Syk discus??

Klarer noen av dere fortelle meg hva slags sykdom dette er? Og anbefalt behandling?
For meg så ser det ut som om noen napper denne diskusen i halefinnen.
Ihvertfall slik mine så ut når det skjedde i karret mitt.
Diskuser blir også normalt frynsete i finnene rett etter flytting.
Men har du ikke nettopp flyttet den, ja da er det seff ikke det.
Og er det ikke napping fra andre fisker, så er det kanskje en stor mulighet for at det er finneråte(men det har jeg aldri hatt i karrene mine, og vet derfor ikke hvordan det ser ut).
Ken Myrseth
For meg så ser det ut som om noen napper denne diskusen i halefinnen. Ihvertfall slik mine så ut når det skjedde i karret mitt. Diskuser blir også normalt frynsete i finnene rett etter flytting. Men har du ikke nettopp flyttet den, ja da er det seff ikke det. Og er det ikke napping fra andre fisker, så er det kanskje en stor mulighet for at det er finneråte(men det har jeg aldri hatt i karrene mine, og vet derfor ikke hvordan det ser ut).

Tviler litt på at det er finneråte, siden ingen av de andre fiskene ser "angrepne" ut. Hvordan kan jeg eventuelt hindre nappingen? (har bare 1 akvarium)
hvilken type fisker går det i karret der diskusen er da?
Og har du noen peilling på hvem finne napperen kan være da?
Egentlig så er det vel umulig å få slutt på finnenappingen uten å flytte synderen, men ikke lett når man bare har et karr.
Da må du evt selge synderen da, vis/når du finner den.
Ken Myrseth
hvilken type fisker går det i karret der diskusen er da? Og har du noen peilling på hvem finne napperen kan være da? Egentlig så er det vel umulig å få slutt på finnenappingen uten å flytte synderen, men ikke lett når man bare har et karr. Da må du evt selge synderen da, vis/når du finner den.

Har 8 corydoras sterbeai, 4 musebotia, 4 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´, ssamt 19 discus (Jeg vet det er altfor mange discus, skal selge en 10 stk. av de etterhvert, har bare hatt dem 1 måneds tid)

vet ikke hvem synderen er...
Synderen er mest sansynlig enn annen diskus.
Dette er sikkert mobbe objektet i din diskus"stim".
Det hjelper heller ikke å fjerne den, for da finner flokken bare en ny, som blir mobbe objekt. Bestandig en diskus som er på bunnene av hirarkiet og blir mobbet mye.
Men tror nok at du får mere harmoni i karret når du har slanket bort 10 stk.
De går jo altfor tett, men det vet du jo.
Har selv 10 store diskuser sammen 3 store scalarer i 660 l karr, og det karret er fullt. Har også noen maller som går på bunnen der.

Tipper du vil oppleve mye mere "harmoni"når du får ut 10 stk. For regner ikke med at karret er på 1500-2000 l, noe det burde ha vært vis det skulle inneholde 19 store diskuser + andre fisker.

Så prøv å kjapp deg å bli kvitt de du skal ha bort.
Ken Myrseth
Synderen er mest sansynlig enn annen diskus. Dette er sikkert mobbe objektet i din diskus"stim". Det hjelper heller ikke å fjerne den, for da finner flokken bare en ny, som blir mobbe objekt. Bestandig en diskus som er på bunnene av hirarkiet og blir mobbet mye. Men tror nok at du får mere harmoni i karret når du har slanket bort 10 stk. De går jo altfor tett, men det vet du jo. Har selv 10 store diskuser sammen 3 store scalarer i 660 l karr, og det karret er fullt. Har også noen maller som går på bunnen der. Tipper du vil oppleve mye mere "harmoni"når du får ut 10 stk. For regner ikke med at karret er på 1500-2000 l, noe det burde ha vært vis det skulle inneholde 19 store diskuser + andre fisker. Så prøv å kjapp deg å bli kvitt de du skal ha bort.

Tenkte jeg skulle prøve å få solgt ca 10 discuser etter ferien.
T.Toresen
[QUOTE=Ken Myrseth]Synderen er mest sansynlig enn annen diskus. Dette er sikkert mobbe objektet i din diskus"stim". Det hjelper heller ikke å fjerne den, for da finner flokken bare en ny, som blir mobbe objekt. Bestandig en diskus som er på bunnene av hirarkiet og blir mobbet mye. Men tror nok at du får mere harmoni i karret når du har slanket bort 10 stk. De går jo altfor tett, men det vet du jo. Har selv 10 store diskuser sammen 3 store scalarer i 660 l karr, og det karret er fullt. Har også noen maller som går på bunnen der. Tipper du vil oppleve mye mere "harmoni"når du får ut 10 stk. For regner ikke med at karret er på 1500-2000 l, noe det burde ha vært vis det skulle inneholde 19 store diskuser + andre fisker. Så prøv å kjapp deg å bli kvitt de du skal ha bort.

Tenkte jeg skulle prøve å få solgt ca 10 discuser etter ferien.

Ja akvarium/fiske salg er ikke lett på denne årstiden.
Driver selv med litt kjøp og salg av fisker, og juni, juli og august er ihvertfall de dårligste mnd å selge fisk i.
Kan være greit å kjøpe nå på sommeren, prisen er stortsett vesentlig lavere på fisker nå på sommeren(ihvertfall på privat markedet som jeg snakker om).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap