Massedød i akvariet

Den siste uken har 3 mollyer, 1 platy og 4 kileflekkrasboraer dødd. Særlig de sistnevnte synes å ha fått litt -ikke mye - hvitt belegg på seg. Er det sykdom, alger eller annet som forårsaker dette, tror dere? -Litt spesielt at det er fisk av så ulikt slag som har dødd syns jeg.

Hadde egentlig avtalt med dyrebutikken at de skulle få tilbake mine 2 nyanskaffede scarlarer, om de ikke gikk sammen med de andre...noe de ikke gjorde. Ettersom det er sykdom i akvariet vil jeg ikke levere dem tilbake før det er sikkert at de ikke vil smitte noen andre fisk. Hvor lenge bør jeg beholde dem i "karantene" før de er trygge å gi bort?

Er forholdsvis ny "akvarist", men akvariet er ikke nyoppstartet. 110L
Første råd er å lese denne artikkelen her på AF. Den kan gi mange svar.
Neste er å titte på disse bildene (advarsel, de er usedvanlig ekle) og disse bildene.
Denne siden er også å anbefale, hvis det går greit å lese på engelsk.
Tusen takk Har sett på bildene men klarte ikke å finne noe som syntes å samsvare med mitt problem -de fleste av de døde fiskene har jeg ikke kunne se noe spes på ut over at de virket slappe før de døde. Skal forsøke å øke saltinnholdet, jf artikkelen du viste til, og høre i dyrebutikken, sjekke vannkvaliteten en gang til osv Håper det bedrer seg da det begynner å bli tomt i akvariet nå!!!!(((
Når du sjekker vannkvaliteten, styr unna å bruke teststrips. Resultatene de gir, er i beste fall unøyaktige. Skriv så ned de nøyaktige verdiene, og ikke bare "ok".

Ellers er det flere spørsmål som er viktige å gi et svar på:
Hvor lenge har akvariet vært i gang?
Hvilke vannbytterutiner har du (hvor ofte, hvor mye, hva gjør du, hvordan håndterer du filteret og tilsetter du noe til vannet)?
Har det nylig vært satt inn ny fisk i akvariet?
Hva slags filtrering har du i karet (merke og modell).
Har det vært gjort endringer i akvariet eller i rutinene like før dødsfallene begynte?
Hvilke og hvor mange fisker har du igjen i akvariet nå?
Jeg henger ikke helt med på sammenhengen mellom symptomene. Kan du gi meg en konkret oversikt over hva som skjer med dem fram til fiskene dør?

Da har du litt å starte med. Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert også.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap