekket nøye at fisken var utav hullet, og det var den, så den svømte utav til og med... MEN den har tydeligvis smettet tilbake igjen i hullet rett før jeg tok roten oppav vann..

Oppdaget det etter vel 10 min, og tok roten kjappt tilbake igjen i vannet.. Fisken beveget seg ikke, noe som var merkelig, i og med at den vanligvis er veldig sky og svømmer ut av hullet med en gang noe skjer.

Jeg prøvde å pirke borti den, men den beveget seg ikke.

Lot det stå litt, men ingenting skjedde, så jeg tok roten oppav igjen, og konstaterte med at fisken var død.

Hentet en pinsett og prøvde å pirke fisken utav, noe som var vanskelig for hullet er veldig lite. Jeg skrapte av en del fett, og kom belegg fra fisken på pinsetten. Fisken beveget seg ikke. Plutselig løsnet fisken, og da den kom utav hullet sprellet den masse! Jeg tok den oppi vannet, og den svømte normalt, før den forsvant og gjemte seg...

Spørsmålet mitt er altså, kan den øverleve??? Bør jeg prøve å få tak i den og avlive den? Jeg har skrapet av mye hud, og klemte hardt på halen dens. Føler meg så utrolig slem nå, men jeg var 100% sikker på at den var død Dette var yndlingsfisken min også, var så moro der den sov på hodet i det mini hullet. Aner ikke hvordan den fikk plass oppi der.
Stakkars deg, jeg skjønner følelsen. Man føler seg virkelig som slemmeste person på jord i slike tilfeller ja, når man uten å vite det har skadet et så lite og levende vesen. Men trøst deg med at du ikke er alene om dette, og du gjorde det jo ikke med vilje

Fisken kan nok overleve selve "pinsett-angrepet", det sitter jo ikke noen livsviktige organer i halepartiet. Men nå har jeg jo ikke sett skaden og vet ikke hvor store sår det er snakk om.
Det som kan være verre, er det som kan skje senere. Det at du skrapte den såpass kraftig opp gjør at den risikerer (med stor sannsynlighet) å få soppinfeksjoner i sårene. Dette skjer ofte der fiskenes slimhinner er skadet. Slimhinnene beskytter jo fiskenes skjell og hud mot infeksjoner.

Det eneste du kan gjøre nå, er egentlig å vente, og mens du venter passer du på å ikke forstyrre unødig mye i akvariet. Bytt gjerne litt vann hver dag, helst minst 10-15%, for rent vann hjelper på å forebygge soppangrep og infeksjoner. Når det har gått noen dager, vil du se om sårene gror uten infeksjoner eller ikke.
Ser du at fisken er angrepet av sopp e.l., må du nok behandle den med medisiner. Da anbefaler jeg en av eSHa's medisiner, som ikke skader filterbakteriene.
At PB "lurer" sine eiere er ikke unormalt. De kommer seg inn i hull man ikke skulle tro var mulig! Det er også vanlig at man tror de er døde eller sitter fast. Selv om man tar opp roten og rister på den kommer de ofte ikke ut.

Så til spm ditt: det er vanskelig å si om den er såpass skadet at den ikke vil overleve. Sålenge den har "stått opp fra de døde" og svømmer rundt igjen er det ihvertfall en mulighet for at det går bra. Vær allikevel veldig obs på følgende: PB har, som du kanskje vet ikke skjell, de er derfor rimelig sårbare for parasitter o.l. Hvis den har blitt såpass oppskrapt av pinsetten er det store sjanser for at den kan få infeksjoner. Følg nøye med de neste dagene og sjekk om huden ser normal ut. Noen daglige vannbytter fremover vil nok heller ikke skade.

Tilslutt et lite råd; PB er stimfisk. Årsaken til at den er så sky er at den føler seg utrygg. Den trenger flere av sin art rundt seg for å tørre å komme ut.
Hvis du skaffer den noen venner vil du også se fisken langt mere og den vil ikke føle samme behovet for å gjemme seg bort mesteparten av tiden.
Jeg vet ikke hvor stort karet ditt er men PB bør ha kar på minimum 250l. Disse fiskene blir store og trenger mye svømmeplass.
Lykke til! Håper det går bra Botia er de kuleste fiskene av alle, synes nå jeg!
Nå har heller ikke eg sett fisken, men det er sjelden dumt med ørlite salt i vannet når fiskene har sår (som kan gi infeksjoner).
En annen mulighet er å lage et skikkelig (kur)saltbad, og putte fiskens haleparti nedi en liten stund. Men da må du fange fisken igjen

Og, som nevnt, vannbytter bidrar til å minske faren for infeksjoner (mindre forurensninger).

Personlig hadde eg vært påpasselig med å bytte vann, og sett utviklingen ann. Dette er nødvendigvis ikke så lett med en Botia du sjelden ser...

P.S. Eg skjønner godt at du har dårlig samvittighet; eg gjorde en lignende brøler med en malle i en rot. Såvidt eg husker nå (eg har en tråd om det) var den uten vann i cirka 3 timer. Det endte likevel godt; den er i full vigør fremdeles
Tabber gjør alle. Det viktige er at man tar lærdom av dem.
Takk for svar. Problemet er at jeg ikke aner hvor den er. Jeg har masse gjemmesteder i akvarie mitt, så om en fiske bestemmer seg for å gjemme seg, så finner jeg den ikke.

Jeg har heller egentlig ikke fått sett så mye på omfanget av skaden, jeg kastet den oppi karet i ren refleks med en gang den begynnte å sprelle. Men vet den må ha mistet en del hud og slim, for det var ganske mye av det på pinsetten. Jeg prøvde jo å dra den opp flere ganger, men så glapp den, og da skrapte den jo opp hele fisken..

Etter jeg slapp den oppi karet igjen, så jeg den svømme en liten stund, og så gjemte den seg. Men en gang den kom oppi, så strøk den kroppen langs bunnen, men så rettet den seg opp igjen og svømte normalt.

Den har venner også, har 6 andre praktbotiaer oppi der, alle de andre bor under roten, mens den som jeg nå har skadet alltid har bodd oppi hullet. Når de har vært ute og svømt så har de svømmt sammen alle sammen.

Karet er bare 120 liter, men alle pbene mine er små. Fra 3-5 cm. Jeg antar at de foreløpig trives, i og med at de har klare farger. Er forbredt på at de trenger større kar etterhvert som de vokser til.

Har våket over karet nå mens lyset har vært slått av, for de er mest aktive på natten, men har ikke fått øye på den ene pben..Så enten er den død, eller så er den sjokkskadet og livredd, og ligger gjemt et annet sted i akvarie
Det er særlig en annen fisk den pleier å svømme med, men i dag svømmen den fisken sammen med en annen.

Skal prøve ut vannbytter hver dag fremover og håpe på det beste! Fra før bytter jeg 30% hver uke.

Dere nevnte salt? Hvor mye eventuelt? 120 liter, men har masse planter, to store røtter, og 25 kilo sand oppi karet også.

Finnes det en medisin mot sopp som det kan være greit å ha stående? Helst en jeg kan bestille fra nettet?
Fikk øye på den nå nettopp. Kom frem under mating, men spiste ikke. Til vanlig er den av de skye, men den pleier å være fremme å spise likavel.

Fikk tatt noen bilder av den, men de ble selvsagt uklare. En de første av dem er tatt når lyset i akvarie var av, og med treeeeig lukkertid. Legger dem ut likavel, for det går an å se hvor mye hud/slim som er vekke.

Her er bilde av hvor den bodde. Vanligvis lå den helt nedi, sånn at kun haletippen kunne sees. Slik lå den da jeg brukte pinsetten på den også..

Hullet er så trangt inni at jeg ikke får fingeren min nedi en gang!
Så bra at den lever! Da er det jo håp

Skjønner godt følelsen du fikk, men du gjorde det jo ikke med vilje!

Siden tøffingen fortsatt henger med ville jeg gjort som Mona O sier. Vannbytte hver dag, og ha eSHa medisin i bakhånd i tilfelle det blir soppangrep eller infeksjon i såret. Er vel ikke stort mer du kan gjøre, men forhåpentligvis er det nok!
Eg hadde som nevnt avventet salttilsetning.
Gode vannbytter fremover er viktig.

Her er en annen aktuell medisin. Den finnes i 100 ml også, men der var det ikke bilde.
Tror dere, utifra størrelsene på sårene, at fisken kan klare seg?

Jeg har en esha medisin fra før mot hvitprikk og slikt, så kunne tenkt meg medisin i samme merke. Har ikke fått prøvd hvitprikk medisinen enda da, men har hørt mye positivt om merket.

Antar at det er denne jeg skal kjøpe mot sopp, om jeg velger samme merke?
ja jeg tror fisken din har gode sjanser til å overleve

men viktig å holde infeksjoner unna. annen fisk kan nok like å plage den som er skadet så jeg ville hatt den alene i et karantenekarr..

ønsker han god bedring. skal nok se han spiser snart igjen
Helle

jepp, esha 2000 er bra å ha i bakhånd i tilfelle det skjer noe med såret. Forhåpentligvis vil vannbytter forebygge nok, men man vet aldri, så det er kjekt å ha!

Ang. Donalds forslag om salt så er det ikke sikkert det er så dumt - langt derifra, forutsatt at alle fiskene du har tåler salt. Men det vet jeg ikke nok om, derfor jeg ikke har sagt noe om det
oeb
ja jeg tror fisken din har gode sjanser til å overleve men viktig å holde infeksjoner unna. annen fisk kan nok like å plage den som er skadet så jeg ville hatt den alene i et karantenekarr.. ønsker han god bedring. skal nok se han spiser snart igjen

....og jeg er av den formening at fisk har størst sjanser til å komme seg i de vanlige omgivelsene så sant det er mulig. Ved tilfeller der medisinering ikke er tilrådelig i hovedkaret, hvor andre fisk er veldig plagsomme eller det er snakk om noe smittsomt så kan selvfølgelig karantenekar være den eneste løsningen. Ellers så stresses fisken minst ved å være der den er vant til. Å flytte den til et eget kar er bare en ekstra belastning og i dette tilfellet antagelig ikke nødvendig.

Som de andre her så tror jeg den har gode sjanser til å klare seg. Daglige delvannsbytter er ofte nok til å holde sopp og andre infeksjoner unna så fisken har en mulighet til å bli frisk uten medisinering. Hvis slikt likevel skulle dukke opp så er den medisinen du linket til, esha 2000, fin å bruke siden den ikke tar filterbakteriene og den fungerer også mot både sopp og infeksjon.

Lykke til med ex-huleboeren!
Jeg har uansett ikke mulighet til å ta den i et karantene kar, fordi jeg har bare et kar.. Dessuten tror jeg også det bare ville stresse den unødvendig. Og det er jo fisker som får hvitprikk relativt lett også om de blir stresset, og ser for meg at jeg måtte ha fjernet alt i akvaria før jeg fikk tak i den uansett.

Jeg har ikke sett fisken i dag, men så den i gårkveld. Jeg tar små delvannsbytter hver dag, skal jeg fortsette med det helt til sårene er grodd?

Har også bestillt den medisinen, så har den vel om noen dager.

Hvordan kan jeg se om en har fått sopp i sårene? Sårene er jo hvite fra før av.
Sopp er bomullsaktig, mens infeksjoner gjerne er vanskeligere å se. Kan bli litt rødt eller det kan ta lengre tid en normalt før sårene starter å gro.

Fortsett med de daglige delvannbyttene i hvertfall en uke og følg med om sårene lukker seg og begynner å gro. Ser de verre ut etter 3-4 dager så ville jeg kjørt på med medisin.
Nå har fisken begynnt å komme fram å spise hver gang jeg mater... MEN jeg fikk litt sjokk da jeg så den igjen......

Den har mistet halve halen... og jeg tror den har litt sopp, jeg har enda ikke fått medisinen i posten.. Ganske irritert, bestillte den for lenge siden. Forje gang jeg bestillte noe fra den nettbutikken fikk jeg det etter to dager.. Jeg skal få tatt noen bilder av den..

Fisken svømmer altså rundt så normalt som en fisk med halv hale kan gjøre, og den spiser masse. Den blir så vidt jeg kan se, heller ikke jaget av de andre fiskene..

kan den leve et normalt liv selv med halv hale?
Dyr i fangenskap kan leve tilnærmet normale liv med mindre handicap. Så sant den spiser, ellers oppfører seg normalt og ikke blir plaget så ville jeg ansett det som sannsynlig at den fortsatt har glede av tilværelsen. Får håpe du får medisiner snart om du blir nødt til å medisinere.

Forresten, er det bare selve halefinnen som er borte eller også deler av kroppen? Finner gror vanligvis ut igjen. Bilder?
Jeg tror det er finnen. Så kanskje den vokser ut igjen Hva tror dere? Ser det ut som sopp det hvite? Medisinen kom ikke i går heller......

Her er bilder, dessverre litt uklare disse også:

Jeg hadde en Apistogramma panduro (dverg-ciklide) som kilte seg fast i en sprekk i bakgrunnen en gang. Bare halen stakk ut. Da ble hannen av en eller annen merkelig grunn sinna, og barberte vekk alt som stakk utenfor.... han gnagde av halefinnen helt inn til rota!

Da jeg fikk reddet henne ut og plassert henne i et hospital-akvarium, så hun slik ut (se bilder) Halerota var helt snaugnagd, og hun var oppskrapet langs kroppssidene etter å ha sittet kilt fast i den sprekken.

Men, hele historien endte godt. Hun levde i sus og dus på røde mygglarver hver dag og flittige vannbytter, og halefinnen grodde helt ut igjen, like fin som før! Det tok en del uker, men fin ble hun
Jeg mener å huske jeg behandlet mot sopp som forebyggende i tre dager (eSHa), og det fungerte. Alt grodde uten problemer, og halefinnen fikk tilbake sitt røde halvmåne mønster også!

[External Image]

[External Image]

Sånn så hun ut som hel og frisk:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap