Utstående øyne og dårlig koordinering

har lest artikkelen om sykdom i akvariet, men ble ikke klokere..

Har en palettciclide som har skikkelig pop-eye - de står lengre ut en kroppen. i tillegg er hun tynn (men det har hun vært helt siden hun fødte), og hun klarer ikke å svømme riktig. enten er hun på siden eller ryggen, og hun går rundt seg selv eller i sirkler - grusomt å se på. hva kan dette være? dyrbutikken ba oss prøve aquafuran, så vi har hatt oppi dette. synes det ser ut som om noen av dalmatiner mollyene har begynt å få øyne som er på vei utover også..

jeg mistenker vi burde avlive paletten? har liten tro på at hun kan bli frisk. eller tar jeg feil?

om det har noe å si - hun fødte et kull for et par uker siden (alle døde, desverre.. de klarte ikke passe på dem godt nok :/)

ellers ser man ikke at noen av de andre virker dårlige, annet enn det med mollyene, altså. men det kan være at de alltid har vært sånn, men at jeg nå synes det ser unormalt ut..
Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?
Galemor
Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?

vi har byttet ca 30 % en gang i uka. akvariet er 92 liter, mener jeg på. 90-noe, iallfall
Hvis du måler i cm og ganger lengde, bredde og høyde med hverandre, deler så svaret på tusen, vil du få antall liter, så trekker man fra sand og slikt. Det man sitter igjen med da er liter fiskene har.

Pop eye kan bekjempes med gode vannbytter, så om du gir et lite vannbytte hver dag 10 - 15% kan det hende fiskene blir friske igjen.

Håper dette hjelper litt, kan desverre ikke hjelpe deg med det at hun svømmer rart, annet enn at hun kan ha fått en skade i hodet.
jeg er litt usikker på hva jeg burde gjøre - å ta vannbytter når det er medisinert er jo dumt da det vil ødelegge for dette.. så om medisinen er mot det som skjer oppi der, så er ikke det løsningen.

har derimot butikken tatt feil, og det er pop-eye som skal behandles, så er det vannbytter som gjelder og medsinieringen har ingen hensikt.

det kan nesten virke som at hun er lam på ene siden, hun svømmer liksom bare med den, og derfor hun havner i sirkler..

æsj, og vi som drar på ferie til torsdag og blir borte i to uker
Siden jeg verken kan se fisken og fisken heller ikke er min, er det litt vanskelig og finne ut hva det kan være. Men om den virker uhelbredelig syk, ville jeg nok avlivet den.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap