Praktbotia med byll?

Èn av mine PB fikk iløpet av to timer to stygge sår under buken. På det ene såret så det nærmest ut som om innvollene var på vei ut Dette skjedde umiddelbart etter et vannskift med temperert vann fra kranen og minnet om de sårene Mona O har beskrevet på sine Cory i en tidligere tråd om bruk av lunkent kranvann. Har derfor kjøpt kobber-test og denne viser intet utslag, hverken i karet eller direkte fra kranen. Har gjort daglige vannbytter for å forhindre evnt infeksjoner i såret. Fisken oppfører seg ikke normalt, men lever fortsatt. Den tar seg en liten runde i karet, spiser litt når det fores og gjemmer seg igjen. Idag har den også fått en utpreget krokrygg. Sårene er borte men den har fortsatt en stygg hvit byll under buken, der det ene såret var. Antar derfor at såret er infisert og har ikveld startet behandling for dette. Antagelig burde jeg avlive fisken, men i og med at den har overlevd i èn uke og sårene har grodd har jeg ikke lyst til å gi den helt opp :o Symptomene kan minne litt om Fisketuberkolose, men dette er såpass sjeldent at jeg har mine tvil.

Er det noen av dere der ute som kan ha noensomhelst formening om hva denne "svulsten" kan være?
Har prøvd å ta bilder, men det er dønn umulig med en PB som er hurtigere enn lynet og som gjemmer seg 95% av tiden.

Alle teorier mottaes med takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap