Fisk med rød skade på siden

Jeg har et akvarium på 530L hvor jeg har mye forskjellig fisk, er snart ferdig med medisinering mot hvitprikk sykdom. Og følger nøye med på fisken, i dag oppdaget jeg at den ene fisken har et rundt rødt merke på siden. Det jeg lurer på er om det er en skade den har fått når den svømmer rundt eller om det har noe med parasittene jeg har hatt i vannet.

Vet at det ikke er lett å gi svar på sånn uten å se det selv, men tenkte jeg skulle spørre her om noen kan gi noen råd/hint om hva dette kan være.

Evt. hva jeg skal gjøre med det...

På forhånd takk!!
Det lønner seg å beskrive karet ditt og fiskene under din prodil slik at folk kan ha litt bakgrunns informasjon. Så du må nok beskrive hva slags fisker du har og navn på den som har fått rødt merke og hvordan merket ser ut.

Det jeg vet er at en del fisker reagerer på medisiner og at de får flekker på kroppen.
Takk for svar.

Jeg skal registrere akvariumet en dag, må bare sette av litt tid.

Men den fisken som har fått det røde merket vet jeg ikke "rasen" til..

Skal se om jeg finner noe i fiskedatabasen.
Hei

Kan det vere ein skjørtetra du har...

Eg har sjølv ein skjørtetra som har ein rød skalde på siden og eg har høyrt om flere som har hatt det på den type tetra. Min har hatt skaden lenge nå men nå svømer den like godt som dei andre i stimen.
Svømmer din like godt som dei andre fiskene...
kan du legge ut eit bilde....
Flere ting slår meg når du sier rødt merke på fisken:
1. Du har ikke en kinesisk algeeter i karet ditt? Disse er kjent for å skade annen fisk ved å suge seg fast til dem. De blir noen aggressive beist når de blir større. Det er selvsagt også en mulighet at annen fisk kan ha skadet den du har.
2. Costia-infeksjon kan gi blodige sår. Men her ville du ha merket andre symptomer først.
3. Sår med rød kant kan være tegn på fisketuberkulose
4. Røde striper og andre røde områder på fisken kan være tegn på en bakterieinfeksjon.
5. Er det en fisk uten skjell (som kulefisk) kan den ha brent seg på varmekolben, dersom denne ikke er beskyttet.

Bilder av problemet og fiskearten ville nok hjelpe for å se hva dette kan være. Og også å få vite hvilke andre fisker du har i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap