Bleik kampfisk

Treng hjelp.
Har to kampfiskyngel i kvar sine bolla (store nok) under ein lampe. Temperaturen i bollen deira er den samme, og dei har begge like forhold. Både knytt til planter å sand. Når ej fikk dei var begge mørke i fargen, den eine var blå (det er den fortsatt), medan den andre var svart med raude slør og kongeblå kant. Denne siste har i de siste berre blitt bleikare og bleikare i fargen. Den har fått samme mat som den andre, men i seinare tid har den berre spist mindre og mindre. Den svømmer i ei S-form og ligg mykje i dei heilt øvre laga på bollen eller helt på botnen. Der ligg den ganske stille, men dulter du borti bollen sym han fort avgarde. I de siste har han berre blitt bleikare og bleikare. Ej har i tillegg til desse små to store kampfisk, dei har ej hatt ei stund og dei klarar seg fint. Fine i fargane og livlige. Ej he haurt med ei venninne av mej som har hatt kampfiska ei stund, og ho sa at ej skulle legge inn det ej visste her, for ho kunne ikkje hjelpe mej. No er han blitt ganske tynn, han har babyfarge på kroppen (altså ingenting, berre den karakteristiske stripa), så har sløra hans nesten blitt gjennomsiktige med ein svart kant helt i ytterkant av finna. Dei har i tillegg blitt litt rufsette i kantane. Er det nokon som kjenner til dette? Har opplevt de kansje? Ej vil prøve å finne ei løysing fortast mogeleg for ej hekje lyst å avlive han.

Håper dåkke kan hjelpe mej!
På førehand takk
Kristin
Høres ut som den enten er syk eller at den ikke trivs.. Den ene min oppførte seg akkuratt likt sånn du beskriver og det sluttet den med når den fikk komme i et større akvarium (hadde den i bolle først).. Nå svømmer den rundt glad og fornøyd og med sterke fine farger..
Hvor stor plass har fisken? Har du testet vannet? Hvor lenge har den vært syk? Hvordan er rutinene for vannbytte? Hvilken filtrering har bollen?

Min første tanke er innvollsorm av noe slag, selv om jeg ikke har opplevd det på kampfisk noen gang (noen som vet hvor utsatt disse er for slikt?). Men jeg ser innvollsspøkelser ved høylys dag, så ta ikke det for gitt Men fisk som spiser mindre og mindre, og blir mer og mer svekket, tyder på noe slikt. Jeg vil tro at de andre symptomene kommer av at fisken nå er svekket. Syk fisk blir gjerne litt rufsete i finnene m.m.
Hei!
hmm.. Fisken har like stor plass som søskenet som er like gammal, dei bur i kvar sin 10 liters bolle, ej he testa vatnet å de e heilt slik det skal (he til og med gjordt det fleire gongar). Den he vell vore sjuk i snart ein månad, men den e ganske pigg av og til åsso et den no litt meir enn de den gjorde ei periode (idag ville han til dømes ha mat). Ej bytta vatn + vaska øverste delen av grusen kvar veke, å 1 gong i månaden vaska ej heile bollen frå topp til tå (slik som ej fekk beskjed av dyrebutikken). Det er ein sylinderforma bolle, slik at vatnet er stilleståande.

Venninna mi som har drive med kampfisk lenge, greier ikkje å forstå kva som kan vere problemet. Ho lurte på om de kunne vere finneråte? Men ho fekk heller ikkje de helt til å stemme, i og med at finnene er nesten gjennomsiktige å har ein svart kant rundt.

Hva har du testet med og hva var verdiene?

Har du pumpe til bollen?

Hvor mange grader holder vannet, og har du dekkglass på bollen?
Beklager for den andre tråden, men var få som svarte so ej starta en til. Korleis ej fe sletta den andre (helt fersk brukar).

Ei venninne av mej testa den me slik nitritttest å då var vatnet kvitt, altså der va ikkje. De beste resultate eller ka ho sa. Bollen har ikkje pumpe, den er stilleståande, men det har ikkje vore noko problem for nokon av dei 20 ej kjenne som har dei på samme måten som mej. Temperaturen ligg på 24-27 grade, variabelt mellom dag og natt. Bollen har dekkglas og fiskane har lys.

Moderator må slette tråden for deg.

Vet ikke hva som feiler fisken din, men siden den er litt pusk for tiden kan du jo stelle litt ekstra godt med den i form av daglige vannbytter (feks 10%). Rent vann gjør iallefall ikke noen skade.
Mulig det hadde vært lurt å ha en bøtte stående over natten med rent vann, slik at det fikk riktigere temperatur. Har ikke kampfisk selv, men mener å ha lest at den ikke er glad i temperaturforandringer?
Ja, de er de ej he prøvt på. Den får litt mat regelmessig, samtidig som ej bytta litt vatn frå dag til dag. Dei lika å ha temperaturen frå 24-27 grade, men de e ej alltid veldig påpasselig med hos alle fire. Dei tre andre har det fint, er friske å spreke og eter godt. E berre denne lissje som ikkje e so bra... Broren som bur i bollen ved siden av er helt frisk, så ej forstår det liksom ikkje heilt..
At den ene fisken blir syk, og ikke den andre, trenger ikke å bety annet enn at den ene har blitt smittet med ett eller annet, som den andre ikke er smittet med. Eller at den ene er et svakere individ enn den andre, og dermed er mer mottakelig for sykdommer.

Et merkelig spørsmål: hva har du av dekorasjon i akvariet? Vet du hvilken PH vannet har?

Jeg har sjekket ut en side som tar for seg diverse symptomer, og der nevnes det ingenting om en svart kant på finnene. Hadde det vært finneråte, ville kanten ha vært hvit. Jeg skal søke litt mer på nettet, og se om noen andre har opplevd dette problemet.

Men vi har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet om hvilken filtrering du har i bollen, om du har i det hele tatt?
Det tok ikke lang tid før jeg fant en side som sa mye fornuftig. Hvis du leser engelsk greit, anbefaler jeg at du leser denne siden.
Her står det faktisk at de kan få sort rand på finnen ved finneråte. Det står også at finneråte kan komme av dårlige vannforhold. Er det finneråte du har fått på kampfisken din, vil jeg anbefale at du bruker Esha 2000 som medisinering.
Hvis du ikke har filtrering i bollen din, bør du anskaffe det så fort som overhodet mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina A.
Reklame for plussmedlemskap