Svart skjellreising ved ryggfinne på platy

Tenkte fisketuberkulose siden det er det eneste i fiskebasen som sier noe om svarte flekker. Under ryggfinnen er det et trekantet område som er svart, det har vært mørkt en stund, men først nå jeg har så skjellene har reist seg der. Tok noen bilder, men rask fisk og treg zoom ga ikke særlig mye å vise frem.
Lagd tegning over hvordan det ser ut.
Det er verst på venstre side.

Prøvde å finne svaret i andre innlegg, men ingen som beskrev dette tilfellet.
Finner ikke noe som kan minne om det jeg har på nettet. Men nå er ikke jeg så flink til sånt ennå.
Har hele tiden trodd det bare var foret som gjorde han noe mørkere, han er fremdeles matglad og kvikk. (platyhann)
Hva kan jeg skrive for å søke på dette i gamle tråder på af??
Tok et lite søk for deg og fant denne tråden da jeg søkte på svart hevelse. Ikke så mye fasitsvar å få her dessverre. Er nok slik at ikke alle sykdommer er beskrevet eller vanlige og da er det, som Frank skriver her, ikke så mye annet å gjøre enn å sikre fisken optimale forhold og håpe den greier å bekjempe det på egen hånd.
Jeg mener han hatt det en gang før og mest sannsynlig er det en soppinfeksjon. Han fikk en hvit "kvise" på hodet under medisineringa på butterflyen min. Men den gikk vekk, så der tror jeg det var et utbrudd som ble tatt knekken på av medisinene og ja at medisinene faktisk satte igang en reaksjon som gjorde at det kom et utbrudd. Derfor jeg nå er nervøs siden det bare blir mer og når jeg så det var skjellreising i tillegg i det svarte, er det sopp tro??
Fisken er pigg, aktiv, spiser og "forfører" damen sin, derfor jeg heller ikke tok nøyere titt eller faktisk tenkte særlig mer over det.
Bare satse på vannbytter og ro, eller medisiner??
Så lenge der er usikkert hva det egentlig er så ser jeg ingen grunn til at du bør medisinere. Når du sier kvise så begynner jeg å mistenke at det kan være lymphocystis du har. Dette er en virussykdom som ofte gir blomkållignende utvekster, men lettere tilfeller kan gi slike kviser. I tillegg så mener jeg å ha lest at innvendig lymphocystis kan gi svulster som kjennetegnes på at at de er svarte på farge.

Nå skal jeg ikke være bombastisk siden dette bare er noe jeg har lest meg til. Du får søke på lymfocystis eller lyphocystis og se om du finner noe du synes stemmer. Vær obs på at bildene viser hardt angrepne fisk så de trenger ikke ligne stort på den vorten som du la merke til.

Hvis det er denne virussykdommen så er eneste "behandling" godt stell av fisken slik at den kan bekjempe den på egen hånd. Smitter ikke lett, men det finnes en viss risiko.
Altså bare fortsette med vannbytter og ellers ta det med ro. Han blir ikke stresset av å ha en hunn hos seg vel??
Er han som mannfolk flest blir han vel heller stresset av å ikke ha en hunn hos seg ;D
He he, ja men han er egentlig vant med å være alene som platy. Kjøpte ei hue til han og det er jo etter det at han ble svart, men han blir vel super stressa hvis jeg tar ho ut nå. (smaken på det gode liv)
Tror var dette som tok livet av den siste gullfisken jeg hadde. Jeg fant en engelsk side der det stod at det var "ammonia burns", noe jeg mener da blir ammoniakk forbrenninger? Ihvertfall, det svarte området ble bare større og større. Den siden jeg fant det på sa at det var på grunn av for mye gift i vannet og at masse vannbytter skulle hjelpe. Jeg prøve, men fisken døde... Så det kan hende det er noe helt annet.
Jeg har idag hentet JBL testsett (den største) i posten og skal teste vannet grundig. Da finner jeg nok ut hva det evnt kan være.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap