"utstående" skjell på sebrafisk

Inaktiv bruker
Jeg skulle skifte vann i akvariet, og oppdaget at en av sebrafiskene mine ikke er som den skal! Det ser ut som skjellene strutter ut, det er også et parti på buken som er rødt/sår. I det hele tatt ser den veldig oppsvulmet ut. Noen som vet hva det kan være? Jeg har tatt den ut av akvariet og puttet den i en sikkert alt for liten glassbeholder i frykt for smittefare... Har tatt noen bilder, så nå håper jeg noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som er galt.. Tok vannprøve nettop, og alle verdiene er fine.
Det er et typisk symptom på bukvannssott. Søk på det ordet her på forumet, så finner du massevis av info. Her er en del innlegg. Det finnes også et par andre stavemåter på sykdommen; bukvassott eller bukvannsott (mange treff!) og dropsy (engelsk navn).

LES linkene jeg la inn ovenfor, du får svar på alt du lurer på.

Du bør ta ut den rammede fisken og avlive den med en gang. Når skjellene strutter ut, er det ingen vei tilbake, og fisken er dødsdømt. Ikke la den lide videre, avliv den straks.

Det kan forøvrig virke som det ikke er en spesielt smittsom sykdom, så hvis du avliver den rammede fisken kan det hende det er det siste du ser av sykdommen.
Inaktiv bruker
tusen takk for raskt svar! Skal gjøre kort prosess med den stakkars fisken med en gang!
Inaktiv bruker
hvil i fred...
AMEN
det er trist med slike sykdommer, glad jeg ikke har fått sykdommer enda men trist at de kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap