Syk fisk

hei,
jeg har er kampfisk som jeg oppdaget for en dag siden hadde fått noe på finnene sine. det er akkurat som om det er alger som har festet seg til dem.. det ser jo helt grusomt ut. han klarer heller ikke å svømme særlig bra.
jeg lurte på om noen vet hva dette er, og hvordan jeg kan kurere dette?
Har du lest gjennom sykdomsartikkelen for å se om du finner noe som ligner? Hvis ikke du finner noe der har du kanskje et bilde du kan sette inn, eller du kan prøve å beskrive hva du ser mer inngående, farge, form og størrelse på det du ser plager fisken. Gjerne om det er andre ting som ser uvanlig ut også.

I tillegg er det til stor hjelp om du kan si mest mulig om akvariet den går i. Størrelse, hvilken filtrering, hvor ofte du skifter vann, hvor lenge det har vært i gang og andre fisk i karet. Har du målt vannverdier er det også noe som kan være kjekt å vite.

Som førstehjelp anbefaler jeg at du tar et delvannsbytte på mellom 30% og 50% prosent av vannet. Fortsett gjerne med daglige 30% vannbytter til du finner ut hvilken sykdom det er og hva slags behandling som behøves.
jeg har prøvd å ta noen blider som er mulig å se noe på.
fisken lever i en bolle uten pompe, det er den eneste fisken i bollen.. der har den vært i ca. 1/2 år, det er bare de to siste dagene dette har begynt å utvikle seg. det startet helt ytterst på finnene, nå har det krøpet seg oppover helt til kroppen. det er begynt å bli svarte flekker på kroppen nå, og finnene er helt svarte nå.
jeg skifter vannet en gang i uken, men jeg har ikke sjekket noen vannverdier.
Vanskelig å se ut fra bildet, men det kan muligens dreie seg om finneråte. Du kan lese mer om det i artikkelen jeg lenket til. Frem til du får tak i medisin for finneråte så anbefaler jeg at du bytter vann slik jeg har nevnt. Det er ikke uvanlig at slikt oppstår når vannkvaliteten er dårlig og i en bolle uten pumpe er vannskift en gang i uken alt for lite. Du bør faktisk skifte en god del hver dag for at giftstoff ikke skal hope seg opp.

Om du greier å få behandlet dette tidsnok til at fisken kommer seg igjen så anbefaler jeg på det sterkeste at du skaffer filter til bollen eller aller helst bytter den ut med et skikkelig akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap