Guppy med indre blødninger

Har et lite akvarium med tre guppy i. Vi har også et større akvarium i huset. Her om dagen tok jeg med med en guppy hunn fra det største akvariet og opp i en fødekar i mitt lille akvarium. Skjønner jo i ettertid at dette var dumt. Så med en gang at denne fisken var svært syk med utstående skjell og blødninger fra hodet. Denne døde etter et par dager uten å ha ynglet. Idag oppdaget jeg at guppy hannen min også hadde fått blødninger på kropp og hode. Den døde bare et par timer senere og rakk aldri å få utstående skjell. De to gjenværende guppyene viser ingen tegn på sykdom. Men det er vel lurt å medisinere dem? Dette er jo tydelig smittsomt...Har forhørt med litt i dyrebutikken, men de hadde lite peiling dessverre. Hva slags medisiner trenger jeg, og hva slags sykdom er dette?

Har saltet og satt opp tempen.
Jeg vet desverre ikke hva det kan være... men har du tittet gjennom sykdomsartikelen?

Ellers kan det være lurt å vente med å sette opp tempen til du vet hva som er galt. Enkelte sykdommer utvikles raskere ved økt temp, slik at du får motsatt effekt. Istedet for at fiskene blir bedre, blir de værre raskere.
Nille
Jeg vet desverre ikke hva det kan være... men har du tittet gjennom [URLBLOCK1]? Ellers kan det være lurt å vente med å sette opp tempen til du vet hva som er galt. Enkelte sykdommer utvikles raskere ved økt temp, slik at du får motsatt effekt. Istedet for at fiskene blir bedre, blir de værre raskere.

Ja du sier noe. Tenkte ikke på det siden jeg ble anbefalt å gjøre det av butikken. Har prøvd å se igjennom den ja, men synes ikke jeg finner noen som passer...
Nei, det gjorde ikke jeg heller... men jeg har hatt så lite sykdom selv at erfaringen er heller skral. Bukvannsot gir jo struttende skjell, men tror ikke jeg har lest/hørt om blødninger i tillegg.

Kan jo håpe at noen her på AF har sett noe lignende og kan hjelpe litt på vei
Ja samme her. Det eneste jeg har vært borte i før er hvitprikk. Noen andre som vet noe?
Da mine sebrafisker fikk bukvannsott hadde de utstående skjell og finner, i tillegg hadde de sår på kroppen. Behandlet dette effektivt med Esha 2000. Brukte ikke varmekur i tillegg.
Ok, da høres det jo nesten ut som om det er det. Får løpe til butikken i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap