Palett cichlide

Lurer på om min Palett Cichlide er syk. Den er blitt veldig bleik syns jeg også driver den å stryker siden av kroppen ned i sanden når den svømmer. Vanskelig å forklare men den svømmer vanlig også plutselig så "slår" den siden ned i sanden også svømmer den videre...

Den så slik ut, men nå er den helt blass, nesten hvit er den blitt..
[External Image]

Fisk klør seg gjerne mot underlaget på den måten. Mulig det kan være parasitter som plager den. Vanskelig å si hva det kan være uten flere symptom.

Hva med resten av fiskene i karet? Oppfører de seg normalt eller har de også kløe? Har selv opplevd at fisk kan ha klødd i forkant av hvitprikk-utbrudd. Kan ikke gi annet råd enn at du får følge litt ekstra godt med.

Her i sykdomsartikkelen kan du lese litt om de forskjellige sykdommene og se om du finner noe som stemmer med symptomene. Det er viktig å stille riktig diagnose før det er noe vits i å behandle. Kanskje den rett og slett bare klør
Jeg hadde det samme problemet, tok et vannskifte, samt at jeg medisinerte i 3 dager med Esha Exit og 2000. Etter behandlingen tok jeg nok et vannbytte og etter dette har de vært friske og flotte!
Høres ut som Oodinium (fløyelssyke),

Sitat fra sykdomsartikelen;
Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.

Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.
Takk for svar!
Tror ikke det er Oodinium, siden fisken min ikke har ett gyllent, fløyelsaktig lag på kroppen. Det er ikke noe synlig i veien med den annet enn at den ble bleik og klødde seg. Nå har jeg tatt et vannbytte og den er kommet seg endel, fått bedre farge igjen. Men klør seg enda litt. Fortsetter med vannbytte og ser hvordan det går, om den blir værre så får jeg muligens prøve å medisinere mot Oodinium.

Fiskene i resten av karet er friske og fine, ikke noe tegn til hvitprikk syke eller noe annet.
Fiskene mine dreiv også og klødde seg. Da putta jeg i Aquasafe i vannet når jeg byttet. Tror det gikk over da.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap